Newsy

Polska jednym z liderów rynku materiałów termoizolacyjnych w Europie. Utrzymanie tej pozycji wymaga ciągłego rozwoju i innowacyjności

2017-06-26  |  06:25

40 mln metrów kwadratowych – tyle wyniosła sprzedaż na polskim rynku produktów do ociepleń w 2016 roku. Oznacza to, że Polska jest jednym z największych graczy w Europie, jeśli chodzi o produkcję i zapotrzebowanie na materiały termoizolacyjne. 

Producenci materiałów izolacyjnych dokładają starań, by produkty, którymi ociepla się domy, były jeszcze bardziej innowacyjne. W ostatnich latach segment ten nie doczekał się jednak żadnych rewolucji, choć można zaobserwować nieustanny rozwój w obszarze metod produkcji materiałów. Ogólnie jednak nadal na rynku ociepleń toczy się rywalizacja między styropianem a wełną mineralną.

– Nie ma jakichś spektakularnych zmian, ale ponieważ cena pracy człowieka jest coraz wyższa, producenci starają się tę pracę uczynić bardziej efektywną, dużo uwagi przykładają do materiałów, a wszystko po to, by pracowało się łatwiej i wydajniej – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jacek Michalak, Prezes Stowarzyszenia na rzecz Systemów Ociepleń.

Na uwagę zasługują również materiały ceramiczne imitujące cegłę. Pierwszy budynek, który został wykonany przy ich użyciu, powstał w Berlinie w 1957 roku. Mimo upływu lat technologia ta nadal cieszy się nie lada powodzeniem.

– Mówimy też o zmieniających się modach i oczekiwaniach, jest więcej tynku typu kornik. Jest też więcej elementów, które pojawiają się na ścianie ocieplonych budynków, które czynią tę elewację bardziej atrakcyjną. Są to na przykład tynki strukturalne odciskane z deski, pewnego rodzaju wybarwienia lub inne materiały imitujące – wylicza Jacek Michalak.

Choć nowe rozwiązania termoizolacyjne pojawiają się rzadko i wolno zdobywają popularność, to sprzedaż tego typu materiałów ma się zaskakująco dobrze. Okazuje się, że w samym 2016 roku sprzedano w Polsce blisko 40 mln metrów kwadratowych produktów do ocieplenia, co oznacza, że pod tym względem jesteśmy – obok Turcji i Niemiec – w ścisłej europejskiej czołówce.

– Wszyscy pracujemy nad tym, aby wyprzedzić rywali. Powiedziałem wszyscy, choć reprezentuję tutaj Stowarzyszenie. Polski rynek jest bardzo ważny, bowiem staliśmy się niezwykle istotnym graczem na rynku europejskim. Nasze rozwiązania sprawdzają się w wielu innych krajach. Mówiąc o poziomie technicznym ociepleń oraz kwestii badań i normalizacji w tym zakresie, trzeba powiedzieć, że polski rynek jest rynkiem spełniającym Unijne wymagania i obok rynku niemieckiego jest jednym z wiodących rynków europejskich – podsumowuje Jacek Michalak.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

IT i technologie

UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa

Unia Europejska w alarmującym stopniu jest uzależniona od dostawców technologii z USA i Chin. W ponad 80 proc. polega na państwach trzecich w zakresie produktów cyfrowych, usług, infrastruktury oraz własności intelektualnej. – To sytuacja, która w kontekście bezpieczeństwa danych i stabilności gospodarczej jest po prostu nie do zaakceptowania – ocenia Michał Kobosko, europoseł z Polski 2050. Ogranicza to zdolność Europy do innowacji, konkurowania oraz utrzymania kontroli nad jej gospodarką cyfrową.

Prawo

Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy

Trwają prace nad zmianą ustawy o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jej projekt jest na etapie konsultacji i przewiduje wiele modyfikacji w obszarze kompetencji organu, który do tej pory obejmuje ochroną jedynie mikro-, małe i średnie firmy. Wraz z wejściem w życie nowej ustawy będzie mógł podejmować działania na rzecz ogółu przedsiębiorców, w tym m.in. rolników, adwokatów czy wspólników spółek. Kompetencje Rzecznika Praw Przedsiębiorców zostaną rozszerzone także m.in. w zakresie opiniowania i inicjowania przyjęcia aktów prawnych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.