Newsy

Ministerstwo Cyfryzacji uruchamia system mID, w tym mobilny dowód osobisty dostępny w smartfonie. 11 maja rusza pilotażowa wersja systemu

2017-04-19  |  07:00

System mID to rozwiązanie, które opiera się na dostępie do dokumentów i informacji za pośrednictwem urządzeń mobilnych takich jak smartfon. To kolejny krok podjęty przez Ministerstwo Cyfryzacji w celu szeroko pojętej transformacji cyfrowej, która ma się okazać nie tylko zmianą technologiczną, lecz także cywilizacyjną. Mobilny dowód osobisty i mobilne dokumenty od 11 maja tego roku będą mogli wypróbować mieszkańcy Łodzi, Ełku i Koszalina  – również ci, którzy nie mają nowoczesnego smartfona.

Już w pierwszej połowie maja wiele dokumentów zostanie przeniesionych z formy papierowej i plastikowej do cyfrowej, zaś cały system mID zostanie przetestowany w trzech polskich miastach. Jak tłumaczy Ministerstwo Cyfryzacji, wcześniej tego typu usługi nie były możliwe, bowiem poziom zabezpieczeń urządzeń mobilnych nie był wystarczający. Obecnie bezpieczeństwo nowoczesnych rozwiązań jest na dużo wyższym poziomie i cały czas się poprawia.

System obejmie wszystkie dokumenty, które nosimy przy sobie, przede wszystkim te w wersji plastikowej. mDokumenty to inaczej dokumenty mobilne, w niektórych przypadkach są to również specjalne aplikacje instalowane w smartfonach czy telefonach. Na początku zaczniemy od dowodu osobistego, pilotaż startuje 11 maja w trzech miastach – Koszalin, Łódź, Ełk. Tam klienci i urzędnicy przetestują rozwiązanie, które zaprojektowaliśmy, sprawdzą, czy jest użyteczne, wygodne, komfortowe, czy się sprawdza i czy ludzie chętnie z niego korzystają – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje minister cyfryzacji Anna Streżyńska.

Plan Ministerstwa Cyfryzacji obejmuje nie tylko zdigitalizowanie najpotrzebniejszych dokumentów, lecz także udostępnienie szeregu innych informacji – tak aby te były dostępne z poziomu smartfona. Pierwsze wdrożenia obejmą takie dokumenty, jak dowód osobisty, pakiet podstawowych dokumentów dla kierowców (dowód rejestracyjny, ubezpieczenie, prawo jazdy), kartę studenta i legitymację uczniowską. Ponadto w ramach udostępnianych dodatkowych informacji i usług chodzi o płatności podatkowe, e-policję, realizowanie recept, zakupy on-line, potwierdzenie wieku, usługi pocztowe, kartę parkingowa, e-ZUS, rejestr obecności dzieci w szkole, autoryzację tożsamości w eJob, bilet komunikacji miejskiej, usługi zdrowotne i wszelkiego rodzaju karnety.

Późnym latem włączymy ostateczną usługę związaną z dowodem osobistym. Na jesieni zajmiemy się tzw. pakietem kierowcy, czyli dowodem rejestracyjnym, ubezpieczeniem samochodu, prawem jazdy –  żeby również te dokumenty były możliwe do sprawdzenia przez policjanta czy urzędnika za pośrednictwem smartfona. Równolegle będziemy podejmowali prace nad kartą studenta i legitymacją uczniowską, które są najbardziej pożądanym dokumentem ze wszystkich, tym bardziej że młodzi ludzie chcą mieć je zawsze pod ręką i łączyć z nimi wszelkiego rodzaju zniżki – komentuje Anna Streżyńska.

Co istotne, ważną rolę w procesie wdrażania mDokumentów odegrają również operatorzy komórkowi, którzy zadeklarowali chęć współpracy w ramach usługi mobile connect.

– W przypadku mDokumentów będzie to głównie oznaczało tyle, że opłatę za SMS-y do czasu uruchomienia mobile connect będzie ponosiło państwo, a tuż po starcie wszelkie koszty przejmą na siebie operatorzy. Pilotaż usługi ruszy na jesieni tego roku, a zakończenie prac przewidujemy na jego koniec – ocenia Anna Streżyńska.

