Newsy

Inteligentne światła mogą zmniejszyć śmiertelność wypadków z udziałem rowerzystów. Zasygnalizują manewry i poinformują rodzinę o incydencie na drodze

2018-09-13  |  06:00

Rowery stają się coraz bardziej smart. Na rynku pojawił się inteligentny rower z systemem operacyjnym Android i lokalizatorem GPS, dzięki któremu użytkownik zawsze zna lokalizację pojazdu. E-rowery z kolei coraz częściej wyposażane są w szereg czujników, pozwalających lepiej kontrolować elektryczne napędy. Inteligentne są już także akcesoria dla rowerzystów. Francuski start-up zaprojektował inteligentne światło rowerowe. Dzięki zintegrowanemu przyspieszeniomierzowi będzie w czasie rzeczywistym monitorować prędkość pojazdu i automatycznie włączy się, kiedy rowerzysta zwolni lub zahamuje. Automatycznie włączy też kierunkowskazy i poinformuje innych o wypadku.

– Cosmo Bike to światło rowerowe, które można przymocować z tyłu kasku lub do samego roweru. Ma ono wbudowany przyspieszeniomierz, który wykrywa zmiany prędkości i włącza czerwone światło, gdy rowerzysta zwalnia. Jest to dobry sposób na zasygnalizowanie innym użytkownikom drogi czy kierowcom samochodów, że prędkość pojazdu się zmniejsza – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Alexandra Weil, dyrektor marketingu Cosmo Connected.

Francuski start-up zaprojektował inteligentne oświetlenie, które automatycznie reaguje na wykonywane manewry, aby zmniejszyć śmiertelność wypadków kierowców jednośladów. Na polskich drogach każdego roku dochodzi do tysięcy wypadków z udziałem rowerzystów. Jak podają policyjne statystyki, w 2017 roku zarejestrowano ponad 4 tys. zdarzeń drogowych, w których zginęło 220 rowerzystów, a aż 3 800 zostało rannych. Części z nich dałoby się uniknąć, gdyby rowerzyści prawidłowo sygnalizowali wykonywane manewry.

Oprócz sygnalizowania światła stopu, urządzenie jest również wyposażone w inne tryby, takie jak światło ciągłe, zapewniające widoczność na drodze przez cały czas, albo światło ostrzegawcze. Co więcej światła Cosmo Bike wyposażono także w system automatycznego rejestrowania wypadków, który może ocalić życie poszkodowanemu rowerzyście.

– System jest połączony z aplikacją, w której można wpisać adresy e-mail lub numery telefonu przyjaciół. W razie wypadku rowerzysty, aplikacja wysyła wiadomości z lokalizacją danej osoby. Chodzi więc o większą widoczność i bezpieczeństwo podczas jazdy rowerem – tłumaczy ekspertka.

Połączenie urządzenia z aplikacją mobilną pozwala na automatyczne aktywowanie świateł. Wystarczy wprowadzić trasę przejazdu, a system będzie śledził położenie rowerzysty za pośrednictwem modułu GPS i włączy kierunkowskaz, kiedy osoba prowadząca pojazd zbliży się do skrzyżowania. Rowerzysta może również ręcznie aktywować lampkę zmiany kierunku np. podczas manewru wymijania, jednak przez większość czasu system może działać autonomicznie. Dzięki temu rowerzysta będzie mógł się skupić wyłącznie na jeździe.

Rozwiązania inteligentne coraz częściej pojawiają się w rowerach nowej generacji i nie ograniczają się tylko do inteligentnego oświetlenia. Firma LeEco w zeszłym roku rozpoczęła sprzedaż rowerów z Androidem wyposażonych w system antykradzieżowy z modułem lokalizacyjnym GPS. Z kolei Xiaomi dystrybuuje składane rowery elektryczne z czujnikiem momentu obrotowego, automatycznie dopasowujących system wspomagania pedałowania. Technologia Cosmo szansę trafić także na wyposażenie rowerów elektrycznych.

– Firmy Michelin i Mobivia Group są bardzo zainteresowane naszą technologią. Wspólnie wprowadzają one na rynek nowy rower elektryczny i zgłosiły się do nas, abyśmy połączyli nasze czerwone światło z akumulatorem roweru. Ten produkt będzie dostępny na początku przyszłego roku – zapowiada Alexandra Weil.

Cosmo Bike ma być budżetową wersją inteligentnych kasków rowerowych z automatyczną sygnalizacją. Kosztuje 69 €, czyli przeszło 100 € mniej niż np. inteligentny kask Lumos Smart Bike Helmet, oferując przy tym podobny zakres funkcji.

Według raportu Persistence Market Research globalny rynek rowerowy do 2024 roku osiągnie wartość 62 mld dol. i będzie rozwijał się w tempie 37,5 proc. w skali roku. Z kolei analitycy z firmy badawczej Research and Markets szacują, że przez najbliższe trzy lata sektor inteligentnych hełmów rowerowych wykaże średnioroczne tempo wzrostu na poziomie 16 proc.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Partner serwisu

Motoryzacja

Kamery w samochodach coraz powszechniejsze. Do Polski wchodzi właśnie lider w produkcji takich urządzeń

Polscy kierowcy coraz częściej montują w samochodach kamery, które rejestrują, co się dzieje w trakcie jazdy przed samochodem i w jego pobliżu. Taki sprzęt okazuje się przydatny np. w razie stłuczki, kiedy trzeba udowodnić czyjąś winę, a nagraniami – o ile są wysokiej jakości – często posiłkują się też policja i sądy. Na polski rynek wchodzi właśnie lider w produkcji takich urządzeń. Brytyjski Nextbase, który w Europie ma już ponad 60-proc. udział w sprzedaży, wprowadzi do Polski serię urządzeń naszpikowanych zaawansowanymi, inteligentnymi technologiami i dodatkowymi opcjami, które wspierają bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.

Farmacja

Nowelizacja ustawy refundacyjnej nie poprawi dostępu do innowacyjnych terapii w Polsce. Problemem ponownie zbyt niskie finansowanie

Prawie połowa leków onkologicznych przeanalizowanych przez Fundację Onkologiczną Alivia okazała się w Polsce nierefundowana. Pomimo ostatnich zmian na listach refundacyjnych Polsce wciąż daleko do międzynarodowych standardów leczenia nowotworów. Ekspert kancelarii Baker McKenzie Juliusz Krzyżanowski wskazuje, że sytuacji nie poprawi też projektowana nowelizacja ustawy refundacyjnej, która ma się pojawić w Sejmie na początku przyszłego roku. Część jej zapisów może wręcz utrudnić finansowanie i pogorszyć dostęp do nowoczesnych, innowacyjnych terapii.