Newsy

Lotniska stają się coraz bardziej inteligentne. Dzięki biometrycznej kontroli bezpieczeństwa można skrócić odprawę do kilkunastu sekund

2018-12-04  |  06:00

Lotniska są coraz bardziej naszpikowane nowoczesnymi technologiami. Automaty do odprawy, tomografia komputerowa w kontroli bezpieczeństwa, roboty, które pomagają dźwigać bagaże, czy samoobsługowa automatyczna odprawa bagażu, gdzie wystarczy położyć walizkę na taśmie, a odprawa trwa maksymalnie 20 sekund. Nowe rozwiązania mają wyeliminować konieczność stania w kolejkach. Na części lotnisk można się umówić na odprawę na konkretną godzinę, inne wprowadzają automatyczny biometryczny boarding.

– Air.Go 2.0 to samoobsługowy punkt zrzutu bagażu, w którym wystarczy zostawić walizkę i o nic więcej nie trzeba się martwić, bagaż transportowany jest na pokład samolotu. Bagaż kładziemy na przenośnik, który sprawdza parametry bagażu. Następnie skanowana jest umieszczona na bagażu zawieszka, po czym trafia on do systemu transportującego. Dzięki temu rozwiązaniu nie musimy już poświęcać tyle czasu na stanie w kolejkach do odprawy bagażowej – mówi agencji Newseria Innowacje Niels Marcus Pedersen, właściciel firmy Marcus Pedersen ApS.

Podróżowanie samolotem staje się coraz łatwiejsze. Lotniska coraz chętniej wprowadzają nowe technologie, dzięki którym praktycznie nie trzeba już stać w kolejkach. Choć wciąż jeszcze na większość z nich trzeba przybyć minimum dwie godziny przed odlotem, bo tyle mogą trwać wszystkie procedury, to niektóre pozwalają to skrócić do absolutnego minimum. Pierwszym krokiem jest samodzielne nadanie bagażu. Umożliwia to Air.Go 2.0, który zastępuje tradycyjną odprawę. Proces rozpoczyna się automatycznie, gdy pasażer stawia swoją walizkę na taśmie. System może przyjąć nowego pasażera co 10–20 sekund.

– Przychodzimy na lotnisko i zostawiamy tylko bagaż, co oznacza brak kolejek. Poza tym dużą zaletą jest łatwość obsługi po stronie pasażera oraz brak hałasu i zgiełku. Wystarczy zostawić bagaż i nie martwić się o resztę, od razu udając się w kierunku hali odlotów, aby zrelaksować się przy kawie lub zrobić zakupy przed wylotem na wakacje lub w podróż służbową – tłumaczy Niels Marcus Pedersen.

Na niektórych lotniskach można zapomnieć o wielometrowych kolejkach do odprawy bezpieczeństwa. Zamiast bramek z promieniowaniem rentgenowskim wystarczy tomografia komputerowa, która znacznie przyspieszy odprawę, a przy tym znacznie ją ułatwi. Przy wejściu na pokład coraz częściej stosowany jest automatyczny biometryczny boarding. Specjalna bramka skanuje twarz pasażera i porównuje z biometrycznymi danymi z dokumentów tożsamości, takie rozwiązanie wprowadziły już np. lotniska w Londynie czy Los Angeles.

Lotnisko w Dubaju poszło jeszcze o krok dalej. Zamiast stać w kolejce, pasażerowie przechodzą przez specjalny biometryczny tunel, gdzie kontrola paszportowa trwa kilkanaście sekund. Inteligentny tunel z technologią rozpoznawania twarzy i sztuczną inteligencją otwarto testowo w terminalu 3. dubajskiego lotniska.

System automatycznego nadawania bagażu Air.Go 2 działa już z kolei na lotniskach m.in. w Bengaluru, Hamburgu oraz duńskim Aalborgu, gdzie system zadebiutował.