Plany Ministerstwa Cyfryzacji sięgają jednak dalej w przyszłość. W 2018 roku planowane jest wdrożenie kolejnych dokumentów, wśród których znajdą się m.in.: karta emeryta i rencisty (posiada ją 5,5 mln ludzi), a także karta dużej rodziny. 

W następnym roku pozostaje nam jeszcze mnóstwo innych dokumentów – karta emeryta i rencisty, karta dużej rodziny i inne dokumenty, które być może zasugerują nam obywatele lub znajdziemy takie, które powinny stanowić komplet. Najważniejsze, by nie nosić ze sobą ani papieru, ani plastiku, tylko móc wyjść z domu z kluczykami do samochodu i smartfonem – dodaje Anna Streżyńska.

Minister Cyfryzacji podkreśla, że aby w pełni korzystać z możliwości systemu, trzeba spełnić jedynie jeden warunek – należy się zarejestrować do platformy mID.

Każdy obywatel, który będzie chciał skorzystać z naszego systemu, będzie musiał się tylko zarejestrować na stronie internetowej naszej usługi. W ten sposób już na starcie będzie miał dostęp do elektronicznego dowodu osobistego i pakietu dokumentów kierowcy. W miarę rozwoju funkcjonalność będzie się zwiększać. Z platformy będzie można korzystać zarówno na telefonie typu smartfon, jak i na modelach starszej generacji. Co istotne, usługa będzie oparta o SMS-y, tak  więc nie będzie wymagała zaawansowanego telefonu – podsumowuje Anna Streżyńska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Firmy cierpią z powodu braku przewidywalnej polityki podatkowej. Częste zmiany podważają zaufanie do państwa i zniechęcają inwestorów [DEPESZA]

– Czas na reformę podatków to nie trzy miesiące czy rok, ale cała kadencja. Do tej pory zabrakło odwagi, by to zrobić – ocenia Szymon Parulski, ekspert podatkowy BCC, podczas panelu „Przewidywalność podatkowa dla przedsiębiorstw”, który odbył się podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Doradcy podatkowi debatowali o tym, co należy zrobić teraz, gdy sytuacja ekonomiczna zmusiła rząd do szukania nowych źródeł wpływów budżetowych. Wszyscy zgodnie podkreślali potrzebę przewidywalności polityki podatkowej. Ostatnie propozycje zmian w podatku akcyzowym podali jako jej antyprzykład. Cierpią na tym przede wszystkim firmy i inwestycje.

Prawo

Firmy coraz odpowiedzialniej podchodzą do obrotu danymi i e-dokumentami. Rośnie popularność usług, które go zabezpieczają

W latach 2018–2023 zainteresowanie podpisem elektronicznym na polskim rynku zwiększyło się trzykrotnie – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie KIR i ZBP. Polscy przedsiębiorcy coraz powszechniej korzystają też z e-pieczęci, czyli kolejnego narzędzia do potwierdzania autentyczności  dokumentów elektronicznych. Rosnąca popularność tzw. usług zaufania wynika z faktu, że firmy aktywnie korzystające z rozwiązań cyfrowych są coraz bardziej świadome zagrożeń wyłudzeniami, oszustwami i atakami hakerskimi.

IT i technologie

Centra danych odpowiadają za 2 proc. globalnego zużycia energii, a wkrótce ten udział może się podwoić. Operatorzy szukają sposobów na oszczędności

Sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe zużywają ogromne ilości energii. Wdrażanie ich w firmach na coraz większą skalę powoduje dynamiczny wzrost zapotrzebowania na usługi centrów danych, a co za tym idzie – również na ilość energii, jakiej potrzebują one do obsługi klientów. Tym bardziej że centra danych także wykorzystują te innowacyjne technologie do usprawnienia funkcjonowania. Duży wzrost zużycia energii powoduje, że centra danych szukają sposobów na jego optymalizację, co ma się przyczynić do zmniejszenia śladu węglowego. Jednym ze sposobów jest wykorzystywanie ciepła wytwarzanego pracą serwerów do celów grzewczych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.