Newsy

Internet Rzeczy wkracza do biur. W coraz więcej przestrzeni biurowych instalowane są innowacyjne systemy sterowania

2017-10-20  |  06:25

Dynamiczny postęp technologiczny sprawia, że w biurach coraz częściej wdrażana jest koncepcja Internetu Rzeczy, która ma za zadanie zautomatyzować przestrzeń biurową m.in. poprzez instalację innowacyjnych i zaawansowanych systemów sterowania. W 2020 r. rynek Internetu Rzeczy na świecie będzie wart 1,5 bln dol., a w Polsce jego wartość wyniesie 5,4 mld dol.

– Inteligentne biuro to przestrzeń biurowa, w której montujemy wiele urządzeń, adaptujących się do sytuacji w tej przestrzeni. Mówimy tu np. o oświetleniu, które adaptuje się do ilości obecnych osób, do pory dnia lub pogody na zewnątrz – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Robert Strzelecki, wiceprezes zarządu firmy TenderHut, producenta aplikacji Zonifero do zarządzania przestrzenią biurową.

Inteligentne budynki coraz częściej współdziałają z systemem energetycznym, dając możliwość wytwarzania, magazynowania i zużywania energii w sposób bardziej efektywny. Potwierdza to raport IDC pt. Internet of Things Spending Guide, który prognozuje, że w 2018 r. wartość inwestycji w IoT (Internet Rzeczy) w Polsce wyniesie 3,7 mld dol., a w 2020 r. 5,4 mld dol. Inwestycja w Internet Rzeczy w przestrzeni biurowej może się okazać dużą oszczędnością.

– Firma może odzyskiwać część kosztów, które w tej chwili ponosi. To oszczędności związane z użytkowaniem biura czy też użytkowaniem urządzeń elektrycznych w biurze. Jest szereg różnego rodzaju sensorów, które montujemy zarówno na powierzchni biurowej, jak i w otoczeniu, na zewnętrznych ścianach biura tak, aby dowiedzieć się jak najlepiej i jak w największym stopniu wykorzystać urządzenia, które są zamontowane już w tej przestrzeni biurowej – tłumaczy Robert Strzelecki.

Coraz częściej w przestrzeni biurowej i inteligentnych budynkach można spotkać roboty współpracujące, tzw. coboty. Według raportu firmy badawczej Research and Markets pt. „Global Collaborative Robots Market Report Insights, Opportunity Analysis, Market Shares and Forecast, 2017 – 2023”, globalny rynek robotów współpracujących ma rosnąć w tempie powyżej 60 proc. średniorocznie w najbliższych latach, by osiągnąć wartość 7 mld dolarów w 2025 roku. Jednocześnie z badań przeprowadzonych przez Pirxon wynika, że zaledwie w 2 proc. firm w Polsce pracują roboty biurowe.

– W najbliższej przyszłości roboty mogą nam pomóc w przestrzeni biurowej. Już widzimy pewne próby skomunikowania ludzi na odległość. Są roboty, które wożą tablet, na którym widzimy osobę przemieszczającą się po biurze wirtualnie, by mogła się komunikować z osobami, do których ów robot podjedzie. W najbliższej przyszłości możemy spodziewać się tego, że takie rzeczy jak serwis biurowy czy sprzątanie będzie wykonywane przez roboty – prognozuje wiceprezes zarządu firmy TenderHut.

Polacy coraz częściej chcą pracować zdalnie. Z badania „Praca zdalna – jestem na TAK!” opracowanego przez Instytut Kantar Public wynika, że 57 proc. zatrudnionych Polaków chciałoby pracować zdalnie. 25 proc. z nich przyznaje, że mogłoby pracować zdalnie w pełnym wymiarze, zaś większości wystarczyłoby kilka dni w tygodniu. Tzw. home office także może być inteligentnym miejscem pracy.

– Inteligentne oświetlenie czy wykorzystanie różnego rodzaju usług internetowych i chmurowych do tego, aby zarządzać naszym najbliższym otoczeniem, typu otwieranie drzwi, otwieranie bram. To rzeczy, które można już w tym momencie nabyć i zastosować w domowym biurze – twierdzi Robert Strzelecki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Ochrona środowiska

Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania

Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.