Newsy

Innowacje wkraczają do turystyki. Pozwolą na wirtualnie odwiedziny miejsc przed podróżą, a nawet pomogą uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot

2018-02-20  |  06:00

Innowacje coraz częściej ułatwiają i urozmaicają podróże. Walizka z portem USB naładuje telefon w podróży, inteligentne słuchawki przetłumaczą niemal wszystkie języki świata, a aplikacja z rozszerzoną rzeczywistością pokaże, jak wyglądała dana lokalizacja nawet 750 lat temu. Przed podróżą przy pomocy technologii wirtualnej rzeczywistości można wirtualnie zwiedzić niemal każdy zakątek świata. Po podróży natomiast interaktywna mapa zwizualizuje informacje o wszystkich wyjazdach w jednym miejscu. Pomoże też uzyskać odszkodowanie za opóźnione loty lub kłopoty w podróży.

Ogromne możliwości dla podróżujących stwarza technologia wirtualnej rzeczywistości, dzięki której można zwiedzić niemal każdy zakątek świata bez wychodzenia z domu. Po założeniu gogli VR i uruchomieniu takich aplikacji jak Google Earth VR, Boulevard czy Gala360 VR można na nowo odkryć przyjemność z planowania podróży, wirtualnie odwiedzając interesujące nas destynacje.

W trakcie podróży nieoceniona może się okazać inteligentna walizka Delsey Pluggage z wbudowanym portem USB, dzięki czemu można np. naładować telefon. Specjalna aplikacja pozwala natomiast zważyć bagaż czy zablokować lub odblokować zamek walizki. Przy wyjazdach zagranicznych pomocne będą słuchawki Pilot, które potrafią tłumaczyć w czasie rzeczywistym. Inteligentne słuchawki mają być także dostępne w języku polskim. Podobną funkcjonalność oferuje Translator Google, jednak tłumaczy tylko tekst napisany.

Po odbytej podróży można natomiast skorzystać z interaktywnej mapy, która zwizualizuje wszystkie informacje o podróżach w jednym miejscu. Ponadto zaprezentuje ciekawe dane z wyjazdów, takie jak liczba godzin spędzonych w samolocie, liczba przemierzonych kilometrów czy liczba godzin spędzonych w kolejkach do odprawy.  

– Taka mapa może być trofeum każdego podróżnika, który lata bardzo dużo i często. Można się nią chwalić w mediach społecznościowych i porównywać swoje wyniki. Planujemy rozbudowywanie tego narzędzia o nowe funkcjonalności, ciekawe z punktu widzenia użytkownika. Na tym etapie jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie ze strony osób, które już z niego skorzystały – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Natalia Gębska, country manager AirHelp.

Interaktywna mapa spełnia jednak jeszcze jedną, ważną dla każdego podróżnika funkcję – informuje o możliwości uzyskania odszkodowania za odbyte loty. O rekompensatę można się ubiegać z tytułu opóźnionych czy odwołanych lotów bądź odmowy wejścia na pokład.

– Mapa działa w sposób w pełni zautomatyzowany. Agreguje dane z ostatnich trzech lat dotyczące naszych lotów. Co więcej, jest w stanie wskazać, czy dany lot, nawet sprzed trzech lat, kwalifikuje się do wypłaty odszkodowania. Możemy więc odkryć, że któraś z podróży samolotem może np. przynieść nam nawet dodatkowo 600 euro odszkodowania – tłumaczy Natalia Gębska.

Jak czytamy w raporcie „Zagraniczne wakacje Polaków 2017” opracowanym przez Polską Izbę Turystyki, najbardziej popularnymi kierunkami wakacyjnych wyjazdów Polaków za granicę są Grecja, Bułgaria i Hiszpania. Te trzy kraje gromadzą około 2/3 ruchu turystycznego organizowanego przez biura podróży. Ze środków transportu zdecydowanie dominują wycieczki lotnicze. 

Z sondażu CBOS wynika, że ponad połowa Polaków przynajmniej raz w roku wypoczywa poza miejscem zamieszkania. Najczęściej wybierają urlop w kraju, ale za granicą wypoczywa już blisko 1/5 dorosłych Polaków.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Ochrona środowiska

Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania

Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.