Newsy

Inteligentne kaski z wyświetlaczem HUD poprawią bezpieczeństwo motocyklistów. Słaba widoczność jedną z głównych przyczyn śmiertelnych wypadków na drodze

2019-01-22  |  06:00

350 osób dziennie ginie na świecie w wypadkach spowodowanych niewystarczającym polem widzenia podczas jazdy – wynika z danych Światowej Organizacji Zdrowia. Znaczną część ofiar stanowią motocykliści. Dzięki inteligentnym kaskom wyposażonym w rozwiązania technologii rozszerzonej rzeczywistości i zapewniających 360-stopniowy widok ich poziom bezpieczeństwa może się znacząco poprawić.

– Prezentujemy kask motocyklowy z prawdziwym wyświetlaczem przeziernym HUD, który przede wszystkim przyczynia się do zapewnienia bezpieczeństwa motocykliście. Szybka kasku ma specjalne właściwości optyczne. Następuje rzutowanie obrazu cyfrowego wyświetlacza na wewnętrzną powierzchnię, a szybka przetwarza fale świetlne w taki sposób, że obraz z nawigacją lub danymi z motocykla widoczny jest w odległości 20 metrów przed motocyklistą, czyli w obszarze, który powinien on monitorować podczas jazdy – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Larry Tank z Livemap.

Inteligentny kask ma przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo motocyklistów. Motocyklista dostaje na wyświetlaczu wskazania nawigacji GPS, prędkość i parametry jazdy oraz różnego rodzaju alerty i komunikaty, ale informacje widoczne są w polu obserwowanym przez kierowcę, a nie na małym szkiełku w pobliżu oczu. Choć poprawa bezpieczeństwa jazdy na motocyklu jest najważniejszym zadaniem kasku, to pełni on również inne funkcje.

– Kask ma również przednią kamerę nagrywającą w jakości 4K i wbudowaną pamięć o pojemności 64 GB. W pakiecie dostajemy komunikator Bluetooth, który z powodzeniem zastąpi zestawy nabywane oddzielnie. Użytkownik dostaje GPS na wyświetlaczu przeziernym, komunikator Bluetooth i kamerkę 4K porównywalną do GoPro, wszystko sterowane głosem. Wystarczy powiedzieć „Włącz kamerę” albo „Wyłącz kamerę” i nie trzeba szukać żadnego przycisku – przekonuje ekspert.

Wyświetlacze przezierne HUD coraz częściej stosowane są w motoryzacji, ale do tej pory wyposażane w nie były głównie samochody. Coraz częściej twórcy zaczynają jednak dostrzegać potrzeby motocyklistów. W przedsprzedaży dostępny jest już kask Cross Helmet X1 wyposażony w wyświetlacz HUD. Komunikaty wyświetlane są na nim jednak w formie widoku podobnego do lusterka wstecznego. Sprawia to, że motocyklista musi przenosić podczas jazdy wzrok na pole informacyjne znajdujące się w innym miejscu niż obserwowany fragment drogi. Dzięki tylnej kamerze kierowca uzyskuje natomiast 360-stopniowy widok. Udaje się dzięki temu wyeliminować problem martwych pól.

– W naszym kasku czytane przeze mnie informacje znajdują się 20 metrów przede mną, a nie na małym szkiełku bardzo blisko oczu, zasłaniającym moje pole widzenia w odległości 2–3 metrów, na którym muszę specjalnie skupiać wzrok. Dane wyświetlają się tam, gdzie ze względów bezpieczeństwa powinienem patrzeć – mówi Larry Tank.

Kask Livemap trafi do sprzedaży w grudniu. Jego cena wyniesie 1999 dol. Według Technavio globalny rynek inteligentnych kasków będzie rósł do 2022 roku w średniorocznym tempie na poziomie 24 proc.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Internet

Cyberataki coraz bardziej powszechne. Są rozwiązania chroniące infrastrukturę państwową, ale brakuje tych pomagających zwykłym obywatelom

Cyberataki są coraz częstsze i coraz bardziej niebezpieczne. Dotykają firmy, instytucje ważne dla bezpieczeństwa kraju, ale też zwykłych ludzi. Większość krajów, w tym Polska, wdraża systemy cyberbezpieczeństwa. Brakuje jednak narzędzi, które pomogłyby chronić zwykłych obywateli – alarmują eksperci. Tymczasem University of Maryland obliczają, że hakerzy atakują co 39 sekund, średnio 2 244 razy dziennie, a większość osób nie tylko nie wie, jakie kroki podjąć w przypadku naruszenia danych, lecz także jakie stosować zabezpieczenia.

CES Las Vegas 2020

Internet

W strumieniowe przesyłanie rozrywki wchodzą technologiczni giganci. W wideo online swoją szansę widzą także reklamodawcy

Przeciętny odbiorca na oglądanie wideo online poświęca nieco ponad 80 minut. W 2021 roku będzie to już 100 minut. Choć telewizję codziennie ogląda niemal połowa Polaków, to coraz częściej wybieramy serwisy VoD. Zwłaszcza że tym rodzajem mediów zainteresowali się tacy technologiczni giganci jak Apple. Rozwój wideo w sieci jest szansą zarówno dla marketerów, jak i stacji telewizyjnych – przekonują eksperci. Z szacunków wynika, że globalnie reklamodawcy przeznaczą na reklamę video online ponad 175 mln dol. W 2021 roku wydatki na reklamę wideo online będą warte jedną trzecią rynku reklam telewizyjnych.