Newsy

Rządowe zmiany na rynku kas fiskalnych nie tak radykalne. Wymiana na kasy online nastąpi stopniowo

2017-08-25  |  06:44
Mówi:Michał Pawłowski
Funkcja:członek zarządu
Firma:iPOS
  • MP4
  • Według sierpniowych ustaleń polski rząd wycofa się z większości najbardziej radykalnych pomysłów reformy na rynku urządzeń fiskalnych, takich jak obowiązkowe wprowadzenie kas fiskalnych online już w 2018 roku. Kas fiskalnych na starych zasadach będzie można używać co najmniej do 2032 r., ale mimo to na rynku pojawia się coraz więcej nowoczesnych urządzeń z funkcjami online’owymi.

    – Rynek urządzeń fiskalnych faktycznie był przygotowany na wielką burzę. Część użytkowników zgodnie z zapowiedziami czekała na nowe urządzenia i wstrzymywała swoje zakupy i wstrzymywała się z rozwojem. Jak się okazuje, burza przeszła bokiem i chyba nie wróci, bo kolejne doniesienia od ustawodawcy pokazują, że urządzenia nowego typu pojawią się, ale nie wiadomo kiedy, a zmiany nie będą tak radykalne – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Michał Pawłowski z firmy iPOS.

    W świetle publikowanych wcześniej wersji projektu ustawy w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy fiskalne, nowe urządzenia miały m.in. umożliwiać wystawianie tzw. e-paragonów oraz transmitować dane online do centralnego repozytorium Ministerstwa Finansów. Miało to uszczelnić ściągalność podatku VAT i zwiększyć wpływy do budżetu państwa. Z najnowszego projektu rozporządzenia w tej sprawie oraz wypowiedzi wiceministra finansów wynika jednak, że zapowiadana reforma zostanie znacznie złagodzona. Obowiązek posiadania kas online po 1 stycznia 2018 zostanie wprowadzony wyłącznie w stosunku do określonych branż, w przypadku pozostałych wymiana urządzeń nastąpi stopniowo.

    – Pojawiają się inne, alternatywne rozwiązania, jak standard JPK [Jednolity Plik Kontrolny – red.]. Niestety, wciąż nie możemy powiedzieć precyzyjnie, jak będzie to wyglądało, przepisy wciąż nie weszły w życie, nie wszystko wiadomo. Być może spełnienie standardu przesyłania danych zgodnie z JPK wystarczy, by użytkownicy zostali zwolnieni z wymiany kas w ogóle – dodaje Michał Pawłowski.

    Obecnie sprzedawane urządzenia, homologowane z elektroniczną kopią paragonu, jeszcze długo pozostaną na rynku. Według najnowszego projektu przepisów do 2023 roku będzie można je homologować, co oznacza, że do około 2032 roku będzie można ich używać. Z rynku znikać będą powoli urządzenia z papierową kopią paragonów.

    – Klienci bardzo często pytają o kasy online, natomiast muszą wiedzieć o tym, że kasy fiskalne homologuje się według obowiązujących przepisów. Jeśli obowiązujące dziś przepisy nie mówią nic o online, to wszystkie urządzenia na rynku nie są online'owe z punktu widzenia przepisów – tłumaczy ekspert.

    Już dziś są dostępne na rynku urządzenia fiskalne online, choć połączenie z siecią wykorzystywane jest w innych celach niż zakładały przepisy. Stosując owoczesne urządzenia, użytkownik może zdalnie kontrolować lub pozyskiwać z nich informacje na temat funkcjonowania np. danego sklepu czy restauracji. Ciekawym przykładem tego typu urządzeń są tzw. kasoterminale.

    – Jest to urządzenie zintegrowane z płatnościami bezgotówkowymi. To bardzo ważne, gdy dziś 30 proc. transakcji to płatności kartowe, a stanowi to około 40 proc. sprzedaży, ponieważ średnia płatność kartowa jest po prostu wyższa od średniej płatności gotówkowej – twierdzi Michał Pawłowski. – Najważniejszy chyba punkt to online'owość rozumiana na różny sposób. Fakturę VAT wystawiamy online, pobieramy dane klienta bezpośrednio z REGON-u, nie musimy ich przepisywać. Dodatkowo dostajemy na telefon, tablet czy komputer informacje, co dzieje się w sklepie na bieżąco, jakie paragony są drukowane, jaka jest sprzedaż, co się kończy w magazynie – dodaje członek zarządu firmy iPOS.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Ochrona środowiska

    Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

    Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.