Mówi: | Patryk Arłamowski |
Funkcja: | założyciel firmy Blebox |
Internet rzeczy wkracza do inteligentnych domów. Kluczowe są rozwiązania gwarantujące cyberbezpieczeństwo
Rynek tzw. inteligentnych domów ma w Polsce ogromny potencjał wzrostu. Rozwiązania, które pojawiają się na rynku, udoskonalają czynności związane ze sprawdzaniem sytuacji w mieszkaniu niezależnie od tego, gdzie aktualnie jesteśmy. Tymczasem kolejnym impulsem do wzrostu ich popularności ma być umożliwienie domowym urządzeniom komunikacji z innymi sprzętami lub wręcz podejmowania autonomicznych decyzji do zarządzania obszarem, za które odpowiadają w domu. Zyskają na tym firmy, których technologie będą równocześnie oferować klientom cyberbezpieczeństwo inteligentnych produktów.
– Samo pojęcie inteligentnych domów czy budynków nie jest nowe i istnieje już od ponad 40 lat. Obecnie trendem są smart things, a nawet smart environment. Wychodzimy od koncepcji inteligentnego domu jako zwartej, zamkniętej przestrzeni, gdzie jest jakaś instalacja sterująca np. roletami czy oświetleniem, do koncepcji dynamicznej, w której to obiekty znajdujące się na terenie domu, firmy, restauracji albo w miejscu publicznym, mają zdolność do komunikowania się czy podejmowania decyzji – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Patryk Arłamowski, prezes zarządu spółki Blebox, która dostarcza rozwiązania z zakresu internetu rzeczy.
Obecnie w Polsce działa około 80 firm, które dostarczają rozwiązania z zakresu inteligentnych budynków. Krajowy rynek rozwiązań wchodzących w skład inteligentnego domu jest szacowany na minimum 100 mln zł z ogromnym potencjałem wzrostu w najbliższych latach.
– My skupiliśmy się na przewadze technologicznej. Wykorzystujemy własną, unikalną technologię komunikacyjną, która pozwala przedmiotom komunikować się ze smartfonem (czyli z użytkownikiem) bezpośrednio – wskazuje Patryk Arłamowski. – Jednocześnie nasza technologia umożliwia dołączanie przedmiotów, jak zwykła żarówka, rolety, brama garażowa czy wjazdowa, bezpośrednio do internetu bez użycia urządzeń pośredniczących typu jednostka centralna, hub czy gateway. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu technologii microWiFi, która została opracowana przez nasz zespół na etapie prac naukowo-badawczych.
Według badań wśród najczęściej stosowanych rozwiązań inteligentnego domu Polacy wskazują: możliwość zarządzania oświetleniem (87 proc.), klimatyzacją, ogrzewaniem oraz alarmem (po 83 proc.), bramą wjazdową (ok. 81 proc.) i kamerą domowego monitoringu (80 proc.) za pomocą smartfonu. Kolejne możliwości inteligentnego domu stanowiły: posiadanie telewizora zintegrowanego z internetem (66 proc.), inteligentnej lodówki, zamawiającej brakujące produkty (42 proc.) czy pralka sterowana przez smartfona (55 proc.).
– Drugą rzeczą, która nas wyróżnia, jest to, że poza dostarczaniem produktów dla instalatorów i dla posiadaczy domów dostarczamy również samą technologię dla producentów klasycznych urządzeń. Pomagamy im przekształcić produkty, które już mają w swojej ofercie, na przykład rolety, ogrzewanie, oświetlenie, w produkty typu smart – dodaje szef Blebox. – Razem z producentem bram możemy stworzyć bramę otwieraną przy pomocy smartfona czy smartwatcha. I to nie tylko kiedy znajdujemy się w jej pobliżu, lecz także z dowolnego miejsca na świecie. Za pomocą smartfona możemy też sprawdzić, czy brama jest otwarta, czy zamknięta, kiedy jesteśmy poza domem.
Obecnie większość inteligentnych produktów dostępnych na rynku bazuje na znanych rozwiązaniach jak Bluetooth czy WiFi, ale także kojarzonym raczej przez specjalistów ZigBee, będącym jednym ze standardów specyfikacji protokołów transmisji danych w inteligentnych budynkach. Z kolei Blebox stosuje w rozwiązaniach technologię microWiFi.
