Mówi: | prof. Łukasz Szumowski |
Funkcja: | podsekretarz stanu |
Firma: | Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego |
Kolejna edycja programu TopMinds już w styczniu 2018 r. Wybitni studenci będą pracować z mentorami nad zaplanowaniem ich ścieżki zawodowej
Aktualizacja dn. 09.08.2017 r. Godz. 11:45
Będą dwie kolejne edycje programu TopMinds. Celem Programu jest odkrywanie i kształtowanie młodych talentów oraz pomoc w ich rozwoju zawodowym i osobistym poprzez mentoring indywidualny, networking i spotkania grupowe w formie szkoleniowo-warsztatowej. W dłuższym terminie programu ma za zadanie zmniejszenie bezrobocia wśród absolwentów wyższych uczelni, a także rozwój nauki i polskiej gospodarki. Najbliższą edycję programu zaplanowano na styczeń 2018 roku.
TopMinds jest programem szkoleniowo-mentoringowym skierowanym do osób, które chcą się rozwijać w sferze naukowej, biznesowej lub administracyjnej, a jego zadaniem jest pomoc w wyborze właściwej ścieżki zawodowej w niepewnej, zmieniającej się rzeczywistości rynkowej. Długofalowym celem programu ma być obniżenie poziomu bezrobocia wśród absolwentów szkół wyższych, zatrzymywanie ich w Polsce, a także rozwój nauki i gospodarki. Najbliższą edycję programu zaplanowano na styczeń 2018 r.
– Zaplanowaliśmy dwie kolejne edycje programu TopMinds w 2018 i 2019 r. Najbliższa edycja ruszy w styczniu 2018 r. Obydwie edycje będą w pełni finansowane w ramach otrzymanych przez Stowarzyszenie Top 500 Innovators środków z konkursu MNiSW „Dialog” oraz ze środków Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta – informuje agencję informacyjną Newseria Innowacje Aleksandra Pawłowska z Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta.
Organizatorami Programu TopMinds jest Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta oraz Stowarzyszenie Top 500 Innovators, którego członkami są absolwenci Programu MNiSW Top 500 Innovators. Program Top 500 zakończył się w 2015 roku. TopMinds jest osobną inicjatywą absolwentów Programu Top 500 Innovators i absolwentów Programu Fulbrighta.
– TopMinds to próba skonsumowania efektów programu Top 500. Na drodze konkursu wysyłaliśmy najlepszych polskich studentów i badaczy do topowych uniwersytetów – Oxford, Cambridge czy Berkeley. Jednocześnie funkcjonuje w Polsce Komisja Fulbrighta, w ramach której również wysyłamy uczonych, badaczy i studentów za granicę, a ci z zagranicy także przyjeżdżają do Polski. Pomysł był taki, aby połączyć te dwie inicjatywy właśnie w celu stworzenia Programu TopMinds – mówi prof. Łukasz Szumowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Program Fulbrighta działa w Polsce nieprzerwanie od roku 1959. Zarządza nim Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta. Program powstał w 1946 roku w USA i jest jednym z największych programów wymiany naukowej i akademickiej pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a innymi krajami. Stypendia Programu Fulbrighta finansują i ułatwiają pobyt w USA i w Polsce wybitnym polskim oraz amerykańskim absolwentom uczelni wyższych, doktorantom i pracownikom naukowym. Od początku powstania programy stypendialne Komisji Fulbrighta przyczyniają się do zwiększenia wymiany naukowej i akademickiej pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Polską. Każdego roku przyznawanych jest ponad 100 stypendiów.
Poza Komisją Fulbrighta i Stowarzyszeniem Top 500 Innovators pełną pomoc w organizacji TopMinds deklaruje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które piastuje patronat honorowy nad inicjatywą.
– Patronujemy programowi i ministerstwo jest zaangażowane w Komisję Fulbrighta. Top 500 też było związane z ministerstwem, w związku z tym wspieramy tę inicjatywę, ale tak naprawdę cała praca jest po stronie absolwentów Fulbrighta i Top 500, którzy robią to pro bono, mentorują i prowadzą młodych ludzi – wyjaśnia Łukasz Szumowski z resortu nauki i szkolnictwa wyższego.
Edycja pilotażowa programu TopMinds zakończyła się na początku lipca tego roku. Podczas 4-miesięcznego cyklu 40 mentorów pracowało ze studentami i doktorantami polskich uczelni. Mentorami Programu są absolwenci Programu Fulbrighta oraz absolwenci Programu MNiSW Top 500 Innovators.
Według rankingu „Center for World University Rankings” niemal co czwarta uczelnia na liście 1000 najlepszych mieści się w Stanach Zjednoczonych. Za najlepszą z nich niezmiennie uznaje się Uniwersytet Harvarda. Drugie miejsce w rankingu zajmuje, także amerykański, Uniwersytet Stanforda, zaś trzecią najlepszą uczelnią świata jest amerykańska politechnika MIT (Massachusetts Institute of Technology).
Na liście 1000 najlepszych uczelni na świecie znajduje się 9 polskich uczelni. Tylko dwie jednak plasują się w TOP 500 – Uniwersytet Jagielloński na 429. miejscu oraz Uniwersytet Warszawski na pozycji 449.
Czytaj także
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-05: Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
- 2025-01-31: Zmieni się definicja mobbingu. Nowe prawo da skuteczniejsze narzędzia ochrony nękanym pracownikom
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2025-01-15: Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Edukacja
Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.
Transport
Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
– Będę proponować, żeby w marcu na sesji plenarnej w Strasburgu odbyła się debata i żebyśmy przyjęli rezolucję w sprawie rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku – zapowiedział europoseł PO Dariusz Joński. Jego zdaniem to zbyt ambitny i nierealny do zrealizowania plan, który może doprowadzić do upadku sektora motoryzacyjnego, dziś wciąż poważnej siły napędowej europejskiej gospodarki. Przemysł w UE od lat traci na konkurencyjności, przede wszystkim na rzecz Chin i USA, dlatego zdaniem europarlamentarzysty propozycja rewizji może zyskać szerokie poparcie w PE.
Firma
Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
Próby cyberataków to codzienność większości polskich firm. Największym zagrożeniem jest phishing, czyli maile czy SMS-y podszywające się pod różne instytucje mające na celu wyłudzenie danych i pieniędzy. Rośnie też liczba prób ataku ransomware, czyli szyfrowania zasobów organizacji dla okupu. Większość przedsiębiorców, mimo rozpoznania próby oszustwa, nic z tym nie robi. Tylko niewielki odsetek zgłasza incydenty do CERT Polska, często nie wiedząc, jakie korzyści może to przynieść.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.