Newsy

Milionowe inwestycje w polskie innowacje kosmiczne. Kluczowa jest współpraca branży z naukowcami

2020-03-13  |  06:22
Mówi:Jarosław Gowin
Funkcja:wiceprezes Rady Ministrów, minister nauki i szkolnictwa wyższego
  • MP4
  • Polski rząd aktywnie wspiera przeszło 300 firm i start-upów uczestniczących w rozwoju sektora kosmicznego. Pomóc ma w tym m.in. wdrożenie programu Horyzont Europa na lata 2021–2027, który ma ułatwić specjalistom z Europy Wschodniej uczestnictwo w europejskich programach kosmicznych. Dużą rolę odgrywają także dotacje rynkowe – rząd przeznaczy 250 mln zł na składkę do Europejskiej Agencji Kosmicznej, a Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zainwestuje w obiecujące projekty z sektora kosmicznego. – Przemysł kosmiczny staje się jednym z głównych kół zamachowych rozwoju cywilizacyjnego – mówi wicepremier Jarosław Gowin.

    – NCBR zainwestowało w innowacyjne produkty z sektora kosmicznego, co wkrótce powinno się przełożyć na konkretne produkty o równie dużej skuteczności jak te, którymi sektor kosmiczny w Polsce może się już poszczycić. Przypomnę chociażby fakt, że amerykański łazik, który wylądował na Marsie, wyposażony jest w polską aparaturę, podobnie jak chiński sputnik, który bada ciemną stronę Księżyca – wymienia w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Jarosław Gowin, wiceprezes Rady Ministrów, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

    W ramach konkursu Szybka Ścieżka „Technologie kosmiczne” organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznano 15 nagród pieniężnych o łącznej wartości przeszło 143 mln zł. Jego nadrzędnym celem było wyłonienie firm, które będą godnie reprezentować polską myśl technologiczną na arenie międzynarodowej, m.in. w ramach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Uczestnicy konkursu musieli opracować programy badawczo-rozwojowe oraz plany wdrożeniowe nowych technologii, m.in. z zakresu satelitarnej obserwacji Ziemi, infrastruktury satelitarnej czy robotyki kosmicznej.

    Wyróżnione firmy otrzymały na realizację swoich zadań od 1,5 do ponad 33 mln zł, a najwyższe świadczenie pozyskało konsorcjum SatRevolution i Politechniki Wrocławskiej, które przeznaczy je na rozwój systemu obrazowania Ziemi przy wykorzystaniu konstelacji satelitów REC.

    – Mamy kilka silnych ośrodków naukowych, jeżeli chodzi o badania nad kosmosem. Teraz ważne jest, żeby zbudować pomost między nimi a firmami – wskazuje Jarosław Gowin.

    Działania na rzecz zdynamizowania rozwoju polskiego sektora kosmicznego prowadzi także Polska Agencja Kosmiczna, która pod koniec 2019 roku podpisała z NASA porozumienie o współpracy przy rozwoju projektów skupionych wokół eksploracji kosmosu. Elementem współpracy będzie m.in. wymiana doświadczeń z dziedziny robotyki kosmicznej czy wsparcie przy wdrażaniu rynkowych rozwiązań opartych na technologii kosmicznej.

    – Przemysł kosmiczny wszędzie na świecie, i wierzę, że również w Polsce, staje się jednym z głównych kół zamachowych rozwoju cywilizacyjnego – przekonuje wicepremier.

    Według analityków z firmy Research and Markets wartość globalnego rynku technologii kosmicznych w 2018 roku wyniosła 360 mld dol. Przewiduje się, że do 2026 roku wzrośnie ona do 558 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 5,6 proc.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Konsument

    Wielu konsumentów rezygnuje z fast fashion. Pozytywne zmiany w branży zależeć będą głównie od podejścia marek

    Przeciętny Europejczyk i Europejka każdego roku kupują prawie 26 kg tekstyliów, z czego pozbywają się ok. 11 kg – wynika z danych Parlamentu Europejskiego. Świadomość ekologiczna konsumentów wzrasta, co stopniowo przekłada się na ich decyzje zakupowe. Zdaniem przedstawicieli Fashion Revolution Polska odpowiedzialności za pozytywne zmiany w branży modowej nie można przerzucać wyłącznie na klientów. Wiele zależy bowiem od podejścia marek, ale też regulatorów.

    Handel

    Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

    Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.