Mówi: | Maciej Kowalski |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Sportize |
Inteligentne kamery pozwalają na transmisje sportowe bez udziału człowieka. W Polsce sztuczna inteligencja transmituje już mecze piłkarskie
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje rozgrywki sportowe. Inteligentne kamery automatyzują rejestrację i transmisję obrazu, a SI potrafi zlokalizować np. piłkę i podążać kamerą w ślad za nią. Takie rozwiązanie sprawia, że wiele zawodów, które wcześniej nie były transmitowane, szczególnie w piłce nożnej, teraz można oglądać. Najwięksi nadawcy transmitują nawet kilkaset tysięcy spotkań rocznie. W Polsce sztuczna inteligencja też rozpoczęła już transmisje piłki nożnej – dzięki niej obejrzeć można wszystkie mecze piłkarskiej eWinner 2. Ligi.
– Sztuczna inteligencja potrafi realizować w sposób wystarczający sporty drużynowe oraz niektóre sporty indywidualne takie jak tenis czy tenis stołowy, które odbywają się na zamkniętym obiekcie w ograniczonej przestrzeni. Kamery ustawione w jednym miejscu są w stanie widzieć boisko cały czas i wybrać dany fragment, w którym dzieje się akcja – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Maciej Kowalski, członek zarządu Sportize.
Nawet ponad 90 proc. wszystkich meczów w zarejestrowanych ligach nie jest transmitowanych strumieniowo – wynika z obliczeń Pixellot, jednego z większych nadawców sportowych. Dzięki nowym technologiom stopniowo się to zmienia. Decydującą rolę odgrywa przy tym sztuczna inteligencja – widzi każdą z kamer obejmujących kawałek boiska, na którym toczy się gra. Każdy wycinek jest następnie „zszywany” na żywo w jeden widok panoramiczny. Technologia głębokiego uczenia pozwala lepiej śledzić piłkę i zapewnia większą dokładność kadrowania. Kamery sterowane algorytmami sztucznej inteligencji pozwalają na przeprowadzanie transmisji w sposób w pełni zautomatyzowany, bez udziału człowieka.
– Na danym obiekcie instalujemy kamerę albo zestaw kamer ze sztuczną inteligencją, co trwa około czterech godzin. Jeśli wszystko jest odpowiednio przygotowane, podłączamy to światłowodem do internetu. To wszystko za pomocą narzędzi chmurowych oraz innych technologii pozwala sztucznej inteligencji kontrolować całą transmisję, którą człowiek tylko monitoruje, ewentualnie dokłada komentarz – wskazuje Maciej Kowalski.
Opłacalność takiej operacji sprawiła, że wiele lig i zawodów, które wcześniej nie były transmitowane, szczególnie w piłce nożnej, decyduje się na transmisję przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji.
Teraz także wszystkie mecze piłkarskiej polskiej eWinner 2. Ligi będą dostępne dla kibiców na żywo jednocześnie w mobilnej aplikacji firmy eWinner oraz na platformie Sportize.pl. W końcowej fazie obecnego sezonu piłkarskiego dostępnych będzie około 100 transmisji z meczów eWinner 2. Ligi, która nigdy dotychczas nie była prezentowana w takim formacie. W przyszłym sezonie eWinner i Sportize.pl zrealizują transmisje z ponad 250 meczów, a systemy streamingowe Pixellot, które odpowiadają za produkcję sygnału audiowizualnego, zostały już zainstalowane na 19 stadionach w Polsce.
– Do tego mamy system komentatorski, który pozwala na zdalne komentowanie. Komentatorzy nie muszą zjawiać się na stadionie. Wystarczy, że zalogują się na swoje odpowiednie konto na naszej platformie, stream jest zsynchronizowany z ich głosem i do widzów trafia już razem z komentarzem. Co ciekawe, ostatnio transmitowaliśmy mecz Wigier Suwałki przez sztuczną inteligencję, jeden z komentatorów komentował ten mecz z Warszawy, jego współkomentator z Manchesteru, a mieliśmy widza w Argentynie – wskazuje przedstawiciel Sportize.
W pełni zautomatyzowane transmisje pozwalają znacznie ograniczyć koszty. Na taki krok decydują się np. półprofesjonalne, a nawet amatorskie ligi z całego świata, od Niemiec po Meksyk, podobnie jak amerykańskie uczelnie i licea. W Polsce kibice będą mieli teraz dostęp do wszystkich spotkań II ligi, gdzie obejrzenie części spotkań, zwłaszcza w czasie pandemii, jest praktycznie niemożliwe.
– Często było tak, że są kluby, które mają dużą bazę fanów i stać je na wyprodukowanie transmisji w standardzie pay per view. Ale drużyny z małych miejscowości, gdzie jest kilkuset mieszkańców, nie mogły sobie na coś takiego pozwolić i często dochodziło do takich sytuacji, że kibic z Katowic mógł obejrzeć mecz na swoim stadionie, natomiast na drugim końcu Polski, w Bytowie, nie miał szansy nawet zobaczyć tego w systemie pay per view. Teraz dzięki temu, że na każdym ze stadionów udało nam się zainstalować kamery, kibice mogą oglądać mecze u siebie i na wyjazdach w jednakowym standardzie – podkreśla Maciej Kowalski.
Czytaj także
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-12: Wdrażanie GenAI może oznaczać nasilenie stresu wśród pracowników. Firmy potrzebują odpowiedniej strategii komunikacyjnej
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-27: Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-28: Martyna Wojciechowska: Sztuczna inteligencja zastępująca dziennikarzy i artystów to niepokojący trend. To prowadzi do dezinformacji
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.