Newsy

Autonomiczne odkurzacze szturmem zdobywają rynek. Polska firma RoboJet stworzyła urządzenie, które łączy funkcje samodzielnego odkurzacza i oczyszczacza powietrza

2017-06-23  |  06:25
Mówi:Łukasz Bojanowski
Funkcja:prezes i założyciel
Firma:RoboJet
  • MP4
  • W ostatnich latach coraz większą popularność zyskują dwie kategorie urządzeń. Jedna z nich to oczyszczacze powietrza, w przypadku których gwałtowny wzrost popytu na nie zawdzięczany jest fali strachu przed smogiem, natomiast do drugiej należą coraz tańsze i coraz bardziej dostępne odkurzacze autonomiczne. Jednak dopiero polska firma RoboJet przedstawiła produkt, który łączy funkcje i zalety obu tych kategorii urządzeń.

    RoboJet Air to najnowszy model autonomicznego odkurzacza polskiej firmy, która wyspecjalizowała się w tego typu sprzęcie. Jego światowa prapremiera odbywa się właśnie dziś.

    – To pierwszy robot odkurzający, który jest połączeniem robota odkurzającego razem z oczyszczaczem powietrza, szczególnie w kontekście ostatnich doniesień na temat smogu – opowiada agencji informacyjnej Newseria Innowacje Łukasz Bojanowski, założyciel firmy RoboJet.

    Takie połączenie dwóch urządzeń należących do zupełnie innych kategorii, okazuje się wyjątkowo sensowne właśnie ze względu na oczyszczacz powietrza. Z reguły tego typu urządzenia umieszczone są na stałe w konkretnym miejscu, poprawiając jakość powietrza jedynie w najbliższym otoczeniu kilku lub kilkunastu metrów kwadratowych. Natomiast w przypadku umieszczenia oczyszczacza na zrobotyzowanym odkurzaczu – mimo że ma on mniejszą wydajność od rozwiązań stacjonarnych, to powierzchnia obszaru, na którym filtrowane jest powietrze, to nawet 120 metrów kwadratowych.

    – Jeżeli nawet ktoś zada pytanie, czy taki oczyszczacz nie oczyszcza czasem powietrza, które jest wydmuchane z urządzenia, to też poniekąd będzie miał rację. Dzięki zastosowanej filtracji z urządzenia wydmuchiwana jest znikoma ilość brudnego powietrza, jednak nie wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że większość kurzu, który osiada w procesie odkurzania, wynika z tego, że odkurzacz ręczny, klasyczny czy robot, wznieca brudne powietrze do góry, dzięki temu tworzą się tzw. koty już nawet następnego dnia po odkurzaniu. Dzięki zastosowaniu oczyszczacza nie ma takiego problemu – wyjaśnia Łukasz Bojanowski.

    Największą innowacją związaną z tym urządzeniem jest wyposażenie go w montowaną na górze nakładkę, spełniającą rolę prawdziwego oczyszczacza powietrza. Wyposażono ją w w węglowy filtr Hepa, wspierany dodatkowo jonizacją. Pozwala to na usunięcie blisko 100 proc. wszelkiego rodzaju grzybów, zarodników i zanieczyszczeń z oczyszczanego powietrza. Oczyszczacz może działać zarówno podczas pracy odkurzacza, jak i wtedy, gdy urządzenie znajduje się na stacji dokującej.

    Robot może być zaprogramowany z poziomu przycisków na obudowie, pilota lub poprzez aplikację mobilną. Potem działa już samodzielnie, rozpoznając zarówno przeszkody w postaci mebli czy ścian, jak i spadki terenu, takie jak schody.

    – W RoboJet Air została zastosowana trochę inna technologia niż znana dotychczas na rynku i stosowana przez innych producentów, bo zastosowane zostały czujniki ultradźwiękowe, dzięki którym robot rozpoznaje otoczenie inaczej niż odkurzacze, w których zastosowano technologię podczerwieni – zdradza Łukasz Bojanowski.

    Warto dodać, że do urządzenia dołączona jest także nakładka mopująca z pojemnikiem na wodę, a zatem możliwe jest także odkurzanie i zmywanie podłogi na mokro. W wersji podstawowej (bez nakładki oczyszczającej powietrze) RoboJet Air ma kosztować 1290 zł, natomiast zestaw RoboJet Air Pro (z oczyszczaczem) – 1690 zł. Możliwe będzie także późniejsze dokupienie modułu oczyszczającego powietrze za ok. 500 zł. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Venture Cafe Warsaw

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Infrastruktura

    Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych

    Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał eksportu rolnego, oznacza też problem z tranzytem ukraińskiego zboża. Konieczna jest przede wszystkim budowa agroportów. – Mierzymy się z dużą nadwyżką zboża, którą trzeba wywieźć jak najszybciej, żeby zwolnić powierzchnie magazynowe do żniw na kolejny sezon, i w związku z tym potrzebne jest coraz szybsze tempo wywożenia – mówi Stefan Krajewski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Część ekspertów zastanawia się jednak nad długofalowym uzasadnieniem takich inwestycji.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.