Mówi: | Tim Streck |
Firma: | Flir Systems |
Inteligentne systemy kontroli ruchu drogowego poprawiają bezpieczeństwo na drogach. Analizują i przewidują ruch pojazdów w czasie rzeczywistym
Branża komunikacyjna jako pierwsza w pełni wykorzysta potencjał inteligentnego miasta. Już dziś wdraża się systemy monitoringu miejskiego wykorzystujące sztuczną inteligencję oraz kamery termowizyjne do zarządzania ruchem kołowym. Powstały także moduły bezprzewodowe umożliwiające podłączenie do systemów monitoringu miejskiego tych skrzyżowań, których nie podłączono do internetu. Upowszechnienie inteligentnych systemów zarządzania ruchem pozwoli zmniejszyć korki oraz zanieczyszczenie powietrza ze spalin samochodowych.
– Prezentujemy tutaj zastosowania naszych kamer termowizyjnych w połączeniu z kamerami światła widzialnego w obszarze bezpieczeństwa ruchu i zapobiegania korkom na drogach. Nasze kamery rozpoznają pojazdy. Wykorzystujemy też technologię Wi-Fi do monitorowania czasu podróży, dzięki czemu możemy obliczać wydajność skrzyżowania, ciągu komunikacyjnego, tempo podróży między punktami i analizować miejsca początku i celu podróży. Możemy też wykrywać kierowców jadących pod prąd – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Tim Streck z Flir Systems.
Zintegrowane systemy automatycznego zarządzania sygnalizacją świetlną (SATS) to jeden z filarów inteligentnego miasta. Dzięki nim można zautomatyzować proces optymalizacji sygnalizacji na szeroką skalę, wykorzystując w tym celu sztuczną inteligencję. Algorytmy są w stanie sprawniej przeanalizować duże zasoby danych i w czasie rzeczywistym poprawiać płynność ruchu miejskiego.
Systemy inteligentnego zarządzania ruchem drogowym Flir Systems, wspierane kamerami termowizyjnymi i światła widzialnego, wykorzystywane są w procesie optycznego rozpoznawania pojazdów. Jeden z takich systemów działa już w mieście Henderson, na przedmieściach Las Vegas.
– Kamery są zamontowane na słupach wysięgnikowych i skierowane w dół, na linię stopu. Dzięki temu możemy sprawdzić, na których pasach znajdują się samochody, i możemy ustalić ich liczbę. Wszystkie dane następnie trafiają do adaptacyjnego systemu sterowania, który modyfikuje cykle sygnalizacji świetlnej w oparciu o ruch drogowy, a nie statycznie ustawiony czas. To realnie działający system, uruchomiliśmy już podobne na całym świecie – twierdzi Tim Streck.
Inżynierowie Flir Systems pracują także nad rozwiązaniami przyspieszającymi proces przyłączania sygnalizacji świetlnej do systemów inteligentnego miasta. Firma opracowała moduł łączności komórkowej, który sprawdzi się na skrzyżowaniach niepodłączonych do światłowodu. Równie przydatny może się okazać moduł FLIR VIP-T pozwalający wykorzystać w ramach SATS klasyczne, analogowe kamery monitoringu miejskiego.
– Możliwość połączenia urządzeń przez sieć komórkową pozwoli na przekazywanie danych nawet tam, gdzie do skrzynek sygnalizacji nie doprowadzono światłowodów. Trudno powiedzieć, kiedy cały system się upowszechni – liczymy na to, że za pięć lat każde skrzyżowanie będzie inteligentne – przewiduje ekspert Flir Systems.
W SATS postanowiły zainwestować także władze Nottingham, które przeznaczyły 99 tysięcy funtów na realizację programu SMART Cities Strategy. W jego ramach powstanie zintegrowany system monitoringu, wykorzystujący kamery do analizowania przepływu samochodów na drogach miasta. Dane zebrane przez stacje badawcze pozwolą upłynnić ruch i przeanalizować poziom zanieczyszczenia powietrza, a sztuczna inteligencja wykorzysta dane o korkach do informowania podróżnych o najmniej zatłoczonych ulicach.
– Mamy też systemy do wykrywania obecności pieszych. Wiele razy dochodzi do sytuacji, w których piesi podchodzą do skrzyżowania, naciskają przycisk i odchodzą, co prowadzi do sytuacji, że kierowcy nie są pewni, czy naprawdę ktoś czeka na przejściu. Możemy wykrywać obecność pieszego, włączyć miganie światła ostrzegawczego, możemy nawet przekazać informację bezpośrednio do pojazdu – tłumaczy Tim Streck.
Firma Noida Authority postanowiła z kolei wypromować ideę inteligentnych skrzyżowań w odmienny sposób, promując je jako sposób na ograniczenie emisji spalin samochodowych. Inżynierowie zamontowali autorski system kontroli przepływu samochodów na trzech najbardziej zatłoczonych ulicach miasta Delhi. Testy systemu wykazały, że pozwala on zredukować o ok. 90 proc. czas oczekiwania na zapalenie się zielonego światła, co bezpośrednio przekłada się na obniżenie emisji spalin.
Za wdrożeniem rozwiązań z zakresu inteligentnego sterowania ruchem optują także unijni urzędnicy, którzy powołali do życia P4ITS, ośrodek zajmujący się wdrażaniem oraz promocją tej technologii. W rozwoju tych systemów widzą szansę na znaczące usprawnienie ruchu drogowego, a także poprawę bezpieczeństwa kierowców.
Według MarketStudyReport.com wartość globalnego rynku inteligentnych systemów komunikacyjnych wzrośnie z 9,3 mld dol. w 2017 roku do 25,4 mld w 2024 roku, wykazując średnioroczne tempo wzrostu na poziomie 20 proc.
Czytaj także
- 2024-12-10: Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-10: Europosłowie PiS: Europa traci na konkurencyjności. Potrzeba redefinicji polityki klimatycznej
- 2024-12-09: Zaangażowanie północnokoreańskich żołnierzy eskaluje konflikt w Ukrainie. Europosłowie wzywają do większej współpracy obronnej w UE
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-19: Dane satelitarne wykorzystywane w ochronie granic zewnętrznych UE. Służą do wykrywania przestępczości transgranicznej i nielegalnej migracji
- 2024-11-05: Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
- 2024-10-31: Policja zachęca do kontroli świateł w autach przed zimą. Nieprawidłowe ustawienie grozi wypadkiem i mandatem
- 2024-11-07: Ostatni moment na przygotowanie samochodu do zimy. Wśród zaleceń nie tylko wymiana opon, ale i sprawdzenie oświetlenia
- 2024-11-20: Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.