Newsy

Inteligentne oświetlenie i automatyzacja parkingów wchodzi do Polski. Pierwsze projekty smart city pojawiają się w polskich miastach

2018-06-25  |  06:00

Coraz większa liczba rejestrowanych samochodów zmusza miasta do rozwiązywania problemów niewystarczającej liczby miejsc parkingowych. Buduje się już wielopoziomowe parkingi z automatycznym odstawianiem samochodu w miejsce postoju. Zrewolucjonizować parkowanie w polskich miastach chce też startup WellParko, wykorzystując w tym celu kamery monitoringu i sztuczną inteligencję. System pozwala m.in. na odnajdywania wolnych miejsc postojowych oraz lokalizowanie pojazdów, które nie uiściły opłaty parkingowej. To pierwsze kroki polskich miast w kierunku idei tzw. smart city.

Wraz z napływem nowych mieszkańców do największych miast w Polsce ulice zapełniają się samochodami, przez co znalezienie wolnego miejsca postojowego zaczyna być problematyczne. Firma WellParko znalazła sposób, aby rozwiązać ten problem w miarę niskim kosztem – opracowała system zautomatyzowanego monitoringu i obsługi parkingów. Inteligentne algorytmy wspierane sztuczną inteligencją w czasie rzeczywistym analizują obrazy przechwycone z kamer i na ich podstawie lokalizują zaparkowane pojazdy.

– Specjalizujemy się w automatyzacji obsługi i kontroli parkingów. Zazwyczaj korzystamy z gotowej infrastruktury kamer CCTV i stosujemy opracowane przez nas algorytmy do otrzymanych nagrań. W ten sposób jesteśmy w stanie uzyskać informacje o wolnych miejscach parkingowych w czasie rzeczywistym. Dostarczamy także informacje o lokalizacji pojazdów, które nie uiściły opłaty parkingowej – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Gustas Germanavičius ze startupu Wellparko.

Do tej pory problem parkowania w miastach rozwiązywany był w inny sposób. Już w 2013 roku władze Mikołowa stworzyły inteligentne parkingi zajmujące jedynie dwa miejsca postojowe – kierowca wjeżdża na specjalną platformę i wprowadza kod autoryzacyjny, a jego pojazd jest automatycznie transportowany na jedno z pięter postojowych. Projekt ten doczekał się realizacji w kilku miastach w Polsce, a podobne rozwiązania stosowane są powszechnie na całym świecie.

W Polsce coraz więcej prowadzi się projektów z zakresu tzw. inteligentnych miast (z ang. smart city), a polskie miasta coraz częściej przyciągają zagranicznych inwestorów.

– Nawiązaliśmy współpracę z operatorem telefonii komórkowej Orange, ponieważ chcieliśmy wdrożyć opracowane przez nas rozwiązanie i przetestować je przed wprowadzeniem na rynek. W tym celu zrealizowaliśmy nieduży projekt na terenie lotniska w Warszawie, dzięki któremu mogliśmy następnie powielić nasze rozwiązanie na terenie całego kraju – tłumaczy ekspert.

Pierwszym w Polsce miastem inteligentnym chce zostać Kazimierz Dolny. W ramach działań pilotażowych powstanie tu nie tylko system zarządzania miejscami parkingowymi, ale także inteligentny monitoring, stacje ładowania pojazdów elektrycznych, zautomatyzowane oświetlenie oraz stacje monitorowania jakości powietrza. Kazimierz Dolny może okazać się doskonałym miejscem dla firm, zainteresowanych rozwojem idei smart city, jednak projekt jest dopiero we wczesnej fazie realizacji.

WellParko także dopiero sonduje możliwości polskiego rynku. Przeprowadzony na warszawskim lotnisku pilotaż zakończył się sukcesem, a startup ma już kolejne plany związane z Polską.

– Poszukujemy aktualnie nowych partnerów i poszerzamy sieć współpracy w Polsce. Następny duży projekt chcemy zrealizować w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Kolejne rozwiązanie w ramach miasta inteligentnego wdrożymy natomiast w ciągu dwóch miesięcy – zapowiada Gustas Germanavičius.

Według raportu IESE Cities in Motion Index 2017, w pierwszej 100 najbardziej inteligentnych miast świata znalazły się jedynie dwa polskie miasta – na 54. miejscu Warszawa, a na 95. miejscu – Wrocław.

Z prognoz Grand View Research wynika, że wartość globalnego rynku systemów inteligentnych miast wyniesie w 2025 roku 2,57 bln dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 18,4 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Konsument

Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego

Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ), inaczej gospodarka cyrkularna, to model gospodarczy, który dąży do minimalizacji odpadów i maksymalnego wykorzystania zasobów. Na razie polska gospodarka osiągnęła cyrkularność w nieco ponad 10 proc., więc mamy dużo do nadrobienia. Tym bardziej że pojawiają się kolejne unijne regulacje, które wymuszą na nas przyspieszenie procesu dochodzenia do GOZ. Jedną z nich jest rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), które zacznie obowiązywać od sierpnia 2026 roku.

Konsument

Australijscy rodzice zaniepokojeni kierowanymi do dzieci reklamami niezdrowej żywności. Duże poparcie społeczne dla ich ograniczenia

Blisko 90 proc. rodziców i opiekunów w Australii wyraża zaniepokojenie nadmierną ekspozycją dzieci na reklamy niezdrowej żywności – wynika z badania naukowców z Deakin University w Australii. Dlatego chcą jego ograniczenia w różnych mediach i środowiskach. Zdaniem badaczy poparcie społeczne dla regulacji dotyczących marketingu niezdrowej żywności jest czynnikiem warunkującym ich wprowadzenie przez decydentów.

Ochrona środowiska

UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji

Transformacja w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie może być silnikiem wzrostu gospodarczego. Dzięki rozmowom prowadzonym podczas polskiej prezydencji, żeby nie traktować transformacji energetycznej w oderwaniu od kwestii konkurencyjności, Komisja Europejska przedstawiła Kompas Konkurencyjności czy inicjatywę Clean Industrial Deal. Oba te dokumenty proponują konkretne rozwiązania, jak łączyć te dwa procesy. Kluczowe, co szczególnie podkreśla biznes, jest obniżenie cen energii.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.