Newsy

Internet rzeczy wkracza do inteligentnych domów. Kluczowe są rozwiązania gwarantujące cyberbezpieczeństwo

2017-06-27  |  06:25
Mówi:Patryk Arłamowski
Funkcja:założyciel firmy Blebox
  • MP4
  • Rynek tzw. inteligentnych domów ma w Polsce ogromny potencjał wzrostu. Rozwiązania, które pojawiają się na rynku, udoskonalają czynności związane ze sprawdzaniem sytuacji w mieszkaniu niezależnie od tego, gdzie aktualnie jesteśmy. Tymczasem kolejnym impulsem do wzrostu ich popularności ma być umożliwienie domowym urządzeniom komunikacji z innymi sprzętami lub wręcz podejmowania autonomicznych decyzji do zarządzania obszarem, za które odpowiadają w domu. Zyskają na tym firmy, których technologie będą równocześnie oferować klientom cyberbezpieczeństwo inteligentnych produktów.  

    – Samo pojęcie inteligentnych domów czy budynków nie jest nowe i istnieje już od ponad 40 lat. Obecnie trendem są smart things, a nawet smart environment. Wychodzimy od koncepcji inteligentnego domu jako zwartej, zamkniętej przestrzeni, gdzie jest jakaś instalacja sterująca np. roletami czy oświetleniem, do koncepcji dynamicznej, w której to obiekty znajdujące się na terenie domu, firmy, restauracji albo w miejscu publicznym, mają zdolność do komunikowania się czy podejmowania decyzji – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Patryk Arłamowski, prezes zarządu spółki Blebox, która dostarcza rozwiązania z zakresu internetu rzeczy.

    Obecnie w Polsce działa około 80 firm, które dostarczają rozwiązania z zakresu inteligentnych budynków. Krajowy rynek rozwiązań wchodzących w skład inteligentnego domu jest szacowany na minimum 100 mln zł z ogromnym potencjałem wzrostu w najbliższych latach. 

    – My skupiliśmy się na przewadze technologicznej. Wykorzystujemy własną, unikalną technologię komunikacyjną, która pozwala przedmiotom komunikować się ze smartfonem (czyli z użytkownikiem) bezpośrednio – wskazuje Patryk Arłamowski. – Jednocześnie nasza technologia umożliwia dołączanie przedmiotów, jak zwykła żarówka, rolety, brama garażowa czy wjazdowa, bezpośrednio do internetu bez użycia urządzeń pośredniczących typu jednostka centralna, hub czy gateway. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu technologii microWiFi, która została opracowana przez nasz zespół na etapie prac naukowo-badawczych.

    Według badań wśród najczęściej stosowanych rozwiązań inteligentnego domu Polacy wskazują: możliwość zarządzania oświetleniem (87 proc.), klimatyzacją, ogrzewaniem oraz alarmem (po 83 proc.), bramą wjazdową (ok. 81 proc.) i kamerą domowego monitoringu (80 proc.) za pomocą smartfonu. Kolejne możliwości inteligentnego domu stanowiły: posiadanie telewizora zintegrowanego z internetem (66 proc.), inteligentnej lodówki, zamawiającej brakujące produkty (42 proc.) czy pralka sterowana przez smartfona (55 proc.).

    – Drugą rzeczą, która nas wyróżnia, jest to, że poza dostarczaniem produktów dla instalatorów i dla posiadaczy domów dostarczamy również samą technologię dla producentów klasycznych urządzeń. Pomagamy im przekształcić produkty, które już mają w swojej ofercie, na przykład rolety, ogrzewanie, oświetlenie, w produkty typu smart – dodaje szef Blebox. – Razem z producentem bram możemy stworzyć bramę otwieraną przy pomocy smartfona czy smartwatcha. I to nie tylko kiedy znajdujemy się w jej pobliżu, lecz także z dowolnego miejsca na świecie. Za pomocą smartfona możemy też sprawdzić, czy brama jest otwarta, czy zamknięta, kiedy jesteśmy poza domem.

    Obecnie większość inteligentnych produktów dostępnych na rynku bazuje na znanych rozwiązaniach jak Bluetooth czy WiFi, ale także kojarzonym raczej przez specjalistów ZigBee, będącym jednym ze standardów specyfikacji protokołów transmisji danych w inteligentnych budynkach. Z kolei Blebox stosuje w rozwiązaniach technologię microWiFi. 

    – Na rewolucyjność naszych rozwiązań wpływa zwłaszcza zastosowanie własnej technologii komunikacyjnej. Jest to technologia, która pozwala podłączać przedmioty zarówno do internetu, jak i sterować nimi z bezpośredniego zasięgu poprzez smartfony czy tablety – wymienia Patryk Arłamowski. – Nasze rozwiązanie połączyło powyższe technologie. Zostało zaprezentowane przez nasz zespół naukowy podczas Międzynarodowej Wystawy Wynalazków i Innowacji w Chengdu w Chinach w 2015 roku i uzyskało wyróżnienie jako jedna z najbardziej przełomowych technologii internetu rzeczy. 

    Ekspert podkreśla, że technologia spółki umożliwia przedmiotom komunikację zarówno ze sobą, jak i z sieciami infrastrukturalnymi, przez co mogą być dołączane bez innych urządzeń do internetu. 

    – Co istotne, technologia ta jest odporna na zakłócenia oraz na ataki związane z próbą przejęcia kontroli nad urządzeniami. Aby otworzyć dowolną roletę, która jest dostępna na rynku za pomocą prostego komputera i kilku elektronicznych gadżetów, potrzeba mniej niż minutę. W przypadku naszych urządzeń tego typu atak musiałby trwać około 29 lat – stwierdza szef Blebox. – Oprócz microWiFi najbardziej dumni jesteśmy z serii produktów wBox, którymi możemy sterować z dowolnego miejsca na świecie bez urządzeń pośredniczących. Co ciekawe, w ciągu półtora roku istnienia udało nam się przekonać do współpracy kilku największych producentów bram, okien dachowych, rolet czy oświetlenia. Skorzystali z naszej technologii i wdrożyli ją jako część swoich linii produktowych, tworząc inteligentne okna, bramy, rolety czy drzwi.

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Handel

    Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

    Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.