Mówi: | Marcin Ociepa |
Funkcja: | wiceminister rozwoju |
Min. Rozwoju: Kosmos to źródło dochodów, innowacji i pole do rozwoju polskich firm
W ramach popularyzacji branży kosmicznej polski rząd przeznaczy 250 mln zł na składkę do Europejskiej Agencji Kosmicznej. Kondycję branży poprawić może także wdrożenie programu Horyzont Europa na lata 2021-2027, dzięki któremu polskie przedsiębiorstwa będą odgrywały większą rolę w międzynarodowych projektach badawczych.
– Przystąpiliśmy do Europejskiej Agencji Kosmicznej, która obok naszego członkostwa w Unii Europejskiej jest drugim najważniejszym narzędziem realizacji w praktyce naszych ambicji kosmicznych, które sprowadzają się do tego, żeby wykorzystywać nowoczesne technologie do eksploracji kosmosu, do sięgania po instrumenty obserwacyjne Ziemi i wykorzystywania kosmosu do celów wojskowych. I to wszystko sprawia, że otwiera się duże pole do popisu dla polskich firm – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Marcin Ociepa, wiceminister w Ministerstwie Rozwoju.
Dużą szansę na zwiększenie udziału polskich firm oraz naukowców w rozwoju europejskich programów kosmicznych daje unijny program Horyzont Europa na lata 2021-2027. Wprowadzono w nim kryterium geograficzne do wyboru finansowanych projektów, które ułatwi inżynierom z Europy Wschodniej partycypowanie w unijnych projektach kosmicznych.
Widać już pierwsze efekty inwestycji w ten sektor gospodarki. 17 grudnia 2019 roku podczas wystrzelenia satelity OPS-SAT w ramach realizacji misji Europejskiej Agencji Kosmicznej przetestowane zostanie oprogramowanie wykonane przez warszawską firmę GMV Innovating Solutions. Będzie to pierwszy przypadek wykorzystania pełnego oprogramowania pokładowego przez ESA w całości zaprogramowanego przez polską firmę.
– Rośnie świadomość społeczna, że kosmos to nie tylko „Gwiezdne wojny” w wymiarze science fiction, lecz także źródło dochodów, innowacji, zmian technologicznych, że wokół niego można rozwinąć swoje firmy – wskazuje Marcin Ociepa.
Polska delegacja zadeklarowała także na posiedzeniu Rady Ministerialnej ESA wpłacenie 39 mln euro na realizację siedmiu programów kosmicznych, które będą rozwijane w najbliższych latach. Ministerstwo Rozwoju liczy na to, że środki te przyczynią się do rozwoju całego polskiego sektora kosmicznego.
– Chcemy wspierać przedsiębiorców poprzez tworzenie forów do kontaktów B2B, kontaktów międzynarodowych czy do tworzenia klastrów. Poprzez utworzenie i restrukturyzację w następnym kroku Polskiej Agencji Kosmicznej, poprzez naszą ambitną składkę do ESA jesteśmy w stanie te cele realizować na miarę naszych możliwości – przekonuje wiceminister Ociepa.
Według analityków z firmy Research and Markets wartość globalnego rynku technologii kosmicznych w 2018 roku wyniosła 360 mld dol. Przewiduje się, że do 2026 roku wzrośnie ona do 558 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 5,6 proc.
Czytaj także
- 2025-07-15: ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-18: Mika Urbaniak: Cały czas tworzę i mam w szufladzie dużo utworów. Teraz kończę moją nową płytę i mam nadzieję, że znowu sporo się będzie wokół mnie działo
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego
Sektor MŚP stanowi 99 proc. firm w Polsce i odpowiada za prawie połowę polskiego PKB. Dlatego od jego rozwoju w dużej mierze uzależniony jest wzrost gospodarczy. Ekonomiści wskazują jednak, że poziom inwestycji jest zbyt niski, by budować silne podstawy rozwoju. Jak wskazuje Rzecznik MŚP, przedsiębiorcy liczą na lepszy dostęp do finansowania bankowego. Chodzi nie tylko o wsparcie inwestycji w kraju, lecz również w ekspansji zagranicznej.
Inwestycje
Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy

Domy prefabrykowane, stawiane z produkowanych w fabrykach modułów, to temat stosunkowo nowy na polskim rynku, ale zyskujący na popularności. Firma Spectis szacuje, że ten segment rynku jest wart ok. 5 mld zł, a do 2030 roku urośnie do 7 mld. Również długoterminowe perspektywy pozostają optymistyczne. Inwestorów przekonuje do tej technologii przede wszystkim możliwość skrócenia czasu inwestycji do kilku miesięcy i kontroli jej kosztów.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.