Newsy

1/4 Polaków rozważa inwestycję w odnawialne źródła energii. Większość z nich wybierze panele słoneczne

2017-09-08  |  06:35

22 proc. mieszkańców Polski rozważa inwestycję w odnawialne źródła energii – wynika z badania CBOS. Zdecydowana większość z nich skorzysta z ogniw fotowoltaicznych, tzw. paneli słonecznych. Jak wskazuje raport „Rynek fotowoltaiki w Polsce 2017”, instalacje PV stanowią obecnie jedynie 2,3 proc. wszystkich odnawialnych źródeł energii w Polsce.

Jak wynika z badań „Rynek Fotowoltaiki w Polsce 2017”, sporządzonych przez Instytut Energetyki Odnawialnej, łączna moc zainstalowanych instalacji fotowoltaicznych wyniosła w Polsce w 2016 roku ok. 199 MW. Łączna moc zainstalowana w OZE w Polsce w 2016 roku wyniosła ponad 8,5 GW. Udział fotowoltaiki, pomimo nieustannego wzrostu od 2014 r. jest niewielki i wynosi zaledwie 2,3 proc. w OZE oraz 0,5 proc. mocy zainstalowanej w krajowym systemie energetycznym. Dominującą technologią na rynku OZE jest wciąż energia wiatrowa. Mimo to z roku na rok instalacji PV przybywa, w tym także mikroinstalacji w gospodarstwach domowych.

– Dawniej problemem potrafiła być zgoda na przyłączenie do sieci, w obecnych warunkach legislacyjnych ten problem już nie istnieje. Natomiast obecnie nie lada wyzwaniem, które dotyczy większości domów, będzie odpowiednie nachylenie oraz powierzchnia dachu zwrócona w odpowiednią stronę, najlepiej na południe. Można zastosować dodatkowy stelaż pod panele, ewentualnie postawić instalację na wolnej przestrzeni obok budynku. – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje dr inż. Mateusz Lisowski, z firmy Enetech.

Jak podkreśla ekspert, gdy instalacja jest wykonana na całej powierzchni dachu i nawet jej niewielki fragment jest zacieniony, na przykład przez stojące obok drzewo, sprawność produkcji energii spada w całej instalacji. Istnieje jednak rozwiązanie tego problemu, są nim mikroinwertery. Zastosowanie ich w instalacji zwiększa efektywność poboru energii w trudnych warunkach.

– Inwestycja w mikroinwertery powoduje wzrost początkowej ceny całej instalacji o ok. 15–20 proc., jednak zwiększa również efektywność produkcji energii, średnio o ok. 8 proc. rocznie. Rozważenie możliwości inwestycji w mikroinwertery jest więc zasadne w miejscach, które ulegają lokalnym zacienieniom, na przykład od kominów, które często są na dachach lub rosnących w pobliżu budynku wysokich drzew – wyjaśnia ekspert.

Badanie „Polacy o oszczędzaniu energii i energetyce” sporządzone przez CBOS wskazuje, że 22 proc. Polaków myśli o zainstalowaniu urządzeń umożliwiających korzystanie z odnawialnych źródeł energii. Badani, którzy mają zamiar wytwarzać energię elektryczną, nastawiają się głównie na panele fotowoltaiczne (73 proc.). Osoby rozważające samodzielne produkowanie energii cieplnej zdecydowanie preferują w tym zakresie kolektory słoneczne (76 proc.). Wkrótce na rynku mogą się pojawić nowe rozwiązania w zakresie fotowoltaiki.

– Prowadzi się liczne badania i wdrożenia pilotażowe paneli fotowoltaicznych zintegrowanych z elementami budynku, na przykład będących częścią elewacji – twierdzi dr inż. Mateusz Lisowski.

Istotną pomocą dla chętnych do skorzystania z możliwości produkowania energii na własne potrzeby są realizowane obecnie przez wiele gmin w Polsce programy parasolowe współfinansowane z budżetu UE. Oferują one dofinansowanie w wysokości do 85 proc. dla inwestorów indywidualnych chętnych do zamontowania instalacji fotowoltaicznej na własnym dachu oraz produkcji energii na swoje potrzeby.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.