Newsy

Kamery termowizyjne wspierane przez sztuczną inteligencję wykryją objawy koronawirusa. Dzięki nim testy mogą osiągnąć masową skalę [DEPESZA]

2020-06-10  |  06:00
Wszystkie newsy

Dzięki wykorzystaniu kamer termowizyjnych wspieranych przez sztuczną inteligencję możliwe będą testy na masową skalę w kierunku wykrycia koronawirusa. W opracowanie systemu włączają się firmy z branży motoryzacyjnej i bezpieczeństwa. – Pandemia COVID-19 stworzyła nowe wyzwania dla bezpieczeństwa publicznego, stawiając na pierwszym miejscu zapobieganie kolejnej pandemii, gdy świat zaczyna wznawiać normalne działania – mówi Haim Siboni, prezes zarządu Foresight.

Technologię termowizyjną do wykrywania osób potencjalnie zakażonych koronawirusem jako pierwszy wykorzystał Samsung podczas wydarzenia zorganizowanego w San Francisco w pierwszych dniach pandemii. Skanowanie uczestników pod kątem temperatury ciała odbywało się przy użyciu urządzeń dostarczonych przez CrowdRx.

Foresight, firma specjalizująca się w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań dla motoryzacji, pracuje już nad systemem pozwalającym na masowe, bezdotykowe badania przesiewowe w kierunku wykrycia objawów choroby COVID-19. Podstawą działania mają być kamery termowizyjne i algorytmy sztucznej inteligencji umiejące rozpoznać objawy takie jak kaszel czy oznaki zmęczenia.

– Nasze bogate doświadczenie z obrazowaniem termicznym i sztuczną inteligencją może być nieocenione, gdy zastosujemy je w rozwiązaniu do wykrywania wczesnych objawów koronawirusa – przekonuje Haim Siboni, prezes zarządu Foresight.

Do wykrywania objawów zakażenia koronawirusem dostosowany został też system Kognition, zaprojektowany do wykorzystania przy ochronie obiektów przed wtargnięciem do nich osób niepożądanych. Również ten system opiera się na działaniu kamer termowizyjnych wspieranych przez SI. Wejście do ochranianego budynku jest możliwe po wykryciu telefonu zaufanego użytkownika oraz identyfikacji rysów twarzy. W przypadku stwierdzenia zakażenia lub niepokojących objawów łatwiej jest dzięki temu odtworzyć siatkę kontaktów osoby będącej nosicielem koronawirusa. Co ważne, rejestrowanie informacji przez system odbywa się z poszanowaniem prawa do ochrony danych osobowych.

– Pandemia COVID-19 stworzyła nowe wyzwania dla bezpieczeństwa publicznego, stawiając na pierwszym miejscu zapobieganie kolejnej pandemii, gdy świat zaczyna wznawiać normalne działania – ocenia prezes zarządu Foresight.

Różnica między oboma rozwiązaniami jest taka, że Kognition jest przeznaczone bardziej do miejsc o charakterze zamkniętym, takich jak zakłady produkcyjne. Szczególne zainteresowanie tym systemem wykazuje branża spożywcza. Technologia Foresight będzie zdolna do testowania ludzi na masową skalę. Znajdzie więc zastosowanie na lotniskach, stadionach sportowych, uniwersytetach, w szpitalach, centrach handlowych i kompleksach mieszkalnych.

– Kilku potencjalnych klientów wyraziło już zainteresowanie naszą technologią – twierdzi Haim Siboni. – Będziemy nadal pracować także nad samochodowymi systemami wizyjnymi, umożliwiającymi wykrywanie przeszkód w trudnych warunkach pogodowych i oświetleniowych.

Liczba osób zakażonych koronawirusem na świecie stale rośnie – przekroczyła już 7 mln. Liczba zgonów wynosi ponad 408 tysięcy. W Polsce liczba zakażeń przekroczyła 27 tys., a liczba zgonów – tysiąc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Transport

Autonomiczne samochody na drogach to już kwestia kilku lat. Zrewolucjonizują transport i działanie wielu branż

Autonomizacja transportu to jeden z kluczowych megatrendów, które w ostatnich latach kształtują ten sektor. W sprzedaży są dostępne na razie auta o drugim poziomie autonomii, wyposażone w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, ale prace nad pojazdami w pełni autonomicznymi szybko postępują, a duże środki w ich rozwój inwestują najwięksi gracze: zarówno firmy motoryzacyjne, jak i producenci oprogramowania. Eksperci oceniają, że pojawienie się pojazdów autonomicznych na drogach jest już kwestią kilku lat, a rozwój tej technologii zrewolucjonizuje wiele branż i może stanowić panaceum na bolączki branży transportowej i wyzwania związane ze współczesną mobilnością.

Transport

Ostatnie cztery lata mocno wpłynęły na spółki paliwowe. Branża szuka alternatyw dla paliw kopalnych

Światowy rynek paliw w ostatnich trzech latach znalazł się pod ogromną presją nieprzewidywalnych czynników, przede wszystkim pandemii i wojny w Ukrainie, której destabilizujący wpływ na ceny i łańcuchy dostaw wciąż jest odczuwalny. Ważnym czynnikiem oddziałującym na rynek paliw jest też polityka klimatyczna UE, nastawiona na zieloną transformację i odwrót od paliw kopalnych. To powoduje, że spółki paliwowe już zaczęły szukać alternatywnych gałęzi działalności. – W ciągu najbliższych 25 lat na stacjach paliw nadal będzie można znaleźć benzynę i olej napędowy, choć będą tam dostępne również ładowarki do pojazdów elektrycznych i opcje zasilania pojazdów wodorowych. Natomiast odchodzenie spółek paliwowych od paliw kopalnych rozpocznie się w dłuższej perspektywie, być może po 2050 roku – ocenia Péter Ratatics, wiceprezes MOL Group.

Firma

Polski rynek IT cierpi na niedobór specjalistów od cyberbezpieczeństwa. Podnoszenie kompetencji cyfrowych kobiet mogłoby częściowo zaradzić tym brakom

Branża IT, która cierpi na niedobór pracowników, wciąż ma słabą reprezentację kobiet. 40 proc. respondentek podkreśla, że ich firmy w ogóle nie zatrudniają kobiet w działach IT, a tylko 15,5 proc. wskazuje, że kobiety zajmują w nich stanowiska kierownicze lub zarządzające – wynika z badania „Wyzwania kobiet w zakresie cyfryzacji i bezpieczeństwa cyfrowego”. Czynnikiem, który mógłby zwiększyć udział kobiet na tym rynku jest podnoszenie ich kompetencji cyfrowych i szkolenia umożliwiające przebranżowienie. Bez tego trudno będzie spełnić cel z rządowego programu, by do końca dekady co trzeci pracownik na rynku ICT był kobietą. Szczególnie ważnym obszarem takich działań powinno być cyberbezpieczeństwo.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.