Newsy

Systemy rozpoznawania obrazu usprawnią funkcjonowanie firm. Będą fundamentem sklepów przyszłości, znajdą też zastosowanie u ubezpieczycieli

2019-06-14  |  06:00
Mówi:Rafał Stankiewicz
Funkcja:wiceprezes zarządu
Firma:TUiR WARTA
  • MP4
  • Algorytmy sztucznej inteligencji zyskują na popularności wśród użytkowników biznesowych. Na rynku pojawiają się rozwiązania informatyczne wykorzystujące technologię rozpoznawania obrazu do autoryzacji tożsamości, w procesie obsługi klienta oraz do analizy jego indywidualnych potrzeb. Sklepy wykorzystują tę technologię do wdrożenia systemów rozpoznawania twarzy, a firmy ubezpieczeniowe mogą się posłużyć nią, aby przyspieszyć proces analizy wniosków odszkodowawczych.

    – Projekt, który obecnie prowadzimy w likwidacji szkód w Warcie wykorzystujący sztuczną inteligencję do rozpoznawania obrazów, ma na celu zastąpienie oczu rzeczoznawcy. Algorytm komputerowy analizuje zdjęcia uszkodzonego pojazdu i zaznacza uszkodzone części, wskazując również, czy one są kwalifikowane do naprawy, czy też do wymiany, co później jest przekładane do automatycznego systemu kalkulacyjnego – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Rafał Stankiewicz, wiceprezes zarządu TUiR WARTA.

    Inżynierowie Warty postanowili wykorzystać rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji, aby ułatwić pracę rzeczoznawcom. Wykorzystanie technologii rozpoznawania mowy oraz obrazu ma pozwolić usprawnić proces analizy dokumentów, a co za tym idzie – przyspieszyć przeprowadzenie procesu likwidacji szkód. Klient nie będzie musiał rozmawiać z konsultantem, aby złożyć wniosek odszkodowawczy. Wszystkie podstawowe dane zostaną zebrane i przeanalizowane przez wirtualnego asystenta.

    Automatyzacji poddany zostanie także proces rozpoznawania szkód, który ma odpowiadać za analizę nawet 60 proc. spraw związanych wyłącznie z uszkodzeniami zewnętrznymi pojazdu. Technologia ta posłuży także do przeanalizowania kosztorysów sporządzanych przez mechaników. Sztuczna inteligencja ma rozpoznawać uszkodzenia karoserii i automatycznie oszacowywać koszt ich naprawy.

    – Technologia Image Recognition na pewno przyśpieszy procesy, bo pracuje 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W przypadku kalkulacji warsztatowych umożliwi bardzo szybką weryfikację takiej kalkulacji czy też faktury i szybką akceptację procesu naprawy czy szybką akceptację wypłaty – tłumaczy ekspert.

    Inny pomysł na wykorzystanie systemów rozpoznawania obrazu zaprezentowali także inżynierowie Microsoftu. Firma we współpracy ze swoimi partnerami technologicznymi zaprezentowała projekt inteligentnego sklepu Microsoft Store of the Future wykorzystującego m.in. inteligentne kamery. Firmy Leaware i M4B w ramach tego projektu skonstruowały kiosk cgtvX, który jest w stanie w czasie rzeczywistym określić cechy demograficzne klienta takie jak wiek czy płeć, aby wyświetlić spersonalizowane oferty zakupowe.

    Z kolei projektanci Lenovo postawili na terenie pekińskiego kampusu firmowego w pełni bezobsługowy sklep przyszłości Lecoo Unmanned Store, bazujący na technologii rozpoznawania obrazu. Na wejściu zainstalowano kamery rozpoznające twarz klienta, które pozwalają zautomatyzować proces płatności. Podczas opuszczania sklepu kamery identyfikują klienta i automatycznie naliczają należność.

    Potencjał technologii rozpoznawania obrazu mogą wykorzystać także przedstawiciele branży e-commerce. Firma SaveCart opracowała algorytm służący do analizowania i porównywania zdjęć umieszczonych w sklepie internetowym. Jego głównym zadaniem jest określanie stopnia podobieństwa poszczególnych przedmiotów, a co za tym idzie – wdrożenie procesu rekomendowania produktów. Dzięki temu systemowi operator nie musi ręcznie wskazywać, jakie przedmioty powinny się wyświetlać kontekstowo przy danym produkcie, sztuczna inteligencja automatyzuje i przyspiesza ten proces.

    – Dzisiaj sztuczna inteligencja jeszcze nie zastąpi człowieka, ona może być wsparciem dla naszych pracowników. Może zautomatyzować proste, powtarzalne procesy, ułatwić i przyspieszyć zbieranie danych, przyśpieszyć sporządzenie kalkulacji. Pewnie docelowo, za parę lat, będzie obejmowała jeszcze większą liczbę procesów. Na pewno to jest kierunek, którym warto się interesować i który warto rozwijać – mówi Rafał Stankiewicz.

    Według analityków z firmy Industry Research wartość globalnego rynku technologii rozpoznawania obrazu w 2018 roku wyniosła 1,4 mld dol. Przewiduje się, że do 2024 roku wzrośnie ona do 5,3 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie blisko 25 proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Ochrona środowiska

    Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

    Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.