Mówi: | Balaji Renukumar |
Funkcja: | dyrektor generalny firmy Sensfix |
Inteligentne miasta dobrą perspektywą dla polskiego rynku. Nowe technologie przyjmą się w Polsce szybciej niż na Zachodzie Europy
Smart city to koncepcja inteligentnego miasta, które jest bardziej energooszczędne i przyjazne środowisku, a równocześnie tańsze w utrzymaniu. Dzięki nowym technologiom polskie metropolie mają szansę rozwijać się szybciej niż miasta w krajach Europy Zachodniej.
Specjaliści twierdzą, że Polska idealnie nadaje się do realizacji projektu SmartCity, ponieważ najnowocześniejsze technologie zaadaptują się w naszym kraju znacznie szybciej niż w rozwiniętych krajach.
– W państwach takich jak Francja czy Niemcy najnowsze zdobycze technologii są już dostępne, więc te rynki niechętnie patrzą na tego typu nowinki. Tymczasem Polska czy Rumunia nie mają najnowocześniejszych technologii i aplikacji, więc są otwarte na nowości i chętnie przechodzą do kolejnych faz rozwoju. Dlatego technologie inteligentnego miasta mogą się przyjąć w Polsce szybciej niż na Zachodzie Europy – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Balaji Renukumar, dyrektor generalny firmy Sensfix.
Opóźnienie we wdrażaniu nowych rozwiązań technologicznych w Polsce sprawia, że choć sukcesywnie wprowadza się nowe technologie, to na tym tle wciąż można sporo poprawić.
– Przede wszystkim powinniście postawić na inteligentny transport – bardziej energooszczędny, przyjazny środowisku, szybszy, a równocześnie tańszy dla miasta. W polskich miastach przydałby się również inteligentny system oświetlenia. Dziś na ulicach marnuje się mnóstwo energii, czemu mógłby zapobiec scentralizowany system czujników łączących się w ramach internetu rzeczy – radzi Balaji Renukumar.
Jak wynika z raportu przygotowanego przez firmę doradczą PwC „World in 2050”, do 2030 roku PKB Polski wzrośnie z 813 mld do 1415 mld dolarów. Również magazyn „The Economist” niedawno napisał o Polsce, że „jest w znakomitej formie i szybko się rozwija”. Jak podkreślają eksperci, gospodarka wolnorynkowa w Polsce już dojrzała i nasz kraj jest dzięki temu bardziej otwarty na innowacyjne rozwiązania.
– Jestem pierwszy raz w Warszawie i moim zdaniem ma ona bardzo porządną infrastrukturę. Polska to także jedna z najszybciej rozwijających się gospodarek w regionie Europy Środkowowschodniej. Miałem wczoraj kilka spotkań z udziałem przedstawicieli Rady Miasta i widzę, że są oni otwarci na nowe pomysły. Myślę, że Warszawa może przyswoić nowe technologie bardzo szybko – ocenia Balaji Renukumar.
Do niedawna wprowadzanie nowych technologii wiązało się z olbrzymimi kosztami, jednak od kilku lat sytuacja dynamicznie się zmienia.
– W ostatnich kilku latach koszty tworzenia oprogramowania spadały bardzo szybko, podobnie jak koszty przesyłania danych poprzez LTE, 4G czy moduły Wi-Fi. Ogółem koszty obliczeniowe się obniżyły. Dzięki internetowi rzeczy tworzenie nowych aplikacji i oprogramowania również staje się tańsze niż jeszcze trzy czy pięć lat temu – mówi Balaji Renukumar.
Co istotne, w dzisiejszych czasach dla nowych start-upów inwestorzy stali się łatwiej dostępni, co oznacza, że obecnie dużo prościej nawiązać kontakty biznesowe i rozwinąć swoją działalność.
– W porównaniu z okresem sprzed 10 lat start-upom dużo łatwiej jest pozyskać nowych inwestorów i rozwinąć działalność. Wystarczy wspomnieć wszystkie te spektakularne sukcesy, takie jak Uber czy Airbnb, które stały się firmami wartymi miliardy dolarów w ciągu 2 do 5 lat. Dwadzieścia lat temu raczej nie byłoby to możliwe. Teraz start-upom jest znacznie łatwiej, jeżeli mają dobry pomysł i siatkę kontaktów. Dziś bowiem każdy szuka możliwości inwestycyjnych – podsumowuje Balaji Renukumar.
W tym kontekście tworzenie w Polsce nowych start-upów technologicznych działających w ramach szeroko rozumianego tematu inteligentnego miasta wydaje się dobrym rozwiązaniem.
Czytaj także
- 2025-06-30: Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Media i PR

Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba
8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Konsument
Wielu konsumentów rezygnuje z fast fashion. Pozytywne zmiany w branży zależeć będą głównie od podejścia marek

Przeciętny Europejczyk i Europejka każdego roku kupują prawie 26 kg tekstyliów, z czego pozbywają się ok. 11 kg – wynika z danych Parlamentu Europejskiego. Świadomość ekologiczna konsumentów wzrasta, co stopniowo przekłada się na ich decyzje zakupowe. Zdaniem przedstawicieli Fashion Revolution Polska odpowiedzialności za pozytywne zmiany w branży modowej nie można przerzucać wyłącznie na klientów. Wiele zależy bowiem od podejścia marek, ale też regulatorów.
Handel
Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.