Newsy

Już niebawem WiFi przyspieszy do 1 terabita na sekundę. Przyszłością komunikacji radiowej jest wielodostepowość

2018-04-24  |  06:00
Mówi:Łukasz Bromirski
Funkcja:dyrektor techniczny
Firma:Cisco Systems Polska
  • MP4
  • Coraz bardziej rozwija się komunikacja poprzez światło. Technologia LiFi wciąż wymaga dopracowania, ale tempo wzrostu tego rynku sugeruje, że to będzie przyszłość komunikacji. Wi-Fi pozostanie jednak kluczową technologią transferu danych w najbliższych latach. Na standardyzację czekają już sieci, których przepustowość sięga nawet 1 Tb/s. Obecny standard 802.11ac pozwala transmitować dane z prędkością 1 Gb/s. Przyszłością Wi-Fi jest wielodostępowość sieci, która pozwoli na powszechny dostęp do internetu. Dostępność sieci jest kluczowa w dobie technologii 5G, Internetu rzeczy i Przemysłu 4.0.

    – Wielodostępowość WiFi oznacza możliwość używania rozwiązań bezprzewodowych wszędzie, gdzie jesteśmy w stanie od danego operatora uzyskać usługę, niezależnie od tego czy jesteśmy u sąsiada, który korzysta również z tego samego operatora, czy poruszamy się po terenie nieobjętym zasięgiem danej sieci bezprzewodowej 802.11, ale jesteśmy w zasięgu sieci komórkowej – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Łukasz Bromirski, dyrektor techniczny w Cisco Systems Polska.

    Trend korzystania z usług wielodostepowości sieci rozszerzy się wraz z nadejściem technologii 5G (następca LTE) i potrzebą skomunikowania szeregu urządzeń Internetu Rzeczy, z jakich korzystamy i jakie wspierają nas w codziennym funkcjonowaniu. Rozwiązania polegające na wielodostępowości internetu są już dostępne na rynku. Można je znaleźć w pakietach operatorów, jednak w Polsce nie są jeszcze spopularyzowane.

    – To już jest do pewnego stopnia rewolucja. Ludzie mają dosyć duży problem, w szczególności w Polsce przynajmniej na dzień dzisiejszy, z dzieleniem się swoim pasmem dostępu do internetu. W dużej części państw zachodnich jest to już normalny trend. Idąc do innego miejsca, w którym już się znajdują różni operatorzy świadczący usługi WiFi zakładamy, że tak samo jak w domu będziemy mieli na tych samych zasadach dostęp do internetu – tłumaczy Łukasz Bromirski.

    Wielodostepowość nie jest jedynym trendem na rynku sieci bezprzewodowych. W technologiach radiowych uzyskiwane są coraz większe przepustowości łącz. Opracowany obecnie nowy standard WiFi – 802.11ax, pozwoli na przesyłanie danych z wielokrotnie wyższą prędkością niż obecnie. Projektowana łączność bezprzewodowa będzie działać w pasmach 2.4 oraz 5 GHz i pozwoli na uzyskiwanie prędkości przesyłu danych na poziomie 11 Gbps. Pierwsze urządzenia pracujące w technologii 802.11ax zostały zaprezentowane w tym roku, ale na rynek trafią na początku 2019 roku. Planowane są już kolejne standardy.

    – Zastosowanie nowych materiałów i nowych algorytmów spowodowało, że przyspieszyliśmy sieci WiFi prawie dziesięciokrotnie. Dzisiaj w standaryzacji jest już 802.11, które pozwoli nam transmitować prawie 1 Tbit ruchu na sekundę, dzisiaj dla przypomnienia poruszamy się w okolicach gigabita na sekundę. Transmisja radiowa, biorąc pod uwagę dzisiaj przepustowości jakie są osiągane, jest chyba przyszłością – prognozuje Łukasz Bromirski.

    Nie tylko transmisja radiowa służy jednak do przesyłania danych. Coraz częściej i chętniej wykorzystuje się w tym celu także światło białe. Technologia Li-Fi, polegająca na przesyłaniu informacji w obu kierunkach za pomocą zwykłej żarówki LED. Dane można przesyłać z prędkościami nawet 100 razy wyższymi, niż pozwala na to obecne WiFi, jednak technologia ma też swoje ograniczenia.

    – Z LiFi problem polega na tym, że musimy mieć tor optyczny, który jest w stanie realizować transmisję i przenosić jakieś użyteczne informacje. Robi się to coraz lepiej, sprawniej, natomiast cały czas jest to problem – zauważa specjalista Cisco.

    Sieci bezprzewodowe to bardzo dynamiczny rynek. Do 2022 roku, rynek WiFi (w tym punkty dostępowe i kontrolery oraz usługi) będzie wart 15,6 mld dolarów. W najbliższy latach tempo wzrostu analitycy marketsandMarkets przewidują na poziomie 21 proc.

    Jeszcze szybciej rozwijać się będzie technologia LiFi. Według prognoz Global Market Insight, rynek komunikacji przez światło osiągnie wartość 75 mld dol. w 2023 roku, a tempo średniorocznego wzrostu przekroczy 77 proc.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Komunikat

    Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

    Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

    Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Internet

    Cyberataki coraz bardziej powszechne. Są rozwiązania chroniące infrastrukturę państwową, ale brakuje tych pomagających zwykłym obywatelom

    Cyberataki są coraz częstsze i coraz bardziej niebezpieczne. Dotykają firmy, instytucje ważne dla bezpieczeństwa kraju, ale też zwykłych ludzi. Większość krajów, w tym Polska, wdraża systemy cyberbezpieczeństwa. Brakuje jednak narzędzi, które pomogłyby chronić zwykłych obywateli – alarmują eksperci. Tymczasem University of Maryland obliczają, że hakerzy atakują co 39 sekund, średnio 2 244 razy dziennie, a większość osób nie tylko nie wie, jakie kroki podjąć w przypadku naruszenia danych, lecz także jakie stosować zabezpieczenia.

    CES Las Vegas 2020

    Internet

    W strumieniowe przesyłanie rozrywki wchodzą technologiczni giganci. W wideo online swoją szansę widzą także reklamodawcy

    Przeciętny odbiorca na oglądanie wideo online poświęca nieco ponad 80 minut. W 2021 roku będzie to już 100 minut. Choć telewizję codziennie ogląda niemal połowa Polaków, to coraz częściej wybieramy serwisy VoD. Zwłaszcza że tym rodzajem mediów zainteresowali się tacy technologiczni giganci jak Apple. Rozwój wideo w sieci jest szansą zarówno dla marketerów, jak i stacji telewizyjnych – przekonują eksperci. Z szacunków wynika, że globalnie reklamodawcy przeznaczą na reklamę video online ponad 175 mln dol. W 2021 roku wydatki na reklamę wideo online będą warte jedną trzecią rynku reklam telewizyjnych.