Newsy

Inteligentne biura pozwalają podwoić liczbę pracowników na tej samej przestrzeni. Dzięki specjalnym czujnikom, kontrolują m.in. temperaturę, wilgotność, czy oświetlenie

2018-10-17  |  06:00
Mówi:Alicja Kuczera
Funkcja:dyrektor zarządzająca
Firma:Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego
  • MP4
  • Inteligentne systemy zarządzania budynkami staną się standardem w nowoczesnym budownictwie, zwłaszcza użytkowym – przewidują specjaliści. Automatyzacja procesów zarządzania biurowcami, hotelami czy szpitalami pozwala na uzyskanie znacznych oszczędności w zużyciu energii i wpisuje się w trend budownictwa ekologicznego. Powstaje coraz więcej budynków, którymi można zarządzać za pomocą smartfona. Najbardziej zaawansowane pozwalają na precyzyjną kontrolę np. czasu zajmowania biurek, dzięki czemu w jednym biurowcu może pracować nawet dwa razy więcej pracowników.

    – Zaczynamy coraz bardziej digitalizować nasze otoczenie, nie omija to również budynków. W tej chwili standardem są building management systems, czyli systemy zarządzania budynkiem, które sterują całą aparaturą – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Alicja Kuczera, dyrektor zarządzająca Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego.

    Systemy BMS (building management systems) mają za zadanie integrować działanie poszczególnych instalacji występujących w danym obiekcie. Pozwala to na efektywne i oszczędne zarządzanie budynkiem z jednego miejsca, niekoniecznie w nim położonego. BMS spaja systemy takie jak inteligentne oświetlenie, klimatyzacja, wentylacja, ogrzewanie czy nagłośnienie lub zarządzanie windami. Na systemy zarządzania budynkiem decydują się najczęściej zarządcy biurowców, centrów handlowych czy hoteli.

    W budynku The Edge w Amsterdamie, który jest uznany za jeden z najbardziej zrównoważonych budynków na świecie, zainstalowano 28 tys. czujników mierzących w czasie rzeczywistym 10 różnych parametrów, takich jak temperatura, wilgotność, oświetlenie, oświetlenie wpadające z zewnątrz, luksy, czy stężenie lotnych związków organicznych, np. trującego formaldehydu. Czujniki komunikują się za pomocą Bluetooth z telefonami pracowników, dzięki czemu zbierane są dane np. o tym, jak zajmowane są biurka w ciągu dnia.

    – Deloitte planował w tym biurze umieścić 1700 pracowników, w chwili obecnej pracują tam 3454 osoby, jest to możliwe tylko i wyłącznie dzięki temu systemowi, zbieraniu tych wszystkich danych. Można projektować kto, gdzie, kiedy usiądzie, dzięki temu oszczędza się pieniądze na wynajmie kolejnych powierzchni – tłumaczy Alicja Kuczera.

    W Polsce oddano już do użytku biurowiec Spark firmy Skanska, który jako pierwszy budynek w Europie Środkowo-Wschodniej otrzyma certyfikat WELL Building Standard. To efekt m.in. inteligentnego oświetlenia Sygnify, bazującego na koncepcji Human Centric Lighting. Oświetlenie dopasowuje się do potrzeb pracowników, a dodatkowo można nim indywidualnie sterować z poziomu smartfona. Jak podkreśla Alicja Kuczera, to jednak nie samo inteligentne oświetlenie sprawia, że powstaje coraz więcej cyfrowych budynków.

    – Staramy się w chwili obecnej coraz bardziej przyciągnąć cyfrowe technologie do człowieka, żeby one rzeczywiście były coraz bardziej przyjazne. To nie jest naszpikowanie lampeczkami i diodami różnych elementów budynku, tylko sprawianie, żeby ta technologia pomagała nam w codziennej pracy, codziennym użytkowaniu tego budynku. W wyciąganiu wniosków z tego jak ten budynek żyje. Z pewnością w tę stronę zmierzamy – przekonuje ekspertka.

    Według analityków marketsandMarkets, globalny rynek inteligentnych budynków osiągnie w 2022 r. wartość niemal 32 mld dol.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Komunikat

    Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

    Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

    Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Internet

    Cyberataki coraz bardziej powszechne. Są rozwiązania chroniące infrastrukturę państwową, ale brakuje tych pomagających zwykłym obywatelom

    Cyberataki są coraz częstsze i coraz bardziej niebezpieczne. Dotykają firmy, instytucje ważne dla bezpieczeństwa kraju, ale też zwykłych ludzi. Większość krajów, w tym Polska, wdraża systemy cyberbezpieczeństwa. Brakuje jednak narzędzi, które pomogłyby chronić zwykłych obywateli – alarmują eksperci. Tymczasem University of Maryland obliczają, że hakerzy atakują co 39 sekund, średnio 2 244 razy dziennie, a większość osób nie tylko nie wie, jakie kroki podjąć w przypadku naruszenia danych, lecz także jakie stosować zabezpieczenia.

    CES Las Vegas 2020

    Internet

    W strumieniowe przesyłanie rozrywki wchodzą technologiczni giganci. W wideo online swoją szansę widzą także reklamodawcy

    Przeciętny odbiorca na oglądanie wideo online poświęca nieco ponad 80 minut. W 2021 roku będzie to już 100 minut. Choć telewizję codziennie ogląda niemal połowa Polaków, to coraz częściej wybieramy serwisy VoD. Zwłaszcza że tym rodzajem mediów zainteresowali się tacy technologiczni giganci jak Apple. Rozwój wideo w sieci jest szansą zarówno dla marketerów, jak i stacji telewizyjnych – przekonują eksperci. Z szacunków wynika, że globalnie reklamodawcy przeznaczą na reklamę video online ponad 175 mln dol. W 2021 roku wydatki na reklamę wideo online będą warte jedną trzecią rynku reklam telewizyjnych.