Newsy

Kamery wyposażone w sztuczną inteligencję rozpoznają intruza i zaalarmują właściciela. Dopasują też do nastoju domownika temperaturę otoczenia lub uruchomią telewizor

2018-11-14  |  06:00

Nowoczesne systemy monitoringu rozpoznają domowników, nie wpuszczą do domu obcych. Rozpoznają też stan emocjonalny i potrafią na niego odpowiednio zareagować. Kamery z algorytmem sztucznej inteligencji w przeciwieństwie do zwykłych kamer z czujnikiem ruchu, rozpoznają kto znalazł się w jej zasięgu i powiadamiają właściciela. Dzięki SI kamera zareaguje też na powrót domowników – włączy ogrzewanie, światło, czy ulubiony program telewizyjny.

– Nasze kamery wspierane przez algorytmy sztucznej inteligencji potrafią rozpoznawać członków rodziny użytkownika i odróżniać ich od nieznajomych. Potrafią też powiadomić użytkownika o obecności nieznanej osoby w domu. Jest to o wiele lepsze rozwiązanie od kamer wyposażonych w czujnik ruchu, ponieważ kamera nie tylko wykrywa, ale i rozpoznaje kto znajduje się w jej zasięgu i wysyła powiadomienie do właściciela tylko gdy zaistnieje taka potrzeba – mówi agencji Newseria Innowacje Florian Deleuil, główny menedżer produktu w Netatmo.

Systemy monitoringu współpracujące ze sztuczną inteligencją są coraz częściej wykorzystywane. Wzmacniają bezpieczeństwo podczas imprez masowych, w Chinach policjanci są zaś wyposażeni w okulary, które skanują i identyfikują twarze podróżnych. Niedługo w inteligentne kamery zostaną wyposażeni strażnicy graniczni na Węgrzech, Łotwie i w Grecji. Monitoring pozwoli skontrolować prawdomówność imigrantów.

Kamery z algorytmem sztucznej inteligencji zapewnią też bezpieczeństwo domów i domowników. W przeciwieństwie do zwykłego monitoringu, który reaguje na ruch, nowoczesna kamera rozpoznaje, kto znalazł się w jej pobliżu. Jeśli jest to domownik – system otworzy drzwi, jeśli obcy – zawiadomi właściciela.

– Opracowaliśmy urządzenia wyposażone w sztuczną inteligencję w trosce o spokój naszych użytkowników, aby mogli opuszczać dom, nie martwiąc się o jego bezpieczeństwo. Technologia służy do rozpoznawania twarzy w celu identyfikacji osób, a także do rozpoznawania kształtów, dzięki czemu potrafi odróżnić sylwetkę człowieka od np. zwierzęcia. Dysponujemy także algorytmami, które potrafią odróżnić kobiety od mężczyzn lub analizować stan emocjonalny, czyli rozpoznać, czy ktoś jest w dobrym lub złym nastroju – tłumaczy Florian Deleuil.

Coraz częściej po sztuczną inteligencję sięga handel – inteligentne lustra w przymierzalniach podpowiadają, jakie ubrania będą do nas pasować, który rozmiar będzie odpowiedniejszy, same też zamówią do przymierzalni potrzebną garderobę. Monitoring w centrach handlowych pozwala ustalić, co wpływa na wizytę w konkretnych sklepach. Dzięki możliwości rozpoznania stanu emocjonalnego, kamery mogą sprawdzić jak klient reaguje na określone przedmioty. Tego typu urządzenia sprawdzą się także w domu.

– Rozpoznawanie twarzy umożliwia zaprogramowanie określonych działań, które ma wykonać inteligentny dom. Jeśli wchodzi do niego domownik, dom może np. włączyć telewizor lub ulubioną muzykę. Zastosowaliśmy w naszych kamerach instalowanych wewnątrz domów podobne rozwiązanie jak w iPhone’ach, które mają funkcję Face ID, czyli odblokowywanie telefonu przy pomocy rozpoznawania twarzy właściciela – podkreśla przedstawiciel Netatmo.

Kamery po rozpoznaniu twarzy domownika mogą automatycznie otworzyć drzwi do domu. Choć jak przekonują producenci ich rozwiązania są bezpieczne, mogą jednak okazać się problematyczne. Niedawno w Stanach Zjednoczonych właściciel nie mógł dostać się do domu, bo inteligentny zamek potraktował jako intruza wizerunek Batmana na koszulce właściciela.

– Aby wykorzystać technologię SI, należy użyć dobrego algorytmu, np. algorytmu do rozpoznawana twarzy, i zastosować system uczący się, który pomaga udoskonalać algorytmy. SI pomoże ludzkości w dalszym rozwoju. Umożliwi urządzeniom poznanie przyzwyczajeń ludzi, co sprawi, że będą one otwierały okna, włączały ogrzewanie lub światło w pomieszczeniu zgodnie z naszymi upodobaniami. Dzięki temu nasze życie będzie łatwiejsze – przekonuje Florian Deleuil.

Według analityków marketsandMarkets, światowy rynek inteligentnych systemów bezpieczeństwa do 2020 roku osiągnie wartość 3 mld dol., przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie niemal 10 proc.

Czytaj także

Motoryzacja

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość rewolucjonizują fabryki motoryzacyjne. Technologią zainteresowani są także dealerzy aut

Procesy projektowania, montażu i sprzedaży samochodów przenoszą się do wirtualnej rzeczywistości. Dzięki wykorzystaniu gogli wirtualnej, rozszerzonej i mieszanej rzeczywistości koncerny mogą zwirtualizować większość prac wykonywanych zarówno w fabrykach, jak i salonach firmowych. Gogle ułatwiają projektantom modelowanie prototypów nowych pojazdów, przyspieszają proces wdrażania nowych pracowników na linie montażowe i zwiększają immersyjność prezentacji sprzedażowej.  

Finanse

Cyberprzestępcy podszywają się pod Netfliksa czy PayPal, by wyłudzić pieniądze. Polacy potrzebują edukacji związanej z cyberbezpieczeństwem

Rośnie liczba cyberataków. Tylko w 2018 roku CERT Polska zanotował ponad 3,7 tys. incydentów naruszenia cyberbezpieczeństwa. To przede wszystkim phishing, dystrybucja złośliwego oprogramowania i spam. W ciągu roku trzykrotnie wzrosła liczba fałszywych sklepów internetowych. Cyberprzestępcy stale poszukują nowych historii, które uwiarygodnią ich przed odbiorcami wiadomości. Zagrożenia w sieci przybliży kampania edukacyjna „CyberLiga”, która w stylistyce znanych produkcji takich jak „Gra o Tron” czy „Avengers”, pokazuje, że w cyberprzestrzeni cały czas toczy się niebezpieczna gra.

Firma

Rynek fintechów ewoluuje w stronę inteligentnego przetwarzania danych. Celem jest skuteczniejsze dotarcie do klienta

Współczesne branże content marketingu oraz fintechów w ogromnej mierze polegają na informacjach pozyskanych i przetwarzanych w ramach zbiorów big data. Inteligentne zarządzanie rozproszonymi danymi pozwala w spersonalizowany sposób podejść do klienta, a przy wykorzystaniu w ramach ich analizy technologii blockchain – zwiększyć bezpieczeństwo poufnych informacji. Celem jest przede wszystkim skuteczniejsze dotarcie do konkretnego klienta, a przy tym minimalizowanie efektów RODO, w tym m.in. nadużywania prawa do bycia zapomnianym.