Mówi: | Wojciech Jeszka |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | Hyperview |
Miasta technologicznie gotowe na rozwiązania smart city. Brakuje jednak kompetencji i wykorzystania innowacji w praktyce
Pandemia przyspieszyła wdrażanie rozwiązań w ramach inteligentnych miast. Światowy rynek rozwiązań z zakresu smart city do 2028 roku zwiększy swoje przychody prawie ośmiokrotnie – przewidują analitycy Grand View Research. W Polsce najbardziej oczekiwane są innowacje, które mogą usprawnić obsługę mieszkańców. Przykładem może być urzędomat, za pośrednictwem którego załatwia się sprawy urzędowe w sposób zautomatyzowany, a w dodatku całodobowo. Takie urządzenie ma się pojawić między innymi w Kielcach.
– Pandemia przyspieszyła rozwój inteligentnych systemów związanych z obsługą mieszkańców. To nie miasta powinny być inteligentne, tylko miasta powinny być inteligentnie zarządzane. Postrzegam to tak, że za pomocą dostępnych narzędzi powinno się podejmować przemyślane i poparte argumentami decyzje – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Wojciech Jeszka, wiceprezes zarządu Hyperview.
Pod koniec czerwca Kielce, jako trzecie po Łodzi i Krakowie miasto w Polsce, podpisały umowę z InPost w ramach projektu Green City. Oprócz rozbudowy sieci paczkomatów firma zapewni mieszkańcom między innymi mobilny dostęp do usług miejskich, a także wsparcie ekologicznego transportu i ochrony powietrza. Jak zapowiedziała wiceprezydent miasta, Agata Wojda, w planach jest także postawienie w okolicach ratusza urzędomatu. Dzięki niemu kielczanie będą mogli całodobowo, w sposób w pełni zautomatyzowany, załatwić szereg spraw urzędowych.
W Gorzowie z kolei zostało ukończone nowe Centrum Monitoringu Wizyjnego. Jest ono wyposażone w system inteligentnej analizy obrazu. Po zamontowaniu kamer o wysokiej rozdzielczości, rejestrujących obraz również w nocy, możliwe będzie automatyczne rozpoznawanie tablic rejestracyjnych, obiektów, analiza ruchu, a nawet rozpoznawanie twarzy. Dzięki temu policja otrzyma inteligentne narzędzie, ułatwiające poszukiwania zaginionych lub podejrzanych czy ściganie wykroczeń lub zapobieganie wybrykom chuligańskim.
– W Polsce od wielu lat są prowadzone kroki ku temu, żeby miasta były inteligentne, tzn. żeby sprawniej działały, sprawniej funkcjonowały i rozwijały się w sposób zrównoważony. Technologicznie miasta są już przygotowane do tego, żeby wejść w ten proces. Brakuje umiejętności wykorzystywania tego, co dają nam urządzenia lokowane na obszarze miasta. Mamy inteligentne monitoringi, mamy systemy, które identyfikują źródła zanieczyszczenia powietrza. Samymi czujnikami nie jesteśmy jednak w stanie spowodować poprawy jakości życia mieszkańców. Trzeba umieć wykorzystywać te dane – mówi Wojciech Jeszka.
Jak podkreślają eksperci, systemy smart city powinny przede wszystkim powstawać z myślą o udogodnieniach dla mieszkańców.
– Nie może być tak, że próbujemy realizować jakieś inwestycje, które tylko naszym zdaniem będą przydatne albo pomagają nam w załatwieniu potrzeb urzędniczych, tylko dlatego że są na to środki unijne. Musimy słuchać głosu mieszkańców, tak żeby byli przekonani, że to poprawia ich komfort życia, byli przekonani o tym, że poziom bezpieczeństwa rośnie – podkreśla wiceprezes Hyperview.
Według Grand View Research światowy rynek systemów smart city był w 2020 roku wyceniany na ponad 98 mld dol. Do 2028 roku będzie to prawie 767 mld dol.
Czytaj także
- 2023-01-31: ESG stymuluje rozwój zielonej transformacji. PGE planuje wielomiliardowe inwestycje w OZE i dystrybucję
- 2023-01-27: Polskie miasta coraz bardziej smart, choć do światowej czołówki nam daleko. Ich mieszkańcy oczekują przede wszystkim innowacji w obszarze nieruchomości
- 2023-01-20: Turystyka budzi się z zastoju. W 2022 roku Polacy wrócili do masowego podróżowania
- 2023-01-26: 1/3 małych firm w Polsce prowadzą kobiety. Do przejścia na swoje skłania je przede wszystkim chęć niezależności
- 2023-01-26: A. Przegalińska: Sztuczna inteligencja jest poza radarem. Brak regulacji na razie ani nie hamuje jej rozwoju, ani go nie przyspiesza
- 2023-01-17: Rynek pracy pod znakiem transformacji cyfrowej i energetycznej. Obie będą generować coraz większy popyt na nowe zawody
- 2022-12-20: Kryzys skłania firmy do inwestowania w OZE i inteligentne systemy energetyczne. Dla 80 proc. z nich to nieuchronny kierunek zmian
- 2023-01-23: Rośnie zainteresowanie przekazywaniem danych medycznych na cele naukowe. Pacjenci wciąż obawiają się o ich bezpieczeństwo
- 2022-11-21: Orange ma światłowód o przepustowości 10 Gb/s. Będzie mogło na nim działać 256 urządzeń jednocześnie
- 2022-11-18: Coraz więcej polskich innowacji podbija światowe rynki. PARP szuka produktów przyszłości, które mogą się stać polską wizytówką za granicą
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Transport

Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu. W Polsce wciąż jednak dominują samochody i ciężarówki
– Polska wciąż jest jednak mocno skoncentrowana na transporcie samochodowym, podobnie zresztą jak wiele innych państw. To zrozumiałe, bo przejście w kierunku innych środków transportu jest dużym krokiem, potrzeba wielu inwestycji w infrastrukturę fizyczną i cyfrową. Jednak, jeśli będą inwestycje i będzie wola polityczna, to przyszłość rysuje się optymistycznie – uważa Monika Heiming, szefowa Stowarzyszenia Europejskich Zarządców Infrastruktury Kolejowej w UE (EIM). Jak wskazuje, wyzwaniem na nadchodzące lata jest wzrost konkurencyjności sektora kolejowego, tak aby stanowił on atrakcyjną alternatywę dla innych środków transportu. Jednak pod względem środowiskowym już w tej chwili kolej zajmuje pierwsze miejsce i jest najmniej emisyjnym sposobem przewozu ludzi i towarów.
Partner serwisu
Handel
Konsumenci oczekują szybkiego kontaktu i personalizacji oferty. Firmy zamierzają zwiększyć inwestycje w obsługę klienta aż o jedną czwartą

Prawie połowa klientów jest niezadowolona, jeśli nie otrzymuje spersonalizowanej oferty, a niemal wszyscy oczekują, że sprzedawca będzie pamiętał ich preferencje zakupowe – wynika z badań przeprowadzonych przez Adobe. Wysoki poziom pozytywnego doświadczenia klienta będzie w najbliższych latach głównym celem marketerów. Ma on być budowany poprzez automatyzację obsługi i obecność firm w świecie wirtualnym.
Zdrowie
Zachęty finansowe mogą zwiększyć wyszczepialność. Naukowcy nie zaobserwowali negatywnych skutków takich praktyk

Ludzie, którzy otrzymają niewielką kwotę za przyjęcie szczepionki, chętniej korzystają z takiej ochrony przeciw zakażeniom – dowodzą naukowcy z Uniwersytetu w Lozannie. Wyniki dwóch eksperymentów przeprowadzonych w Szwecji i Stanach Zjednoczonych nie wykazały negatywnych skutków takiej polityki. Jak twierdzą autorzy badania, ich praca może ułatwić decydentom podejmowanie decyzji co do stosowania zachęt finansowych w programach szczepień.
Współpraca

Obsługa konferencji prasowych
Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.