Newsy

Młode firmy IT szukają sposobów rozwoju na rynku. Dla niektórych rozwiązaniem może się okazać połączenie technologii blockchain z internetem rzeczy

2018-01-24  |  06:00
Mówi:Magdalena Jabłońska
Firma:Fundacja Przedsiębiorczości Technologicznej
  • MP4
  • W Polsce działa już w branży IT 2700 start-upów technologicznych. Coraz więcej z nich poszukuje innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Ich polem działania są przede wszystkim technologie informacyjne związane z internetem. Przyszłość tego sektora, zdaniem specjalistów, leży w połączeniu technologii blockchain z internetem rzeczy. Największym wyzwaniem dla młodych firm jest komercjalizacja swoich pomysłów.

    – Najszybciej rozwijają się technologie cyfrowe, online w modelu SaaS tj. Software as a Service, e-commerce, marketplace, start-upów i inne, które oferują różnego rodzaju aplikacje oparte np. o analizę big data powstaje bardzo dużo. Rozwiązań hardware’owych też jest sporo, natomiast dużo trudniej jest wpaść na taki pomysł i mieć odpowiednie kompetencje w zespole start-upowym, by wejść z nimi na rynek – mówi w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Magdalena Jabłońska z Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej.

    W Polsce działa około 2700 start-upów w branży technologii informacyjnej (IT) i teleinformatyki (ICT), wynika z danych fundacji Startup Poland. Liczba ta systematycznie rośnie z roku na rok. Zmienia się natomiast nieco ich charakter. Coraz więcej młodych firm stawia na rozwiązania innowacyjne. ­­

    Jak wynika z raportu NCBiR „Komercjalizacja badań naukowych: Spojrzenie inwestorów i naukowców”, tylko 18 proc. badanych naukowców z powodzeniem zakończyło komercjalizację swoich badań. Ponad 40 proc. wykonało podobne próby, ale nie doczekało się widocznych efektów ani wymiernych zysków finansowych. W branży technologicznej o komercjalizację jest niezwykle trudno.

    – Start-up technologiczny ma swoją określoną definicję, to nie jest po prostu mikrofirma. To firma, która ma potencjał do szybkiego skalowania, odnalezienia modelu biznesowego, który zapewni firmie rozwój i wzrost przychodów nieskorelowany z równie szybkim wzrostem kosztów. Trudność w rozwijaniu start-upów polega na tym, żeby zespół potrafił skomercjalizować innowację technologiczną na rynku – mówi Magdalena Jabłońska.

    Według raportu firmy badawczej Research and Markets globalny rynek technologii blockchain ma wzrosnąć do 6 mld dol. do 2023 roku. Prognozowane wzrosty w najbliższych latach mają średniorocznie oscylować w granicach 50 proc.

    – Jest coraz więcej rozwiązań głęboko technologicznych w obszarze medycyny, przemysłu, rozwiązań dla instytucji finansowych czy rolnictwa. Tego typu rozwiązania wyznaczają trendy i mają szansę zmienić obraz tych branż. Dzisiaj najgłośniej jest m.in. o technologiach takich jak IoT czy blockchain. Połączenie blockchain z internetem rzeczy to przyszłość wielu sektorów – twierdzi ekspertka.

    Blockchain to system do zatwierdzania, przesyłania i przechowywania informacji o transakcjach zawartych w sieci. Transakcje układane są w łańcuch bloków (stąd nazwa „blockchain”), w którym zmiana danych transakcji w jednym bloku zmienia wszystkie bloki (co stanowi o bezpieczeństwie i pewności danych zawartych w blokach blockchain). Bardzo dynamiczny rozwój tego segmentu odzwierciedla się także w Polsce.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    W okresie okołoświątecznym Polacy generują duże ilości elektroodpadów. Połowa nie wie, że nie można ich wyrzucić do śmietnika

    Polacy mają problem z prawidłowym wskazaniem elektroodpadów i nie do końca wiedzą, gdzie oddawać takie zużyte sprzęty – pokazuje badanie agencji badawczej Zymetria na zlecenie RLG. 34 proc. badanych przyznało, że zdarzyło im się źle zutylizować wyrzucane elektroodpady. Odpady, które najczęściej trafiają w nieodpowiednie miejsce, to m.in. kable, ładowarki czy słuchawki. – Podobnie jest z różnego rodzaju golarkami, lokówkami, zabawkami na baterie i innymi małymi sprzętami, czyli tym, co niebawem będziemy kupować pod choinkę – zauważa Monika Wyciechowska z RLG w Polsce. Jak wskazuje, ponad połowa Polaków nie wie, że starych sprzętów nie wolno wyrzucać do pięciu frakcji, ale trzeba je oddać do specjalnych punktów zbiórki.

    Partner serwisu

    Edukacja

    Demografia, zdrowie, edukacja i ekologia. Nowe technologie mają coraz większe znaczenie dla rozwiązywania najbardziej palących problemów

    O pozytywnym wpływie technologii na biznes mówi się od dawna, za czym idą rosnące z roku na rok inwestycje przedsiębiorstw w ten obszar, m.in. chmurę czy sztuczną inteligencję. Coraz częściej nowe technologie znajdują także zastosowanie w rozwiązywaniu palących problemów globalnych. Pracują nad nimi zarówno duże korporacje, naukowcy i studenci, jak i start-upy z całego świata. – Nowe technologie posiadają ogromny potencjał w przekształcaniu i wspieraniu kluczowych obszarów społeczno-gospodarczych, takich jak edukacja, zdrowie, środowisko i gospodarka – mówi Alicja Tatarczuk z Huaweia. Koncern szuka takich innowacyjnych pomysłów wśród młodych naukowców w swoim konkursie Tech4Good, który jest częścią programu Seeds for the Future.

    Handel

    Technologie rewolucjonizują biznes restauracyjny. Kioski samoobsługowe, kody QR, a wkrótce sztuczna inteligencja będą standardem w branży gastronomicznej

    Digitalizacja i nowe technologie stają się głównym motorem rozwoju branży restauracyjnej, a rozwiązania technologiczne – takie jak kody QR, kioski samoobsługowe, cyfrowe menu czy systemy AI wspierające sprzedaż – coraz powszechniej pojawiają się w stacjonarnych restauracjach, usprawniając ich funkcjonowanie i przyciągając klientów. – Niewątpliwie technologia będzie nadal zmieniać sektor gastronomiczny. Im lepsze interakcje z klientem, tym częściej korzysta on z naszych usług – mówi Luis Comas, CEO AmRestu, operatora m.in. marek: KFC, Starbucks, Pizza Hut i Burger King, który w tym roku obchodzi 30-lecie swojej działalności.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.