Mówi: | Shane Remer |
Firma: | D-Link Systems |
CES 2020: Coraz więcej urządzeń z łącznością Wi-Fi 6. Nowy standard przyspieszy i usprawni transfer danych
Branża technologiczna otwiera się na nowy standard bezprzewodowego przesyłu danych. Podczas targów CES 2020 w Las Vegas zaprezentowano szereg urządzeń wyposażonych w moduł Wi-Fi 6, który poprawi wydajność domowej i firmowej sieci bezprzewodowej. Wdrożenie nowej technologii zapowiedzieli zarówno producenci routerów oraz punktów dostępowych, jak również komputerów czy telefonów.
– Wi-Fi 6 to kilka nowych technologii, np. BSS Coloring. W dużych skupiskach ludzi, gdzie funkcjonuje wiele źródeł Wi-Fi, pozwala ona na oznakowanie pakietów danych kolorami – np. zielonym czy czerwonym – dzięki czemu router może rozpoznać, które pakiety są dla niego istotne. Może więc zignorować pozostałe pakiety i obsługiwać tylko te informacje, które mają dla nas znaczenie, przez co dane docierają do nas szybciej – tłumaczy agencji informacyjnej Newseria Innowacje Shane Remer z firmy D-Link.
We wrześniu 2019 roku stowarzyszenie Wi-Fi Alliance, zrzeszające producentów urządzeń korzystających z modułów łączności bezprzewodowej, rozpoczęło proces certyfikacyjny dla technologii Wi-Fi 6. Był to symboliczny początek nowej ery w historii komunikacji bezprzewodowej, a na targach CES 2020 w Las Vegas zaprezentowano szereg urządzeń, które w tym roku wdrożą nowy standard do powszechnego użytku.
Wśród nich znajdują się m.in. routery klasy premium od firmy D-Link. Topowy model Smart AX5400 jest kompatybilny ze standardem Wi-Fi 6 oraz funkcjonuje w ramach zdecentralizowanej sieci mesh, dzięki czemu jest w stanie przesyłać dane z maksymalną przepustowością do 5400 Gb/s i wysoką niezawodnością.
Urządzenia do przesyłu danych w ramach Wi-Fi 6 podczas targów CES 2020 zaprezentowała również firma Linksys, która opracowała m.in. punkty dostępowe Velop WiFi 6. Każde z urządzeń jest w stanie pracować z maksymalną przepustowością rzędu 4200 Mb/s i pokryć zasięgiem obszar o powierzchni ok. 280 metrów kwadratowych.
– Kolejną nowością jest technologia OFDMA (Orthogonal Frequency-Division Multiple Access), która przyspiesza obsługę danych, poprawiając wydajność i przepustowość domowej sieci dzięki dostępowi do większej liczby kanałów. W standardzie Wi-Fi ax mamy kilka opcji, począwszy od 1500 megabitów na sekundę, a skończywszy na 5400 Mb/s, ale dzięki temu, że Wi-Fi 6 oferuje bardziej zaawansowane rozwiązania, nastąpił wzrost przepustowości – wyjaśnia ekspert.
Do niedawna jedynymi konsumenckimi urządzeniami dostępowymi, które pozwalały w pełni wykorzystać potencjał sieci Wi-Fi 6, były topowe smartfony Samsunga z linii Galaxy Note, Galaxy S10 i Galaxy Fold oraz Apple iPhone 11. W tym roku na rynku do tego grona dołączą kolejne urządzenia, które pozwolą upowszechnić nowy standard. Podczas CES 2020 laptopy kompatybilne z Wi-Fi 6 zapowiedzieli tacy producenci jak Acer, Asus czy HP. W 2020 roku na rynku pojawi się wiele komputerów przenośnych certyfikowanych przez Wi-Fi Alliance, które w pełni wykorzystają potencjał nowej technologii.
Wi-Fi 6 nie będzie jednak uniwersalnym remedium na problemy ze stabilnością internetu. Poprawa jakości sygnału internetowego przesyłanego przez routery nowej generacji będzie wprost proporcjonalna do szybkości łącza. Dlatego routery Wi-Fi 6 najlepiej sprawdzą się w zastosowaniach profesjonalnych, a urządzenia dostępowe z Wi-Fi 6 w sieciach publicznych nowej generacji, z których korzysta wielu użytkowników jednocześnie.
– Nowa technologia będzie w użyciu przez najbliższych kilka lat. Obecnie wprowadzamy na rynek nowe routery zgodne z tym standardem, pojawiać się będzie także wiele kompatybilnych z nim urządzeń, takich jak smartfony czy laptopy. Gdy wszystkie one będą działały w nowym standardzie, wtedy dopiero będą widoczne prawdziwe korzyści z wprowadzenia nowej technologii – podsumowuje Shane Remer.
Według analityków z firmy 360 Research Reports wartość globalnego rynku domowych routerów Wi-Fi w 2019 roku wyniosła 2,67 mld dol. Przewiduje się, że do 2024 roku wzrośnie ona do 3,57 mld dol.
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii
Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Prawo
Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.