Newsy

Ekspert: Misja na Księżyc przyspieszy kolonizację Marsa. Już w 2035 roku na Czerwonej Planecie mogą wylądować pierwsi astronauci

2021-03-03  |  06:00

Dzięki programowi Artemis NASA do 2024 roku na Księżycu wyląduje pierwsza kobieta i kolejny mężczyzna. Dzięki wykorzystaniu innowacyjnych technologii możliwa ma być eksploracja większej powierzchni Księżyca niż kiedykolwiek wcześniej. Wiedza zdobyta podczas misji na Księżyc zostanie wykorzystana, aby wykonać kolejny gigantyczny skok – wysłanie astronautów na Marsa.  – Po misji na Księżyc będzie taki zakres technologii związanych z lotami w kosmos, zamieszkaniem czy możliwościami produkcyjnymi w kosmosie, że już w 2035–3036 roku spodziewam się pierwszych lotów na Marsa – ocenia Leszek Orzechowski, architekt Space is More.

– Szczęśliwie wszystkie światowe agencje kosmiczne skupiają się na Księżycu. To słuszny krok, bo nie dość, że Księżyc jest tylko trzy dni drogi stąd przy obecnej technologii, to trzeba zbudować taką infrastrukturę, która na pewno by się potem przydała przy chęci załogowych lotów na Marsa, ale przede wszystkim na Księżycu można też przetestować technologię habitatów – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Leszek Orzechowski,].

NASA, największe agencje kosmiczne i firmy prywatne wskazują Księżyc jako kolejną granicę eksploracji kosmosu. Zgodnie z programem Artemis już w 2024 roku na satelicie Ziemi ma wylądować pierwsza kobieta i kolejny astronauta. W związku z tym liczne firmy i instytucje, od Japońskiej Agencji Badań Kosmicznych po prywatną firmę Moon Express, dyskutują, jak budować osiedla i maszyny lądowe tak, aby zbudować nową gospodarkę księżycową. Ostatecznym celem NASA jest wykorzystanie doświadczeń zdobytych na Księżycu do rozpoczęcia misji z ludźmi na Marsa.

– To dość bezpośrednio pokazuje połączenie ekonomiczne. Firmy prywatne są Księżycem zainteresowane, przywożeniem dostaw czy tradycyjnymi usługami, np. wydobywczymi czy hotelarskimi, turystycznymi. Właśnie Księżyc może nam pokazać zasadność wielu naszych przekonań i myśli o tym, jak mogłaby działać kolonizacja Marsa – tłumaczy architekt Space is More.

Misja na Księżyc pozwoli też zbadać, jak na ekstremalne warunki reaguje organizm człowieka. Takie testy już trwają w polskim habitacie badawczym Lunares. Warunki, jakie w nim panują, do złudzenia przypominają te, które będą panować w przyszłej bazie na Księżycu czy Marsie. Naukowcy prowadzili już np. badania z wykorzystaniem iluzji czasu. Stworzono też fizjologiczną lampę, która dzięki emitowaniu na odpowiedniej częstotliwości fal UV działa na organizm człowieka podobnie jak Słońce. W bazie testuje się też wpływ diety liofilizowanej podczas misji kosmicznych. W habitacie znalazło się też miejsce do hydroponicznej hodowli roślin z wirówkami do badania wpływu mikrograwitacji na procesy biologiczne.

Takie testy mogą mieć kluczowe znaczenie dla misji kosmicznych. Jeśli sprawdzą się na Księżycu, mogą również okazać się przydatne podczas misji na Marsa.

– Dobrze, że powstają rakiety, załogowe statki kosmiczne, ale jeszcze za bardzo nie wiadomo, czy i w jaki sposób na Marsie wylądować takimi wielotonowymi statkami, ale przede wszystkim, co się stanie z człowiekiem po 250 dniach podróży. Wiemy, ile pomocy lekarzy potrzebują astronauci, którzy wracają po pół roku ze stacji kosmicznej i jak muszą wracać do zdrowia. Wyobraźmy sobie, że po takiej samej wycieczce jeszcze ktoś ląduje na Marsie, musi zrobić całą misję, bazę i jeszcze wrócić. To nie są tematy nie do przeskoczenia – wskazuje ekspert.

Jak przekonuje, to na Księżycu będzie można przetestować różne metody hodowli roślin, systemy oczyszczania wody, produkcji żywności czy wytwarzania tlenu.

– Misja na Księżyc da nam taki zakres technologii w zakresie lotów w kosmos, ale też związanych z zamieszkaniem w kosmosie i w ogóle możliwości produkcyjne, że misja na Marsa jednak się wydarzy szybciej niż wcześniej. W 20352036 roku można się spodziewać, że mógłby ktoś tam wylądować – analizuje architekt Space is More.

Wyścig kosmiczny przyspiesza także w zakresie misji załogowych czy komercyjnych. Elon Musk, Jeff Bezos, Richard Branson mają już na koncie pierwsze sukcesy. Kwestią nawet nie lat, ale miesięcy mogą być pierwsze loty komercyjne.

– Przemysł komercyjny może spowodować pewną gorączkę kosmosu. Jak najbardziej jest możliwość, że za naszego życia będą się pojawiały pewne próby skolonizowania Marsa, może nie miasto na tysiące osób, ale już małe osady po kilkadziesiąt osób jestem sobie w stanie wyobrazić – mówi Leszek Orzechowski.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Bankowość

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.