Mówi: | Michał Walachowski |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | EmailLabs |
Technologiczna rewolucja czeka rynek kas fiskalnych. Pierwsze e-paragony trafią do klientów już w 2018 roku
W I kwartale 2018 roku kasy fiskalne mają emitować elektroniczne paragony fiskalne. Dla klientów to duże ułatwienie, bo e-paragony będą mogły do nich trafić np. na skrzynkę mailową. Rozwiązanie sprawdzi się przede wszystkim przy droższych produktach, objętych dłuższym terminem gwarancji. Wprowadzenie elektronicznych paragonów oznacza konieczność wdrożenia nowego systemu, który powinien móc zidentyfikować każdego konsumenta, a w przypadku wysyłki paragonów drogą mailową – móc sprawdzić, czy dana osoba taki dokument otrzymała i przeczytała.
– Wprowadzanie e-paragonów jest bardzo wygodnym rozwiązaniem, również dla obywateli. Obecnie, kiedy otrzymujemy papierowy paragon wiadomo, że on wyblaknie, można go zgubić, czy podrzeć. Płatność kartą może być dowodem, jeżeli mamy potwierdzenie, ale jeżeli płacimy gotówką, to bardzo łatwo jest ten dowód zgubić. Gdy otrzymamy paragon drogą elektroniczną, np. na e-maila, którego ma niemal każdy z nas, będziemy mogli go w prosty sposób odszukać, nigdy nie zagubimy. Dodatkową korzyścią jest ekologia, nie będziemy marnować papieru, wydawać pieniędzy na drukowanie – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Michał Walachowski, dyrektor zarządzający EmailLabs.
Projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług zakłada, że od I kw. 2018 roku kasy fiskalne będą musiały być dostosowane do wymogu emitowania elektronicznych paragonów fiskalnych. Kasy będą przesyłać dane bezpośrednio do fiskusa. Krajowa Administracja Cyfrowa będzie w ten sposób gromadziła informacje o sprzedaży, której dokonuje każdy podatnik, nie będzie jednak zbierać danych identyfikujących klientów. Wciąż nie ma decyzji, w jaki sposób e-paragony mają trafić do konsumentów. Zdaniem ekspertów najlepszym rozwiązaniem jest przekazywanie informacji o e-paragonie na e-maila. Zwłaszcza że własny adres mailowy ma większość Polaków.
– Z pewnością e-paragony wiążą się z wprowadzeniem nowej technologii. Trzeba będzie opracować cały system, który będzie w stanie zidentyfikować użytkownika, prawdopodobnie z jego unikalnym numerem, kontem w aplikacji, prawdopodobnie adresem e-mail. Będzie wprowadzona specjalna platforma, która będzie musiała obsłużyć bardzo wiele danych. Z drugiej strony, jeżeli rząd będzie decydował się na wysyłkę takich powiadomień drogą mailową czy SMS-em, można skorzystać z dostępnych rozwiązań na rynku, które współpracują z biznesem – tłumaczy Walachowski.
Obowiązek kas online będzie wprowadzony stopniowo. W pierwszej kolejności zostanie nałożony na stacje benzynowe oraz firmy z branży motoryzacyjnej i wulkanizacyjnej – od 1 stycznia 2019 roku. W połowie 2019 r. nowe przepisy obejmą branżę gastronomiczną i budowlaną, a od 1 stycznia 2020 r. z fiskalizacji online będą musiały korzystać także zakłady fryzjerskie i kosmetyczne, hotele oraz kluby fitness. Nowelizacja ustawy pozwoli na śledzenie tego, co dzieje się z wystawianymi dokumentami.
– Kiedy wysyłamy pocztą fakturę, bardzo łatwo ją zagubić, nie mamy dowodu na to, że ta faktura została do kogoś doręczona. Jeżeli wysyłamy ją e-mailem, możemy śledzić z jakiego serwera została wysłana i do kogo została wysłana. Nasze platformy umożliwiają śledzenie takiej wiadomości i sprawdzenie, czy użytkownik dostał fakturę – podkreśla Michał Walachowski.
Poza elektronicznymi paragonami ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach zakłada, że kasy fiskalne online będą automatycznie przesyłały informacje o transakcjach do Centralnego Repozytorium Kas. Ma to na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Projekt nowelizacji jest w tej chwili w fazie opiniowania.
Jak wynika z projektu ustawy, kasy z papierową kopią paragonów będzie można sprzedawać do końca 2018 roku, zaś kasy z kopią elektroniczną będą sprzedawane do końca 2022 roku.
Czytaj także
- 2025-01-13: Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
- 2024-12-10: Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
- 2024-12-06: Szara strefa na rynku e-papierosów sięga 37,5 proc. Przez podwyżki cen więcej użytkowników może szukać nielegalnych źródeł
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-11-20: Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
- 2024-10-11: Szpitale pracują nad poprawą jakości opieki nad pacjentami. Do wzmocnienia są kwestie bezpieczeństwa i redukcja zdarzeń niepożądanych
- 2024-09-05: Firmy cierpią z powodu braku przewidywalnej polityki podatkowej. Częste zmiany podważają zaufanie do państwa i zniechęcają inwestorów [DEPESZA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Będzie ubywać mięsa na stołach Polaków. Eksperci radzą ograniczyć spożycie nawet o dwie trzecie
Produkcja zwierzęca nie zniknie, ale będzie musiała zostać ograniczona – oceniają eksperci rynku żywności i podkreślają, że przemawiają za tym zarówno względy zdrowotne, jak i środowiskowe. Obecnie przeciętny Polak zjada ok. 75 kg mięsa rocznie, a wskazywana przez dietetyków zdrowa granica to ok. 20–25 kg.
Handel
Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy
Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym przewiduje objęcie podatkiem akcyzowym nowych kategorii wyrobów, w tym wielorazowych papierosów elektronicznych czy podgrzewaczy tytoniu. W tym pierwszym przypadku ustawodawca chce opodatkować nie tylko samo urządzenie, ale także POD, czyli wkład do niego. Organizacje przedsiębiorców i plantatorów tytoniu ostrzegają, że to prowadziłoby do sytuacji, w której jeden produkt byłby opodatkowany dwu-, a nawet trzykrotnie, z negatywnymi skutkami dla obrotu gospodarczego w Polsce.
Problemy społeczne
Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.