Mówi: | Jacek Michalak |
Funkcja: | prezes Stowarzyszenia na rzecz Systemów Ociepleń |
Polska jednym z liderów rynku materiałów termoizolacyjnych w Europie. Utrzymanie tej pozycji wymaga ciągłego rozwoju i innowacyjności
40 mln metrów kwadratowych – tyle wyniosła sprzedaż na polskim rynku produktów do ociepleń w 2016 roku. Oznacza to, że Polska jest jednym z największych graczy w Europie, jeśli chodzi o produkcję i zapotrzebowanie na materiały termoizolacyjne.
Producenci materiałów izolacyjnych dokładają starań, by produkty, którymi ociepla się domy, były jeszcze bardziej innowacyjne. W ostatnich latach segment ten nie doczekał się jednak żadnych rewolucji, choć można zaobserwować nieustanny rozwój w obszarze metod produkcji materiałów. Ogólnie jednak nadal na rynku ociepleń toczy się rywalizacja między styropianem a wełną mineralną.
– Nie ma jakichś spektakularnych zmian, ale ponieważ cena pracy człowieka jest coraz wyższa, producenci starają się tę pracę uczynić bardziej efektywną, dużo uwagi przykładają do materiałów, a wszystko po to, by pracowało się łatwiej i wydajniej – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jacek Michalak, Prezes Stowarzyszenia na rzecz Systemów Ociepleń.
Na uwagę zasługują również materiały ceramiczne imitujące cegłę. Pierwszy budynek, który został wykonany przy ich użyciu, powstał w Berlinie w 1957 roku. Mimo upływu lat technologia ta nadal cieszy się nie lada powodzeniem.
– Mówimy też o zmieniających się modach i oczekiwaniach, jest więcej tynku typu kornik. Jest też więcej elementów, które pojawiają się na ścianie ocieplonych budynków, które czynią tę elewację bardziej atrakcyjną. Są to na przykład tynki strukturalne odciskane z deski, pewnego rodzaju wybarwienia lub inne materiały imitujące – wylicza Jacek Michalak.
Choć nowe rozwiązania termoizolacyjne pojawiają się rzadko i wolno zdobywają popularność, to sprzedaż tego typu materiałów ma się zaskakująco dobrze. Okazuje się, że w samym 2016 roku sprzedano w Polsce blisko 40 mln metrów kwadratowych produktów do ocieplenia, co oznacza, że pod tym względem jesteśmy – obok Turcji i Niemiec – w ścisłej europejskiej czołówce.
– Wszyscy pracujemy nad tym, aby wyprzedzić rywali. Powiedziałem wszyscy, choć reprezentuję tutaj Stowarzyszenie. Polski rynek jest bardzo ważny, bowiem staliśmy się niezwykle istotnym graczem na rynku europejskim. Nasze rozwiązania sprawdzają się w wielu innych krajach. Mówiąc o poziomie technicznym ociepleń oraz kwestii badań i normalizacji w tym zakresie, trzeba powiedzieć, że polski rynek jest rynkiem spełniającym Unijne wymagania i obok rynku niemieckiego jest jednym z wiodących rynków europejskich – podsumowuje Jacek Michalak.
Czytaj także
- 2025-07-17: Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji
- 2025-08-08: Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-31: Dostęp do danych kluczowy dla dobrego funkcjonowania rynku kredytowego. Wymianę informacji można jeszcze poprawić
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-24: Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-08-01: Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Wśród Polaków rośnie zainteresowanie produktami emerytalnymi. Coraz chętniej wpłacają oszczędności na konta IKE i IKZE
Wzrosła liczba osób, które oszczędzają na cele emerytalne, jak również wartość zgromadzonych środków. Liczba uczestników systemu emerytalnego wyniosła w 2024 roku ponad 20,8 mln osób, a wartość aktywów – 307,5 mld zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF). Wyraźny wzrost odnotowano w przypadku rachunków IKE i IKZE, na których korzyść działają m.in. zachęty podatkowe. Wpłacane na nie oszczędności są inwestowane, a tym samym wspierają gospodarkę i mogą przynosić atrakcyjną stopę zwrotu.
Robotyka i SI
Sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować rolnictwo. Pomaga w zbiorach i dzięki niej koszty działania gospodarstw są niższe

Algorytmy sztucznej inteligencji są dziś wykorzystywane m.in. do analizy zdjęć roślin, prognozowania plonów czy automatycznego sterowania maszynami. AI wspiera dziś produkcję rolną na wielu poziomach – od siewu po zbiór, a nawet sprzedaż, pomaga też ograniczyć koszty i adaptować się do zmian klimatu. Dlatego, choć teraz w Polsce z nowych technologii korzystają przede wszystkim właściciele największych gospodarstw, skala wykorzystania AI szybko rośnie.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.