Newsy

Liczba elektrycznych aut w Polsce rośnie szybciej niż infrastruktura ich ładowania. Budową szybkich ładowarek są zainteresowane przede wszystkim firmy

2021-05-14  |  06:00

Według danych Licznika Elektromobilności pod koniec kwietnia 2021 roku po polskich drogach jeździło ponad 23,8 tys. elektrycznych aut. W pierwszych miesiącach tego roku ich liczba zwiększyła się o ponad 5 tys. sztuk, czyli o 137 proc. w porównaniu z poprzednim okresem. Infrastruktura stacji ładowania elektryków w Polsce wciąż jednak wygląda ubogo na tle Europy. Na koniec grudnia 2020 roku dostępne były w Polsce 1364 punkty ładowania pojazdów elektrycznych. Dla porównania w Niemczech jest ponad 35 tys., a do końca 2021 roku ta liczba ma wzrosnąć do 72 tys. 

– Obecnie większość elektrycznych samochodów porusza się po miastach, gdzie liczba ładowarek w stosunku do ich liczby jest wystarczająca. Na trasie brakuje jednak często miejsc, gdzie można się naładować – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Michał Baranowski, prezes zarządu firmy Elocity. – Budowa sieci stacji ładowania rozwiązałaby wiele problemów w Polsce. Przede wszystkim da dostęp użytkownikom w każdym miejscu – czy to jest miasto, czy trasa.

W Krajowym Planie Odbudowy, wykorzystującym środki unijne na odbudowę gospodarki po pandemii, na niskoemisyjną motoryzację przeznaczono ponad miliard euro. Środki mają zasilić głównie komunikację publiczną i budowę stacji ładowania dla autobusów. Niedawno pojawiła się jednak szansa, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w ciągu najbliższych miesięcy przeznaczy blisko 800 mln zł na budowę sieci ładowania aut elektrycznych. Pieniądze miałyby trafić m.in. do spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych oraz ogólnodostępnych stacji paliw poza dużymi miastami.

Obecnie budowa jednej szybkiej stacji ładowania to koszt średnio 200 tys. zł. Według Michała Baranowskiego zwrot z takiej inwestycji zależy od lokalizacji stacji. W miejscach, które często odwiedzają klienci, takich jak kluby sportowe, galerie handlowe, restauracje czy hotele budowa takiej stacji może się zwrócić w ciągu około dwóch–trzech lat. Stacjami ładowania elektryków coraz częściej zainteresowane są firmy.

– Widzimy wśród naszych klientów duże zainteresowanie budową sieci stacji ładowania. Budujemy sporo wewnętrznych sieci dla firm, gdzie pracownicy ładują swoje samochody, najczęściej w nocy, ale jeśli potrzeba tego ładowania w ciągu dnia, korzystają z naszej sieci komercyjnej. Sieci ładowania jak najbardziej mają więc uzasadnienie biznesowe dzisiaj w Polsce, zwłaszcza w kontekście rozwiązań flot korporacyjnych – przekonuje Michał Baranowski.

Elocity buduje obecnie wiele sieci dla firm, oferując przy tym flotowe elektryczne karty paliwowe umożliwiające przedsiębiorcom zbiorcze rozliczanie się za tankowanie, podobnie jak w przypadku konwencjonalnych samochodów spalinowych. Płatność odbywa się m.in. poprzez aplikację. Została ona zaprojektowana w taki sposób, aby kierowca nie tracił zbyt dużo czasu na uruchomienie ładowania, a także, aby odbyło się to w intuicyjny sposób. 

– Kierowcy podpinają swoją kartę płatniczą pod aplikację mobilną i po ładowaniu ta płatność jest ściągana. Mamy także tzw. rozwiązania prepaidowe, gdzie można przedpłacić za ładowanie i zaoferować komuś kupon np. w formie wsparcia marketingowego bądź bonu lojalnościowego – wskazuje prezes Elocity.

Kierowca samochodu elektrycznego, który ma aplikację mobilną, może bez trudu znaleźć ładowarkę, zobaczyć, czy jest wolna, i dowiedzieć się, ile kosztuje jedna kilowatogodzina ładowania. Poprzez aplikację również rozpoczyna i kończy proces ładowania, a także otrzymuje fakturę.

– Aplikacja umożliwia jednocześnie komunikację z samochodem. Kierowca wie, ile kilowatogodzin zostało pobrane oraz ile go to kosztowało, Jest również w stanie określić, ile będzie trwało ładowanie. Ma także dostęp do sieci, widzi, gdzie znajdują się stacje na dalszym etapie podróży, i może do nich nawigować – wymienia Michał Baranowski. 

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kosmos i lotnictwo

Polskie uczelnie stawiają na kierunki przyszłości. Studenci rozwijają projekty związane z przemysłem kosmicznym czy elektromobilnością

W zestawieniu tysiąca najlepszych ośrodków akademickich na świecie w 2020 roku znajduje się zaledwie osiem polskich uczelni. Stopniowo stają się jednak coraz bardziej innowacyjne, co pokazała choćby pandemia koronawirusa. – Przeszliśmy generalny test związany z cyfryzacją, ale oprócz tego rozwijamy obszary związane z komercjalizacją wyników badań – podkreśla prof. dr hab. inż. Adam Woźniak, prorektor ds. rozwoju Politechniki Warszawskiej. Na uczelniach pojawiają się kierunki przyszłości, coraz więcej ośrodków rozwija innowacyjne rozwiązania.

Internet

Media przyszłości będą mocno spersonalizowane. Śledzenie zachowań użytkowników pozwoli zaoferować w pełni dostosowane kanały telewizyjne czy stacje radiowe

Media przechodzą obecnie cyfrową rewolucję. Po przejściu na cyfrowy sposób nadawania głównym trendem jest przenoszenie treści do sieci. To właśnie internet staje się podstawowym narzędziem medialnym, chociaż te tradycyjne – telewizja czy radio – także stale się zmieniają. W przyszłości będą mocno zindywidualizowane, nadawcy będą mogli wyświetlać spersonalizowane treści dla konkretnego odbiorcy, podobnie jak dziś wyświetlane są spersonalizowane reklamy w mediach społecznościowych. Zmienia się także konsumpcja treści, przechylająca coraz częściej szalę na model subskrypcyjny.