Mówi: | Paweł Tuzimek |
Firma: | Hertz Systems |
Polska firma opracowała prototyp radaru 3D do eksploracji Marsa. Technologię wykorzystuje się także w meteorologii czy geologii
Radary 3D są coraz częściej wykorzystywane nie tylko na Ziemi, lecz także w kosmosie. Polska firma opracowała prototyp trójwymiarowego skanera, w który zostaną wyposażone łaziki marsjańskie. To pozwoli precyzyjniej określać rodzaj powierzchni, którą będą penetrować podczas misji na Czerwonej Planecie. Podobna technologia wykorzystywana jest m.in. w satelitach, a także w geologii i meteorologii. Korzysta z niej już także wojsko.
– Radar 3D jest to radar, który jest w stanie stworzyć mapę głębi, czyli zobrazować dany element w przestrzeni, może być to skała, może być odpad kosmiczny. Stosuje się je na satelitach oraz w misjach międzyplanetarnych, na m.in. łazikach – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Paweł Tuzimek z firmy Hertz Systems.
Polska firma wyposaży w radar 3D łazika marsjańskiego, który będzie penetrował obcą planetę. Dzięki trójwymiarowemu skanowaniu będzie można określić m.in. rodzaj powierzchni, na którą łazik ma wjechać. Radar 3D stanowi część platformy złożonej z kamer, czujników i mikrofonów. Jego rola w całości to pełnienie funkcji sensora wspomagającego. Podobną technologię wykorzystuje się w satelitach kosmicznych, ale również na Ziemi – korzysta z niej wojsko w ochronie powietrznej i przechwytywaniu wrogich lub podejrzanych obiektów.
– Radar jest oczami łazika, który jest w stanie zobaczyć, co znajduje się przed nim, w jakiej jest odległości, jakiej jest to wielkości i jak szybko się do tego zbliża. Tak samo jest w przypadku satelitów, możemy określić prędkość, z jaką zbliżamy się do stacji dokującej, czy wykryć nawet najmniejsze elementy, które mogłyby przeszkodzić w dokowaniu satelity – tłumaczy Paweł Tuzimek.
Funkcjonalność radarów trójwymiarowych przydaje się również w meteorologii. Z urządzeń tego typu korzysta system NEXRAD wykrywający opady atmosferyczne, przemieszczanie się mas powietrza i wiatr. Kolejne zastosowanie radarów 3D to geodezja. Przykładem może być radar GeoScope, który dzięki technologii step-frequency umożliwia szybkie przechwytywanie danych 3D o wysokiej gęstości, a także głęboką penetrację podpowierzchniową z zapewnionym obrazem w wysokiej rozdzielczości. Tego typu urządzenia znalazły szerokie zastosowanie między innymi w wydobyciu surowców i archeologii, a także w kontroli prędkości czy kontrolowaniu balastów na kolei.
Polskie łaziki marsjańskie są doceniane na arenie międzynarodowej. Na odbywających się niedawno w Stanach Zjednoczonych zawodach University Rover Challenge na najwyższym stopniu podium stanął zespół Politechniki Częstochowskiej, a na najniższym – Politechniki Świętokrzyskiej.
Z analiz dostarczanych przez analityków Markets and Markets wynika, że rynek radarów 3D jest bardzo perspektywiczny. Zgodnie z ich przewidywaniami jego wartość w ciągu najbliższych 4 lat wzrośnie ponaddwukrotnie i osiągnie w 2022 r. poziom 1,8 mld dol.
Czytaj także
- 2025-04-01: Małgorzata Potocka: Jestem absolutnie oddana mojemu teatrowi. Jak się robi teatr z pasji, to nie trzeba odpoczywać
- 2025-03-28: Brak krajowej polityki kosmicznej blokuje możliwości współpracy międzynarodowej. Wspólne projekty mogłyby być katalizatorem rozwoju sektora
- 2025-01-21: Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok
- 2024-11-05: Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
- 2024-10-07: Ambitne plany eksploracji kosmosu oznaczają większe zapotrzebowanie na kadry. Rola edukacji kosmicznej rośnie
- 2024-09-23: Człowiek na Marsie może wylądować najszybciej za 30 lat. Pod warunkiem ogromnych nakładów finansowych
- 2024-08-23: Kosmiczne śmieci są coraz większym problemem. Ich obecność na orbicie generuje znaczne koszty
- 2024-06-10: W Polsce rusza pilotaż płacenia za zakupy za pomocą spojrzenia. To kolejny etap ewolucji w płatnościach
- 2024-06-07: Polski sektor kosmiczny na fali wznoszącej. Trwa rewizja najważniejszych dla branży dokumentów strategicznych
- 2024-06-26: Polski sektor kosmiczny rośnie w siłę. Niszą dla krajowych firm może być diagnoza, naprawa czy tankowanie satelitów na orbicie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego
Sektor MŚP stanowi 99 proc. firm w Polsce i odpowiada za prawie połowę polskiego PKB. Dlatego od jego rozwoju w dużej mierze uzależniony jest wzrost gospodarczy. Ekonomiści wskazują jednak, że poziom inwestycji jest zbyt niski, by budować silne podstawy rozwoju. Jak wskazuje Rzecznik MŚP, przedsiębiorcy liczą na lepszy dostęp do finansowania bankowego. Chodzi nie tylko o wsparcie inwestycji w kraju, lecz również w ekspansji zagranicznej.
Inwestycje
Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy

Domy prefabrykowane, stawiane z produkowanych w fabrykach modułów, to temat stosunkowo nowy na polskim rynku, ale zyskujący na popularności. Firma Spectis szacuje, że ten segment rynku jest wart ok. 5 mld zł, a do 2030 roku urośnie do 7 mld. Również długoterminowe perspektywy pozostają optymistyczne. Inwestorów przekonuje do tej technologii przede wszystkim możliwość skrócenia czasu inwestycji do kilku miesięcy i kontroli jej kosztów.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.