– Na rewolucyjność naszych rozwiązań wpływa zwłaszcza zastosowanie własnej technologii komunikacyjnej. Jest to technologia, która pozwala podłączać przedmioty zarówno do internetu, jak i sterować nimi z bezpośredniego zasięgu poprzez smartfony czy tablety – wymienia Patryk Arłamowski. – Nasze rozwiązanie połączyło powyższe technologie. Zostało zaprezentowane przez nasz zespół naukowy podczas Międzynarodowej Wystawy Wynalazków i Innowacji w Chengdu w Chinach w 2015 roku i uzyskało wyróżnienie jako jedna z najbardziej przełomowych technologii internetu rzeczy.
Ekspert podkreśla, że technologia spółki umożliwia przedmiotom komunikację zarówno ze sobą, jak i z sieciami infrastrukturalnymi, przez co mogą być dołączane bez innych urządzeń do internetu.
– Co istotne, technologia ta jest odporna na zakłócenia oraz na ataki związane z próbą przejęcia kontroli nad urządzeniami. Aby otworzyć dowolną roletę, która jest dostępna na rynku za pomocą prostego komputera i kilku elektronicznych gadżetów, potrzeba mniej niż minutę. W przypadku naszych urządzeń tego typu atak musiałby trwać około 29 lat – stwierdza szef Blebox. – Oprócz microWiFi najbardziej dumni jesteśmy z serii produktów wBox, którymi możemy sterować z dowolnego miejsca na świecie bez urządzeń pośredniczących. Co ciekawe, w ciągu półtora roku istnienia udało nam się przekonać do współpracy kilku największych producentów bram, okien dachowych, rolet czy oświetlenia. Skorzystali z naszej technologii i wdrożyli ją jako część swoich linii produktowych, tworząc inteligentne okna, bramy, rolety czy drzwi.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Firmy cierpią z powodu braku przewidywalnej polityki podatkowej. Częste zmiany podważają zaufanie do państwa i zniechęcają inwestorów [DEPESZA]
– Czas na reformę podatków to nie trzy miesiące czy rok, ale cała kadencja. Do tej pory zabrakło odwagi, by to zrobić – ocenia Szymon Parulski, ekspert podatkowy BCC, podczas panelu „Przewidywalność podatkowa dla przedsiębiorstw”, który odbył się podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Doradcy podatkowi debatowali o tym, co należy zrobić teraz, gdy sytuacja ekonomiczna zmusiła rząd do szukania nowych źródeł wpływów budżetowych. Wszyscy zgodnie podkreślali potrzebę przewidywalności polityki podatkowej. Ostatnie propozycje zmian w podatku akcyzowym podali jako jej antyprzykład. Cierpią na tym przede wszystkim firmy i inwestycje.
Prawo
Firmy coraz odpowiedzialniej podchodzą do obrotu danymi i e-dokumentami. Rośnie popularność usług, które go zabezpieczają
W latach 2018–2023 zainteresowanie podpisem elektronicznym na polskim rynku zwiększyło się trzykrotnie – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie KIR i ZBP. Polscy przedsiębiorcy coraz powszechniej korzystają też z e-pieczęci, czyli kolejnego narzędzia do potwierdzania autentyczności dokumentów elektronicznych. Rosnąca popularność tzw. usług zaufania wynika z faktu, że firmy aktywnie korzystające z rozwiązań cyfrowych są coraz bardziej świadome zagrożeń wyłudzeniami, oszustwami i atakami hakerskimi.
IT i technologie
Centra danych odpowiadają za 2 proc. globalnego zużycia energii, a wkrótce ten udział może się podwoić. Operatorzy szukają sposobów na oszczędności
Sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe zużywają ogromne ilości energii. Wdrażanie ich w firmach na coraz większą skalę powoduje dynamiczny wzrost zapotrzebowania na usługi centrów danych, a co za tym idzie – również na ilość energii, jakiej potrzebują one do obsługi klientów. Tym bardziej że centra danych także wykorzystują te innowacyjne technologie do usprawnienia funkcjonowania. Duży wzrost zużycia energii powoduje, że centra danych szukają sposobów na jego optymalizację, co ma się przyczynić do zmniejszenia śladu węglowego. Jednym ze sposobów jest wykorzystywanie ciepła wytwarzanego pracą serwerów do celów grzewczych.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.