Mówi: | Wojciech Zatorski |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | Braintri |
Polski start-up opracował płatności za pomocą Bluetooth. Dzięki nowej technologii będzie można zapłacić i zidentyfikować się za pomocą zwykłego telefonu
Niemal każde urządzenie może akceptować płatność. Polski start-up opracował technologię zbliżeniowych płatności mobilnych, która opiera się na technologii Bluetooth. Dzięki temu do płacenia będzie można użyć prawie każdego telefonu, a nie tylko smartfonów. Jiffee działa także bezpośrednio w kasie fiskalnej oraz w komunikacji między telefonami. Technologię można także wykorzystać przy stosowaniu elektronicznego dokumentu tożsamości, np. na imprezach masowych.
– Jiffee jest systemem płatności mobilnych, bezstykowych, opartym o nasze doświadczenia przy budowaniu takiego systemu jak np. BLIK, który jest w Polsce dostępny dla większości polskich użytkowników. Jiffee koncentruje się na protokole Bluetooth, który jest dostępny na każdym urządzeniu mobilnym, takim jak smartfon, telefon czy urządzenia internetu rzeczy, nawet na tych najtańszych – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Wojciech Zatorski, wiceprezes Braintri.
Rozwiązanie może znacznie spopularyzować płatności zbliżeniowe, dzięki temu, że mogą one być realizowane przez urządzenia niemające NFC. NFC (Near Field Communication) to radiowy standard komunikacyjny, który pozwala na bezprzewodową transmisję danych między urządzeniami w bliskiej od siebie odległości. Moduł nie jest stosowany w tanich smartfonach a jedynie we flagowcach znanych producentów.
Z badania przeprowadzonego przez eService w ramach kampanii „Warto bezgotówkowo” wynika, że już ponad połowa Polaków (56 proc.) preferuje bezgotówkowe metody płatności. 85 proc. Polaków deklaruje, że ich karta ma funkcję zbliżeniową, a 8 na 10 transakcji dokonywanych za ich pośrednictwem to transakcje zbliżeniowe (badanie Kantar TNS na zlecenie MasterCard). W polskich sklepach obecnie jest już ponad 600 tys. terminali. Polacy polubili też płatności mobilne. Na rynku pojawia się coraz więcej rozwiązań, które upraszczają płatności. Technologia Jiffee umożliwia płatności na dowolnym urządzeniu, bez potrzeby posiadania terminala.
– Za pomocą Jiffee możemy akceptować płatności w kasie fiskalnej, na tablecie czy telefonie. Pokazaliśmy możliwość akceptacji płatności Jiffee na automacie do gum. Technologia Jiffee w połączeniu z BLIK-iem mogłaby umożliwić akceptację płatności bezstykowych na dowolnym urządzeniu, dając dużo większą swobodę małym przedsiębiorcom, którzy nie zawsze są w stanie pozwolić sobie na zakup terminala – twierdzi Wojciech Zatorski.
Technologia zbliżeniowych płatności mobilnych opracowana przez polski start-up działa inaczej niż inne systemy płatności mobilnych, bo w oparciu o Bluetooth. Do płacenia można dzięki temu użyć nie tylko smartfona, lecz także niemal każdego telefonu dostępnego na rynku, bez względu na zainstalowany na nim system operacyjny. Dzięki temu, że system opiera się na Bluetooth, płatności można dokonać z większej odległości niż tej przy płatności z klasycznego terminala płatniczego. Technologia opracowana przez Polaków pozwala też obniżyć koszty procesowania transakcji płatniczych w handlu.
Jiffee może mieć także szersze zastosowanie we wszelkich sytuacjach, gdzie konieczne jest uwierzytelnienie człowieka, np. na imprezach masowych.
– Technologię możemy wykorzystywać w połączeniu z rozwiązaniami typu eID. Uwierzytelnia ona użytkownika, dzięki czemu nie byłoby konieczności pokazywania dowodu. Z Jiffee możemy skorzystać wszędzie tam, gdzie potrzebne jest silne uwierzytelnienie w połączeniu z eID wprowadzanym przez KIR. Możemy np. uwierzytelniać lekarza do dostępu do naszych danych personalnych, ale również np. w sektorze bankowości – przekonuje ekspert.
Według najnowszego raportu Transparency Market Research rynek technologii mobilnych płatności ma rosnąć w najbliższych latach w tempie prawie 38 proc. średniorocznie, by w 2026 r. osiągnąć wartość ponad 50 mld dol.
Czytaj także
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-10-25: Ruch robotów coraz bardziej podobny do człowieka i zwierząt. Sztuczne mięśnie mogą zmienić sposób ich projektowania
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
- 2024-09-09: Coraz więcej młodych ludzi chce zostać rzecznikiem patentowym. Trwa nabór na aplikację rzecznikowską
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Będzie ubywać mięsa na stołach Polaków. Eksperci radzą ograniczyć spożycie nawet o dwie trzecie
Produkcja zwierzęca nie zniknie, ale będzie musiała zostać ograniczona – oceniają eksperci rynku żywności i podkreślają, że przemawiają za tym zarówno względy zdrowotne, jak i środowiskowe. Obecnie przeciętny Polak zjada ok. 75 kg mięsa rocznie, a wskazywana przez dietetyków zdrowa granica to ok. 20–25 kg.
Handel
Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy
Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym przewiduje objęcie podatkiem akcyzowym nowych kategorii wyrobów, w tym wielorazowych papierosów elektronicznych czy podgrzewaczy tytoniu. W tym pierwszym przypadku ustawodawca chce opodatkować nie tylko samo urządzenie, ale także POD, czyli wkład do niego. Organizacje przedsiębiorców i plantatorów tytoniu ostrzegają, że to prowadziłoby do sytuacji, w której jeden produkt byłby opodatkowany dwu-, a nawet trzykrotnie, z negatywnymi skutkami dla obrotu gospodarczego w Polsce.
Problemy społeczne
Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.