Newsy

Niemal połowa Polaków uważa oszczędność energii za kluczową wartość inteligentnych domów. System opracowany przez polską firmę pozwoli zaoszczędzić do 40 proc. energii

2017-05-23  |  06:15

Sieć elektryczna jest integralną częścią każdego współczesnego domu i nikt dziś nie wyobraża sobie funkcjonowania większości najważniejszych urządzeń bez dostępu do zasilania. Dzięki rozwiązaniom typu smart home zarządzanie zużyciem energii stało się jednak dużo łatwiejsze i bardziej efektywne. Niemal połowa ankietowanych Polaków uważa oszczędność energii za kluczową korzyść inteligentnych domów. Rozwiązania takie jak Fibaro wyostrzają samoświadomość domowników w tym zakresie.     

Raport „Internet Rzeczy w Polsce” stworzony przez IAB Polska wykazał, że 44 proc. Polaków uważa oszczędność energii za kluczową korzyść z użytkowania inteligentnych domów. Bez tej energii większość współczesnych urządzeń, choćby nie wiadomo jak inteligentnych, nie będzie po prostu działać.

– Energia i dom to dwie nieodzowne części życia. Uważam, że pierwszym krokiem do poprawy jest samoświadomość zużycia energii elektrycznej. Tę samoświadomość możemy uzyskać dopiero wtedy, kiedy zainstalujemy taki system, jak np. Fibaro. Jest to system kompletny, który pozwala nam dokładnie sprawdzić, ile energii zużywa każdy element naszego domowego ekosystemu. System automatycznie przelicza, ile pieniędzy kosztuje prąd zużywany na przykład przez zmywarkę, a ile zużywają chociażby konkretne elementy oświetlenia – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Krzysztof Banasiak, członek zarządu Fibaro.

Smart Home opiera się na zautomatyzowaniu domowych urządzeń za pomocą zaawansowanych sensorów. W konsekwencji użytkownik maksymalizuje oszczędność energii, bowiem zaawansowane czujniki sterują np. oświetleniem, sprawiając, że włącza się tylko wtedy, kiedy jest taka potrzeba.

– Za pomocą naszych czujników ruchu, a konkretnie odpowiednich modułów do sterowania oświetleniem, jesteśmy w stanie autonomicznie sterować całym oświetleniem w domu. Innymi słowy, dopiero po wykryciu ruchów domowników odpowiednie światła pozapalają się lub zgasną – komentuje Krzysztof Banasiak.

Jak przekonuje ekspert z firmy Fibaro, użytkownik ekosystemu może dowolnie go zaprogramować w postaci harmonogramu – od poniedziałku do piątku o konkretnej godzinie. Chodzi na przykład o dobową i tygodniową regulację działania ogrzewania, co daje oszczędności na poziomie od 20 do nawet 40 proc. Oczywiście w razie potrzeby możliwa jest też manualna korekcja ustawień temperatury.

– Użytkownik ekosystemu Fibaro może go dowolnie kalibrować, np. od poniedziałku do piątku dom nagrzewa się od rana w odpowiednich godzinach do godzin południowych, potem temperatura spada, a jak wracamy do domu znów się podnosi. Te luki czasowe, w których nie jesteśmy obecni w domu, są czystą oszczędnością – wyjaśnia Krzysztof Banasiak.

Ponadto ekosystem Fibaro oferuje system wakacyjny (do stosowania w dowolnej porze roku), który jest powiązany z badaniem lokalizacji użytkownika. Oznacza to, że ogrzewanie uaktywnia się dopiero wtedy, kiedy użytkownik wraca do domu lub jest w jego pobliżu.

– Jeżeli klient zbliża się do domu, jest w obrębie 1 do 2 km, to automatycznie temperatura w mieszkaniu się podnosi i dom już jest przygotowany na jego przyjęcie – opowiada ekspert.

Ekosystem działa lokalnie, co oznacza, że można nim sterować z domu z poziomu aplikacji, która dostępna jest zarówno na system Android, jak i iOS. Aplikację można zainstalować na telefonie lub tablecie.

Ciekawym urządzeniem, które zwiększa świadomość użytkowników w zakresie zużycia energii elektrycznej, jest inteligentny włącznik urządzeń elektrycznych z funkcją pomiaru energii. Z jego pomocą nie tylko można zdalnie uruchamiać bądź wyłączać podłączane urządzenia, lecz także na pierwszy rzut oka widać, ile energii elektrycznej zużywają. Wszystko za sprawą wbudowanego pierścienia LED, który zmienia swój kolor w zależności od mocy pobieranej przez podłączone urządzenia.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

IT i technologie

UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa

Unia Europejska w alarmującym stopniu jest uzależniona od dostawców technologii z USA i Chin. W ponad 80 proc. polega na państwach trzecich w zakresie produktów cyfrowych, usług, infrastruktury oraz własności intelektualnej. – To sytuacja, która w kontekście bezpieczeństwa danych i stabilności gospodarczej jest po prostu nie do zaakceptowania – ocenia Michał Kobosko, europoseł z Polski 2050. Ogranicza to zdolność Europy do innowacji, konkurowania oraz utrzymania kontroli nad jej gospodarką cyfrową.

Prawo

Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy

Trwają prace nad zmianą ustawy o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jej projekt jest na etapie konsultacji i przewiduje wiele modyfikacji w obszarze kompetencji organu, który do tej pory obejmuje ochroną jedynie mikro-, małe i średnie firmy. Wraz z wejściem w życie nowej ustawy będzie mógł podejmować działania na rzecz ogółu przedsiębiorców, w tym m.in. rolników, adwokatów czy wspólników spółek. Kompetencje Rzecznika Praw Przedsiębiorców zostaną rozszerzone także m.in. w zakresie opiniowania i inicjowania przyjęcia aktów prawnych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.