Newsy

Inteligentne kaski z wyświetlaczem HUD poprawią bezpieczeństwo motocyklistów. Słaba widoczność jedną z głównych przyczyn śmiertelnych wypadków na drodze

2019-01-22  |  06:00

350 osób dziennie ginie na świecie w wypadkach spowodowanych niewystarczającym polem widzenia podczas jazdy – wynika z danych Światowej Organizacji Zdrowia. Znaczną część ofiar stanowią motocykliści. Dzięki inteligentnym kaskom wyposażonym w rozwiązania technologii rozszerzonej rzeczywistości i zapewniających 360-stopniowy widok ich poziom bezpieczeństwa może się znacząco poprawić.

– Prezentujemy kask motocyklowy z prawdziwym wyświetlaczem przeziernym HUD, który przede wszystkim przyczynia się do zapewnienia bezpieczeństwa motocykliście. Szybka kasku ma specjalne właściwości optyczne. Następuje rzutowanie obrazu cyfrowego wyświetlacza na wewnętrzną powierzchnię, a szybka przetwarza fale świetlne w taki sposób, że obraz z nawigacją lub danymi z motocykla widoczny jest w odległości 20 metrów przed motocyklistą, czyli w obszarze, który powinien on monitorować podczas jazdy – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Larry Tank z Livemap.

Inteligentny kask ma przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo motocyklistów. Motocyklista dostaje na wyświetlaczu wskazania nawigacji GPS, prędkość i parametry jazdy oraz różnego rodzaju alerty i komunikaty, ale informacje widoczne są w polu obserwowanym przez kierowcę, a nie na małym szkiełku w pobliżu oczu. Choć poprawa bezpieczeństwa jazdy na motocyklu jest najważniejszym zadaniem kasku, to pełni on również inne funkcje.

– Kask ma również przednią kamerę nagrywającą w jakości 4K i wbudowaną pamięć o pojemności 64 GB. W pakiecie dostajemy komunikator Bluetooth, który z powodzeniem zastąpi zestawy nabywane oddzielnie. Użytkownik dostaje GPS na wyświetlaczu przeziernym, komunikator Bluetooth i kamerkę 4K porównywalną do GoPro, wszystko sterowane głosem. Wystarczy powiedzieć „Włącz kamerę” albo „Wyłącz kamerę” i nie trzeba szukać żadnego przycisku – przekonuje ekspert.

Wyświetlacze przezierne HUD coraz częściej stosowane są w motoryzacji, ale do tej pory wyposażane w nie były głównie samochody. Coraz częściej twórcy zaczynają jednak dostrzegać potrzeby motocyklistów. W przedsprzedaży dostępny jest już kask Cross Helmet X1 wyposażony w wyświetlacz HUD. Komunikaty wyświetlane są na nim jednak w formie widoku podobnego do lusterka wstecznego. Sprawia to, że motocyklista musi przenosić podczas jazdy wzrok na pole informacyjne znajdujące się w innym miejscu niż obserwowany fragment drogi. Dzięki tylnej kamerze kierowca uzyskuje natomiast 360-stopniowy widok. Udaje się dzięki temu wyeliminować problem martwych pól.

– W naszym kasku czytane przeze mnie informacje znajdują się 20 metrów przede mną, a nie na małym szkiełku bardzo blisko oczu, zasłaniającym moje pole widzenia w odległości 2–3 metrów, na którym muszę specjalnie skupiać wzrok. Dane wyświetlają się tam, gdzie ze względów bezpieczeństwa powinienem patrzeć – mówi Larry Tank.

Kask Livemap trafi do sprzedaży w grudniu. Jego cena wyniesie 1999 dol. Według Technavio globalny rynek inteligentnych kasków będzie rósł do 2022 roku w średniorocznym tempie na poziomie 24 proc.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Robotyka i SI

Roboty i skanery 3D przyszłością edukacji. Już dziś pozwalają uczyć programowania i mogą stworzyć model ciała człowieka

Nowe technologie coraz mocniej zaznaczają swoją obecność w dziedzinie edukacji. Roboty edukacyjne uczą programowania nawet najmłodsze dzieci, roboty społeczne potrafią czytać książki i uczyć języków, a skanery 3D ułatwią naukę ludzkiej anatomii. Choć pandemia utrudniła prowadzenie warsztatów edukacyjnych dla dzieci, to tempo tworzenia nowych rozwiązań nie maleje. – Sztuczna inteligencja i robotyzacja to zdecydowanie właściwe kierunki dla rozwoju edukacji – mówi Maciej Trojnacki, prezes zarządu Eduroco.

Robotyka i SI

Neuromarketing coraz silniejszym narzędziem sprzedaży. Coraz silniej wpływa na nasze decyzje zakupowe

Analiza reakcji mózgu klienta na bodziec wizualny jest coraz częściej wykorzystywana w procesie projektowania produktów i opakowań. Znajduje również zastosowanie przy budowaniu stron internetowych, etykiet cenowych czy ekspozycji w sklepach. W przyszłości neuromarketing będzie się prawdopodobnie posiłkował innymi technologiami, jak wirtualna rzeczywistość czy analiza Big Data. – Neuromarketing zbiera całą wiedzę o mózgu i próbuje te procesy wytłumaczyć i przełożyć na skuteczniejsze mechanizmy rynkowe – tłumaczy Wojciech Broniatowski, dyrektor operacyjny CortiVision.