Newsy

Holograficzne znaczniki zagwarantują oryginalność każdego produktu. Pomogą także w walce z podróbkami testów i paszportów covidowych

2021-07-22  |  06:00

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju szacuje, że wartość międzynarodowego handlu podrabianymi i pirackimi produktami przekracza 500 mld dol. Podrabiane komponenty i części stwarzają zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa, które mają wpływ na wiele branż. Start-up z Austrii stworzył niepowtarzalną etykietę z zaszyfrowanym numerem identyfikacyjnym i losowym hologramem, które są jak odcisk palca dla każdego produktu. W ten sposób zabezpieczane mają być m.in. testy i paszporty covidowe, a docelowo sprawdzić będzie można każdy produkt.

– Tworzymy unikatowy holograficzny znacznik, którego sami nie możemy powielić. Zabezpieczenie jest połączone z kodem datametrycznym, z etykietą i unikatowym numerem. Możemy sprawdzić za pomocą aplikacji mobilnej w systemie, czy dany produkt z danym numerem jest autentyczny. Mamy również system geolokalizacji, dzięki któremu możemy wykrywać fałszywe produkty – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Consuelo Naranjo, dyrektor ds. marketingu w Authentic Vision.

Austriacki start-up opracował innowacyjne rozwiązanie, które może stanowić odpowiedź na handel podrabianymi i pirackimi produktami. Opatentowany znacznik Holographic Fingerprint, aplikacja do uwierzytelniania mobilnego i funkcje analityczne w czasie rzeczywistym chronią przed fałszowaniem oraz ostrzegają właścicieli marek i produktów przed potencjalnymi oszustwami. Technologie przeciwdziałania podrabianiu i uwierzytelniania pomagają minimalizować utracone przychody i znacząco zmniejszają ryzyko podróbek.

– Holograficzne oznakowanie działa w taki sposób, że w systemie znakowania nadawane są losowe oznaczenia, które zestawiamy z kodami datametrycznymi. W ten sposób tworzymy zabezpieczenie dla każdej etykiety. Oprócz tego drukujemy etykiety, które można umieszczać na produktach, a także mogą one być wbudowane w produkt – tłumaczy Consuelo Naranjo.

Do uwierzytelniania często stosuje się drukowane kody 2D, takie jak numery seryjne, kody QR, kody Data Matrix. Ich główną zaletą jest łatwość obsługi – skanowane przez smartfony lub czytniki kodów kreskowych, są wykorzystywane w szerokim zakresie aplikacji. Mają jedną poważną wadę – są łatwe do skopiowania. Kody można łatwo sfałszować, można je również zaprojektować w taki sposób, aby konsument mylnie czuł się bezpieczny.

Unikalne znaczniki bezpieczeństwa Holographic Fingerprint różnią się całkowicie od standardowych hologramów i zapewniają uwierzytelnione bezpieczeństwo w połączeniu z kodami QR. Firma wykorzystuje technologię, która podobnie jak identyfikacja biometryczna może sprostać najbardziej restrykcyjnym wymogom bezpieczeństwa. Proces uwierzytelniania za pośrednictwem aplikacji CheckIfReal jest całkowicie zautomatyzowany, opiera się na opatentowanej technologii przetwarzania obrazu i algorytmach uczenia maszynowego, aby uniknąć typowych pułapek ludzkiej percepcji.

– Można sprawdzić każdy produkt na rynku – zarówno w formie fizycznej, jak i cyfrowej. Jesteśmy w stanie chronić konsumentów i pomóc im zyskać pewność, że mają do czynienia z autentycznym produktem dobrej jakości, oraz chronić reputację wielu marek na świecie działających w sektorze motoryzacyjnym, farmaceutycznym, kosmetycznym, w branży modowej czy naftowej. Obecnie obsługujemy np. Comscore w USA i na świecie, a ponadto firmę Biogen, która oferuje suplementy. Poszerzamy naszą działalność także o sektor bankowy – wymienia dyrektor ds. marketingu Authentic Vision.

