Newsy

Obroty kantorów internetowych mogą wynieść nawet 40 mld zł rocznie. Coraz większe znaczenie na tym rynku mają nowe technologie

2017-08-24  |  06:47
Mówi:Tomasz Mikoda
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Raiffeisen Solutions, właściciel marki Rkantor.com
  • MP4
  • Rynek internetowych kantorów dynamicznie się rozwija. Według szacunków przedstawionych w raporcie „Kantory online 2016”, łączne obroty e-kantorów wyniosły od 35 do 40 mld zł w 2016 roku. Eksperci szacują, że wartość wymiany walut online stanowi blisko 20 proc. tego, co Polacy wymieniają w stacjonarnych kantorach. Branża spodziewa się, że sektor będzie nadal rósł, nawet o kilkanaście procent. Coraz częściej na tym rynku wykorzystywane są nowe technologie.

    – Czeka nas duże wyzwanie. Przede wszystkim chodzi o dostępność, wszystko po to, aby klient mógł jak najłatwiej dokonywać wymiany walut czy dostać się do serwisu kantoru internetowego: odcisk palca, skanowanie siatkówki oka czy różnego rodzaju technologie, które wchodzą na rynek. Jest duża grupa klientów, która ceni sobie wygodę, np. potwierdzenie transakcji na odcisk palca, czyli bez logowania się, bez pamiętania haseł, po prostu łatwa i przyjemna wymiana walut – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Tomasz Mikoda, prezes zarządu Raiffeisen Solutions, właściciela marki Rkantor.com.

    W styczniu 2018 roku wchodzi w życie nowa dyrektywa unijna PSD2 (Payments Services Directive 2). To zalecenia regulujące rynek płatności. Główny nacisk europejski ustawodawca położył na nowe technologie w płatnościach, z zastrzeżeniem jednak, że nie mogą one zagrażać bezpieczeństwu pieniędzy oraz danych konsumentów. Jednym z założeń tej dyrektywy jest tzw. silne uwierzytelnianie, które zakłada wykorzystanie co najmniej dwóch elementów autoryzacji, wśród których mogą się znaleźć np. hasło, czytnik linii papilarnych, czytnik siatkówki oka, potwierdzenie SMS czy potwierdzenie na inteligentnym zegarku.

    – Poza odciskiem palca jest dużo innych nowinek, które wchodzą na rynek. Mam duże oczekiwania co do PSD2. Jest tutaj duży potencjał, aby dostarczać klientom rozwiązania, które zdecydowanie poprawią sposób korzystania z kantorów internetowych i ogólnie z platform finansowych, jest to pewna ewolucja, którą przejdzie rynek – przewiduje Tomasz Mikoda.

    Jak wynika z raportu „Kantory Online 2016”, rynek e-kantorów dynamicznie się rozwija, co sprawia, że pojawia się na nim coraz więcej nowinek technologicznych, które pozwalają łatwo wymieniać waluty. Jedną z nich jest wykorzystanie kombinacji sztucznej inteligencji z popularnym serwisem społecznościowym, za pośrednictwem którego będzie można dokonać takiej wymiany.

    – Nowinki technologiczne, które będą odgrywały coraz większą rolę, to chociażby facebookowy Messenger, w którym za sprawą chatbota, czyli robota, który będzie z nami rozmawiał, możemy dokonać wymiany walut. Ponadto możemy poprosić o wymianę danej liczby jednostek waluty, a system dokona tej wymiany za nas, jeśli będziemy odpowiednio zautoryzowani. Takie nowinki są przed nami, przyszłość jest ciekawa – zapewnia prezes zarządu Raiffeisen Solutions.

    W związku z rosnącą wartością wszystkich wymian, do których dochodzi w e-kantorach, odpowiednie zabezpieczenie platformy internetowej jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa transakcji. Nie gwarantuje go jednak w stu procentach. Tutaj użytkownik odgrywa decydującą rolę.

    Bezpieczeństwo jest zawsze tak duże, jak najsłabsze ogniwo, czyli użytkownik. Jeśli zostawimy hasło gdzieś na stole, napiszemy sobie na karteczce na monitorze, jeśli trzymamy je w sposób otwarty w telefonie czy zostawiamy telefon służący do autoryzacji SMS bez kontroli i zabezpieczenia, to dajemy potencjalnemu złodziejowi łatwy dostęp do uzyskania poufnych danych, których nie powinniśmy zdradzać – twierdzi Tomasz Mikoda. – Samo zabezpieczenie platformy w Rkantor.com to szyfrowanie TLS, co maksymalizuje bezpieczeństwo transakcji. Stosujemy autoryzację SMS, wiadomość wysyłana jest na telefon zdefiniowany u nas w systemie – zapewnia ekspert.

    Jak wynika z danych przedstawionych przez NBP, wymiany w kantorach stacjonarnych warte są niemal 150 mld zł rocznie. Według specjalistów przygotowujących raport „Kantory Online 2016” kantory internetowe obracają obecnie ok. 20 proc. tej kwoty.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Ochrona środowiska

    Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

    Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.