Newsy

Lotniska stają się coraz bardziej inteligentne. Dzięki biometrycznej kontroli bezpieczeństwa można skrócić odprawę do kilkunastu sekund

2018-12-04  |  06:00

Lotniska są coraz bardziej naszpikowane nowoczesnymi technologiami. Automaty do odprawy, tomografia komputerowa w kontroli bezpieczeństwa, roboty, które pomagają dźwigać bagaże, czy samoobsługowa automatyczna odprawa bagażu, gdzie wystarczy położyć walizkę na taśmie, a odprawa trwa maksymalnie 20 sekund. Nowe rozwiązania mają wyeliminować konieczność stania w kolejkach. Na części lotnisk można się umówić na odprawę na konkretną godzinę, inne wprowadzają automatyczny biometryczny boarding.

– Air.Go 2.0 to samoobsługowy punkt zrzutu bagażu, w którym wystarczy zostawić walizkę i o nic więcej nie trzeba się martwić, bagaż transportowany jest na pokład samolotu. Bagaż kładziemy na przenośnik, który sprawdza parametry bagażu. Następnie skanowana jest umieszczona na bagażu zawieszka, po czym trafia on do systemu transportującego. Dzięki temu rozwiązaniu nie musimy już poświęcać tyle czasu na stanie w kolejkach do odprawy bagażowej – mówi agencji Newseria Innowacje Niels Marcus Pedersen, właściciel firmy Marcus Pedersen ApS.

Podróżowanie samolotem staje się coraz łatwiejsze. Lotniska coraz chętniej wprowadzają nowe technologie, dzięki którym praktycznie nie trzeba już stać w kolejkach. Choć wciąż jeszcze na większość z nich trzeba przybyć minimum dwie godziny przed odlotem, bo tyle mogą trwać wszystkie procedury, to niektóre pozwalają to skrócić do absolutnego minimum. Pierwszym krokiem jest samodzielne nadanie bagażu. Umożliwia to Air.Go 2.0, który zastępuje tradycyjną odprawę. Proces rozpoczyna się automatycznie, gdy pasażer stawia swoją walizkę na taśmie. System może przyjąć nowego pasażera co 10–20 sekund.

– Przychodzimy na lotnisko i zostawiamy tylko bagaż, co oznacza brak kolejek. Poza tym dużą zaletą jest łatwość obsługi po stronie pasażera oraz brak hałasu i zgiełku. Wystarczy zostawić bagaż i nie martwić się o resztę, od razu udając się w kierunku hali odlotów, aby zrelaksować się przy kawie lub zrobić zakupy przed wylotem na wakacje lub w podróż służbową – tłumaczy Niels Marcus Pedersen.

Na niektórych lotniskach można zapomnieć o wielometrowych kolejkach do odprawy bezpieczeństwa. Zamiast bramek z promieniowaniem rentgenowskim wystarczy tomografia komputerowa, która znacznie przyspieszy odprawę, a przy tym znacznie ją ułatwi. Przy wejściu na pokład coraz częściej stosowany jest automatyczny biometryczny boarding. Specjalna bramka skanuje twarz pasażera i porównuje z biometrycznymi danymi z dokumentów tożsamości, takie rozwiązanie wprowadziły już np. lotniska w Londynie czy Los Angeles.

Lotnisko w Dubaju poszło jeszcze o krok dalej. Zamiast stać w kolejce, pasażerowie przechodzą przez specjalny biometryczny tunel, gdzie kontrola paszportowa trwa kilkanaście sekund. Inteligentny tunel z technologią rozpoznawania twarzy i sztuczną inteligencją otwarto testowo w terminalu 3. dubajskiego lotniska.

System automatycznego nadawania bagażu Air.Go 2 działa już z kolei na lotniskach m.in. w Bengaluru, Hamburgu oraz duńskim Aalborgu, gdzie system zadebiutował.

– Pracowaliśmy na tym lotnisku, dzięki czemu zyskaliśmy wiedzę na temat funkcjonowania lotnisk oraz przepływu pasażerów i możliwości wprowadzenia udoskonaleń w tym zakresie. Pierwszy samoobsługowy punkt zrzutu bagażu, który zamontowaliśmy w Aalborgu, okazał się sukcesem. Kolejnym naszym klientem było lotnisko Pearson International Airport w Toronto, a wkrótce z naszego rozwiązania korzystać będzie również lotnisko w Minneapolis w Stanach Zjednoczonych – mówi ekspert.

Według analityków Grand View Research rynek inteligentnych lotnisk w 2025 r. osiągnie wartość ponad 25 mld dol.

Czytaj także

CES 2019

Medycyna

Asystenci głosowi w medycynie. Osobisty system szybkiego reagowania w nagłych sytuacjach może uratować życie osobom starszym lub chorym

Głośniki z asystentami głosowymi coraz częściej znajdują zastosowanie w medycynie. Wkrótce na rynek trafi system reagowania w nagłych sytuacjach oparty na działaniu inteligentnych czujników i reagujący na polecenia głosowe. To szansa przede wszystkim dla seniorów na usamodzielnienie się oraz szybką reakcję rodziny w razie np. nagłego upadku czy zawału serca. Jedna komenda wystarczy, by połączyć się z bliskimi lub lekarzem. Urządzenie także całkowicie bezprzewodowo zbiera dane o parametrach życiowych.

Firma

Rząd planuje upowszechnić elektroniczne urzędy. Usługa e-PIT to dopiero początek zmian w administracji skarbowej

Cyfryzacja administracji w Polsce nabiera tempa. Wprowadzenie profilu zaufanego spotkało się z ciepłym przyjęciem ze strony obywateli, w 2018 roku korzystało z niego już 2,6 mln osób, a na horyzoncie pojawiają się kolejne projekty, które ułatwią wykonywanie czynności urzędowych za pośrednictwem internetu. E-urząd już teraz pozwoli zautomatyzować wypełnianie rocznych deklaracji podatkowych, a docelowo ma umożliwić załatwienie wszystkich spraw związanych ze skarbówką przez internet.  

Infrastruktura

Rośnie liczba ataków wymierzonych w instytucje państwa i sektory kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Powstająca w Polsce cyberarmia może je skutecznie powstrzymać

Specjaliści ABW oceniają, że tylko w 2018 roku zostało zgłoszonych ponad 31,8 tys. incydentów bezpieczeństwa komputerowego. Ponad 6 tys. z nich uznano za ataki na sieć teleinformatyczną. Odpowiedzią na wyzwania i zagrożenia związane z rozwojem nowych technologii mają być Wojska Obrony Cyberprzestrzeni. Zapewnią bezpieczeństwo sieci, monitoring zagrożeń oraz cyberrozpoznanie, a w ciągu trzech lat powinny osiągnąć zdolność operacyjną. Pierwszy zespół obrony cyberprzestrzennej ma być powołany jeszcze w tym roku i będzie liczyć stu ekspertów.