Wiodące firmy technologiczne łączą siły, aby zająć się podróbkami, fałszerstwami i szarą strefą. Authentic Vision jest jedną z pierwszych firm, które dołączyły do ​​platformy OriginAll, aby wspierać organy rządowe w inicjatywach dotyczących bezpieczeństwa publicznego, zapewniających konsumentów o autentyczności zakupionych produktów. Zapotrzebowanie na to jest ogromne, zwłaszcza że handel podrobionymi i pirackimi towarami stale rośnie i według OECD jego wartość przekracza już 500 mld dol.

Jak przekonuje przedstawicielka Authentic Vision, rozwiązanie można stosować nie tylko przy zwykłych produktach, sprawdzi się również przy sprawdzaniu wiarygodności wyników testów czy paszportów covidowych.

– Chcemy również wprowadzić nasze rozwiązania w sektorze rządowym – na przykład pod kątem COVID-19. Sprawdzenie przez władzę, czy wyniki testów lub paszporty covidowe są prawdziwe, to największy problem z kodami QR – można je łatwo sfałszować. W przypadku naszego rozwiązania – sami nie jesteśmy w stanie go powielić. Chcemy zatem wdrożyć nasze rozwiązanie w zakresie szybkich testów oraz paszportów szczepionkowych – podkreśla Consuelo Naranjo.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Firmy cierpią z powodu braku przewidywalnej polityki podatkowej. Częste zmiany podważają zaufanie do państwa i zniechęcają inwestorów [DEPESZA]

– Czas na reformę podatków to nie trzy miesiące czy rok, ale cała kadencja. Do tej pory zabrakło odwagi, by to zrobić – ocenia Szymon Parulski, ekspert podatkowy BCC, podczas panelu „Przewidywalność podatkowa dla przedsiębiorstw”, który odbył się podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Doradcy podatkowi debatowali o tym, co należy zrobić teraz, gdy sytuacja ekonomiczna zmusiła rząd do szukania nowych źródeł wpływów budżetowych. Wszyscy zgodnie podkreślali potrzebę przewidywalności polityki podatkowej. Ostatnie propozycje zmian w podatku akcyzowym podali jako jej antyprzykład. Cierpią na tym przede wszystkim firmy i inwestycje.

Prawo

Firmy coraz odpowiedzialniej podchodzą do obrotu danymi i e-dokumentami. Rośnie popularność usług, które go zabezpieczają

W latach 2018–2023 zainteresowanie podpisem elektronicznym na polskim rynku zwiększyło się trzykrotnie – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie KIR i ZBP. Polscy przedsiębiorcy coraz powszechniej korzystają też z e-pieczęci, czyli kolejnego narzędzia do potwierdzania autentyczności  dokumentów elektronicznych. Rosnąca popularność tzw. usług zaufania wynika z faktu, że firmy aktywnie korzystające z rozwiązań cyfrowych są coraz bardziej świadome zagrożeń wyłudzeniami, oszustwami i atakami hakerskimi.

IT i technologie

Centra danych odpowiadają za 2 proc. globalnego zużycia energii, a wkrótce ten udział może się podwoić. Operatorzy szukają sposobów na oszczędności

Sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe zużywają ogromne ilości energii. Wdrażanie ich w firmach na coraz większą skalę powoduje dynamiczny wzrost zapotrzebowania na usługi centrów danych, a co za tym idzie – również na ilość energii, jakiej potrzebują one do obsługi klientów. Tym bardziej że centra danych także wykorzystują te innowacyjne technologie do usprawnienia funkcjonowania. Duży wzrost zużycia energii powoduje, że centra danych szukają sposobów na jego optymalizację, co ma się przyczynić do zmniejszenia śladu węglowego. Jednym ze sposobów jest wykorzystywanie ciepła wytwarzanego pracą serwerów do celów grzewczych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.