Mówi: | dr Marek Dietl |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie |
Już w drugiej połowie roku ma ruszyć platforma GPW oparta na blockchainie. Aktywami cyfrowymi będzie można obracać w formie tokenów
Największe giełdy na świecie albo zaczęły już używać technologii blockchain do części transakcji, albo planują to w najbliższej przyszłości. Także Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie rozpocznie testy platformy opartej na tej technologii w drugiej połowie 2021 roku. Platforma ma kojarzyć ze sobą spółki na wczesnym etapie rozwoju z potencjalnymi inwestorami i działać na zasadzie crowdfundingu. Ma także umożliwiać bezpośrednie inwestowanie w tokeny projektów gier.
– Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie w swojej strategii GPW 2022 bardzo mocno zaakcentowała kwestie inwestowania społecznościowego, crowdfundingu, crowdinvestingu. Zgrupowaliśmy inicjatywy w tym zakresie w ramach takiego parasola, który nazwaliśmy GPW Private Market. W tym parasolu różnych działań pierwszym, które uruchomiliśmy, była platforma crowdfundingowa dla biur maklerskich – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Marek Dietl, prezes Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
Technologia blockchain znacząco zmieniła przyszłość pieniądza, finansów, zarządzania łańcuchem dostaw czy prowadzenia dokumentacji. Nie tylko obsługuje kryptowaluty, takie jak bitcoin i ethereum, może też zrewolucjonizować rynki giełdowe czy sposoby przechowywania i przesyłania danych finansowych. Blockchain wykorzystują już giełdy na całym świecie, m.in. Nasdaq, ASX, New York Stock Exchange, Tokyo Stock Exchange czy Deutsche Börse. Teraz po technologię sięga polska GPW. Platforma crowdfundingowa ma być sposobem na finansowanie biznesów poprzez zbiórki equity crowdfundingu.
GPW Private Market to projekt, dzięki któremu można skorzystać z różnych metod finansowania – głównie poprzez instrumenty kapitałowe i dłużne, współpracując ze zweryfikowanym inwestorem. Dzięki przegłosowanej w październiku 2020 roku zmianie limit zbiórek wzrósł z wcześniej dopuszczalnego miliona do 5 mln euro. Tym samym GPW liczy, że do platformy dołączy więcej biur maklerskich (dotychczas na taki krok zdecydowało się jedno biuro).
– To już, jak na warunki Europy Środkowo-Wschodniej, całkiem pokaźna emisja – ponad 20 mln zł. Liczymy więc, że kolejne biura maklerskie dołączą do naszej platformy crowdfundingowej – zapowiada Marek Dietl.
GPW Private Market działa poprzez crowdfunding udziałowy (emisja akcji, udziałów w spółce), platforma zapewnia emitentom dodatkowe funkcjonalności, w tym narzędzia, dzięki którym spółki prezentują ofertę inwestorom, oraz transfer wiedzy. Docelowo GPW Private Market ma być platformą obrotu wtórnego aktywami cyfrowymi w formie tokenów.
– Druga noga tego przedsięwzięcia to emitowanie tokenów, które dają prawo do udziału w korzyściach ekonomicznych, ale nie stanowią instrumentu finansowego. Zatem tokenów nie można wymienić na akcje czy na futures, ale dają jakiś zestaw korzyści ekonomicznych – tłumaczy prezes GPW.
W II połowie 2020 roku GPW uruchomiła platformę crowdfundingową Raisemana dla spółek gamingowych. Za finansowanie produkcji gry inwestorzy otrzymują tokeny blockchain. Warszawska giełda jest jedną z większych na świecie pod względem liczby notowanych firm specjalizujących się w produkcji gier, stąd stworzenie platformy specjalnie dla spółek gamingowych.
– Prawdziwe zainteresowanie inwestorów pojawia się wtedy, kiedy jest rynek wtórny. Tak jak w crowdfundingu naturalną kontynuacją postaci rynku wtórnego umożliwiającą wyjście z inwestycji jest NewConnect, tak dla tokenów coś takiego nie istnieje. Dzięki hojnemu wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju udało nam się stworzyć zespół, który buduje teraz taką platformę do obrotu tokenami opartą na elementach technologii blockchain. Liczymy, że uruchomimy ją w drugiej połowie roku – zapowiada Marek Dietl.
Przewagą platformy ma być łatwa dostępność. Dokonywać transakcji będzie można z poziomu smartfona, do transakcji czy handlu tokenami nie będzie potrzebne pośrednictwo, a dzięki technologii blockchain wszystko będzie rozliczane w czasie rzeczywistym. Dlatego GPW liczy na duże zainteresowanie projektem.
– Rynek buduje się bardzo wolno, natomiast jak się zbuduje, staje się swego rodzaju perpetuum mobile – sam się napędza – przekonuje prezes GPW. – Potrzebujemy kilka lat na to, żeby rynek mógł się rozwinąć.
Czytaj także
- 2024-09-17: Blisko 80 proc. Polaków obawia się zapalenia płuc. Mimo to świadomość szczepień profilaktycznych jest niska
- 2024-09-09: W przyszłym tygodniu wchodzi w życie część przepisów nowego prawa autorskiego. Wzmacniają pozycję twórców i mediów oraz zapewniają im prawo do wynagrodzenia
- 2024-09-10: Prezes PAN: Akademia wymaga reformy i usprawnienia. Nie będzie ona skuteczna przy obecnym poziomie finansowania
- 2024-09-03: Jessica Mercedes: Mój brat został potrącony na pasach, mimo że miał zielone światło. Była to dla nas strasznie stresująca sytuacja
- 2024-09-06: Bajkoterapia może być skutecznym narzędziem edukacyjnym. Wspiera rozwój emocjonalny u dziecka i pomaga mu radzić sobie z codziennymi problemami
- 2024-09-04: Poza systemem edukacji może być kilkadziesiąt tysięcy ukraińskich dzieci w Polsce. Od września duża część z nich trafiła do polskich szkół
- 2024-08-30: Tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami podczas ich nieobecności. Spodziewany szybki wzrost zapotrzebowania na takie usługi
- 2024-08-29: Aplikacja mObywatel zyskuje nowe funkcjonalności. Jeszcze w tym roku pojawi się mStłuczka
- 2024-08-28: Listopadowe wybory w USA mogą się przełożyć na dalszy przebieg wojny w Ukrainie. Możliwy też wpływ na kampanię prezydencką w Polsce
- 2024-09-02: Na rynku najmu brakuje większych mieszkań, a popyt na nie rośnie. Coraz popularniejszy może się stać najem domów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Handel
Wylesianie jedną z głównych przyczyn zmian klimatu. Coraz więcej podmiotów angażuje się w ich ochronę
Ze względu na różnorodną i szczególnie istotną rolę, jaką pełnią lasy, coraz więcej mówi się o potrzebie wzmocnienia ich ochrony. Wylesianie i degradacja lasów są bowiem jednymi z głównych czynników, które przyspieszają zachodzącą globalnie zmianę klimatu. W działania na rzecz ochrony lasów angażują się również firmy. Jedną z inicjatyw, która w tym pomaga, jest certyfikacja lasów poświadczająca, że pochodzące z nich drewno jest pozyskiwane z poszanowaniem przyrody i ludzi z nimi związanych. Rozpoczynający się właśnie Tydzień Lasów FSC to dla tych firm okazja, by pokazać swoje działania na rzecz ochrony lasów, a jednocześnie edukować swoich klientów w tym zakresie.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.