– Pracowaliśmy na tym lotnisku, dzięki czemu zyskaliśmy wiedzę na temat funkcjonowania lotnisk oraz przepływu pasażerów i możliwości wprowadzenia udoskonaleń w tym zakresie. Pierwszy samoobsługowy punkt zrzutu bagażu, który zamontowaliśmy w Aalborgu, okazał się sukcesem. Kolejnym naszym klientem było lotnisko Pearson International Airport w Toronto, a wkrótce z naszego rozwiązania korzystać będzie również lotnisko w Minneapolis w Stanach Zjednoczonych – mówi ekspert.

Według analityków Grand View Research rynek inteligentnych lotnisk w 2025 r. osiągnie wartość ponad 25 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Transport

Resort cyfryzacji: sieć 5G spowoduje boom w rozwoju internetu rzeczy. Skorzysta na tym biznes i inteligentne miasta

Sieć 5G, której komercyjne wdrożenie w Polsce zbliża się dużymi krokami, spowoduje prawdziwy boom w rozwoju internetu rzeczy. – Umożliwi ona obsługę nawet miliona urządzeń na kilometr kwadratowy – mówi wiceminister cyfryzacji Wanda Buk. To przełoży się na upowszechnienie takich usług jak telemedycyna czy rozwiązania smart city. Dzięki urządzeniom komunikujących się ze sobą w czasie rzeczywistym służby i włodarze miast zyskają też dane niezbędne do zarządzania nowoczesną metropolią.

Nauka

Rząd i największe światowe koncerny zapowiadają walkę z plastikiem. To coraz większe zagrożeniem dla życia na Ziemi

Europejczycy co roku wytwarzają 25 mln ton odpadów z tworzyw sztucznych. Tylko niecałe 30 proc. jest zbieranych i poddanych recyklingowi. Na świecie do mórz i oceanów każdego roku trafia nawet 8 mln ton plastiku. W tym tempie już w 2050 roku liczba plastikowych odpadów mogłaby być większa niż ryb. Katastrofy może udać się uniknąć. Na rynku pojawia się coraz więcej biodegradowalnych opakowań czy sztućców. W połączeniu z większą odpowiedzialnością producentów, nowoczesnymi urządzeniami do recyklingu i zapowiedziami zmian w przepisach ilość plastiku uda się zredukować. 

MWC19

Ochrona środowiska

Energetyka potrzebuje innowacyjnych i zielonych rozwiązań. Najczęściej tworzą je młode firmy

Rozwiązania proponowane przez start-upy i młode firmy są szansą na zwiększenie innowacyjności w energetyce. Bardziej elastyczne i nowatorskie podejście do problemu niż w przypadku wielu koncernów energetycznych pomaga im szybciej i precyzyjniej odpowiadać na największe wyzwania w branży, czyli m.in. potrzebę magazynowania energii z odnawialnych źródeł czy poprawy jakości powietrza. Coraz więcej dużych firm decyduje się wspierać start-upy i współpracować z nimi nad nowymi rozwiązaniami. W przypadku InnoEnergy jednym ze sposobów poszukiwania obiecujących technologii jest międzynarodowy konkurs PowerUp!.

 

Internet

Polska administracja szybko się cyfryzuje, jednak brakuje rozwiązań wpisujących się w trend e-demokracji. Na wybory przez internet Polska nie jest jeszcze gotowa

W obszarze cyfrowych usług publicznych Polska zajmuje dopiero 24. miejsce na 28 europejskich krajów. Choć blisko 90 proc. polskich przedsiębiorstw przynajmniej raz skorzystało z e-administracji, a podobna grupa użytkowników e-administracji pozytywnie ocenia załatwianie spraw przez internet, w kwestii wykorzystania e-usług w sektorze publicznym mamy wiele do nadrobienia. Brakuje rozwiązań wpisujących się w trend e-demokracji, problemem jest też przekazywanie cyfrowych danych miedzy urzędami. Na e-wybory Polska nie jest jeszcze gotowa – ocenia Michał Boni, były minister cyfryzacji.