Mówi: | Zhang Bin |
Firma: | Sunmi |
Inteligentna waga z system operacyjnym Android zastąpi kasjera. Najnowsze technologie wprowadzają rewolucyjne zmiany w handlu
Sztuczna inteligencja wkrótce odmieni sposób, w jaki robimy zakupy. Na rynku pojawia się coraz więcej rozwiązań, które automatyzują procesy zakupowe. Amazon rozszerza sieć inteligentnych sklepów Go, Wallmart wykorzystuje SI do przewidywania, kiedy należy dotowarować sklep, a inteligentne wagi oraz kasy wyręczają kasjerów.
– Stworzyliśmy inteligentną wagę z systemem operacyjnym Android. Umożliwia ona zarówno sprzedawcom, jak i konsumentom pełną samoobsługę podczas robienia zakupów. System obejmuje terminal POS oraz wagę, dzięki czemu przy zapłacie za wybrane produkty nie ma konieczności angażowania kasjera. Wystarczy podejść, zeskanować lub wybrać produkt, a następnie dokonać wpłaty. Można płacić gotówką, kartą kredytową lub za pomocą technologii biometrycznej, która rozpoznaje twarz klienta i automatycznie obciąża jego rachunek – mówi w wywiadzie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Zhang Bin z firmy Sunmi Technology.
Sunmi S2 to pierwsza na świecie inteligentna waga z systemem operacyjnym Google Android. Wystarczy położyć na niej produkt i wybrać go na ekranie dotykowym. Dzięki systemowi Android i wbudowanej kamerze inteligentna waga pozwala na płacenie za pomocą technologii biometrycznej. System zeskanuje twarz i płatność zostanie dokonana automatycznie. W przyszłości dzięki sztucznej inteligencji, wagi same mogą rozpoznawać przedmioty, które są na nich kładzione.
Dzięki wprowadzeniu w sklepie inteligentnych wag, możliwe jest stworzenie całego systemu ułatwiającego klientom robienie zakupów.
– Nasze urządzenie to nie tylko łatwiejsza realizacja płatności, lecz także szereg inteligentnych rozwiązań, takich jak programy lojalnościowe, funkcje płatnicze czy podstawowe funkcje z zakresu zarządzania. Nie jest to więc zwykły terminal, ale cały inteligentny system sklepowy – twierdzi ekspert.
Kasjerzy już wkrótce mogą w ogóle stracić pracę na rzecz sztucznej inteligencji i zautomatyzowanych systemów. Dziś Amazon jest w posiadaniu kilku zautomatyzowanych sklepów Go, a do 2021 roku sieć ma liczyć aż 3 tys. lokali. W tych sklepach całkowicie zrezygnowano z kasjerów – produkty są skanowane po włożeniu ich do koszyka, a zapłata pobierana automatycznie z konta Amazonu podczas wychodzenia z placówki. W ślady amerykańskiej korporacji idą inne firmy, które również chcą zautomatyzować branżę handlową.
Sieć Wallmart stworzy Intelligent Retail Lab, jednostkę badawczą przystosowaną do testowania nowych inteligentnych rozwiązań, które będą ułatwiać wykonywanie niektórych czynności na terenie sklepu. Wallmart sprawdzi, jak sztuczna inteligencja mogłaby automatycznie zatowarowywać sklepy, kiedy zapas jakiegoś produktu się kończy, wykrywać brak wózków przy wejściu do sklepu czy rozpoznawać produkty źle ułożone na półkach.
Firmy technologiczne kładą ogromny nacisk na rozwiązania, które przyspieszają i ułatwiają wykonywanie zakupów. W placówce Sam’s Club Now w Dallas, która w pełni wykorzystuje potencjał urządzeń mobilnych, klienci mogą wykorzystać aplikację do realizacji płatności czy sprawdzania historii zakupów. Z kolei dzięki technologii rozszerzonej rzeczywistości klienci otrzymują dostęp do zaawansowanego systemu nawigacji. Aplikacja analizuje naszą listę zakupów, a następnie wyznacza najbardziej optymalną trasę po alejkach sklepowych. W rzeczywistości rozszerzonej klienci mogą także dogłębniej zapoznać się z konkretnymi produktami oraz ich zastosowaniem.
Nad stworzeniem zintegrowanego systemu obsługi klientów pracuje także Lenovo. Firma chce zastąpić obsługę tabletami wyposażonymi w sztuczną inteligencję, które komunikują się z innymi urządzeniami w sklepie za pośrednictwem internetu rzeczy. Zakupy w Lenovo Lecoo Unmanned Store nie wymagają kontaktu z personelem. Przed wejściem do sklepu kamera skanuje i rozpoznaje twarz klienta, a następnie system rejestruje, co ze sobą zabieramy. Przy wyjściu ze sklepu płatności są automatycznie pobierane za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
Inteligentne technologie w handlu najszybciej trafiają na rynek chiński i amerykański. Już teraz testowane są tam płatności za pomocą rozpoznawania twarzy czy zupełnie bezobsługowe sklepy. W Europie, w tym także w Polsce, tego rodzaju technologie dopiero mają się pojawić.
– W Chinach wdrożyliśmy już to rozwiązanie we współpracy z naszymi partnerami, ale chętnie widzielibyśmy je również tutaj. Nasze plany obejmują więc wdrożenie systemu w Europie, w tym oczywiście również w Polsce – zapowiada Zhang Bin.
Według Global Market Insights rynek rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji dla branży sprzedażowej w 2024 roku osiągnie wartość 8 mld dol. Szacuje się, że w latach 2018–2024 średnioroczne tempo wzrostu w tej branży wyniesie 45 proc.
Czytaj także
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-28: Martyna Wojciechowska: Sztuczna inteligencja zastępująca dziennikarzy i artystów to niepokojący trend. To prowadzi do dezinformacji
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-11-12: Świadoma sztuczna inteligencja może powstać jeszcze w tej dekadzie. Tego dotyczy dzisiejszy wyścig zbrojeń
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Firma
Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
Szanse i zagrożenia związane z nowymi technologiami, w szczególności rozwój sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa oraz zrównoważonego rozwoju i zmienność geopolityczna – to te tematy zyskują na znaczeniu na agendzie zarządów oraz rad nadzorczych działających w Europie spółek giełdowych. Jak wskazuje Raport Board Monitor Europe 2024, rola tych organów w firmach rośnie. Podobnie jak zaangażowanie pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.