Newsy

Efektywność reklam w internecie spada. Ratunkiem mogą być reklamy spersonalizowane, skuteczniejsze o nawet 50 proc.

2017-07-14  |  06:25

Eksperci zauważają, że od kilku lat efektywność reklam powierzchniowych w internecie jest coraz niższa, dlatego rynek szuka nowych rozwiązań, takich jak reklama natywna czy reklamy spersonalizowane. Te ostatnie to efekt działania marketingu opartego na danych dotyczących konkretnego użytkownika, tzw. data-driven marketing. Dzięki niemu reklamy mogą być jeszcze bardziej dopasowane do użytkowników sieci, a ich efektywność zwiększa się o nawet 50 proc.

– Zdobywamy wiedzę na temat analizy zachowań danej grupy lub danego użytkownika i w tym momencie z pomocą przychodzą nam narzędzia, które w czasie rzeczywistym są w stanie dynamicznie zbudować kreację reklamową, która będzie dostosowana do użytkownika, będzie mówiła jego językiem i będzie się opierała się na jego zachowaniach i zainteresowaniach – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Bartosz Wieczorek, head of strategy & business development w firmie Together Data.

Dane zbierane są ze źródeł offline i online. Spora ich część pochodzi bezpośrednio od klientów firmy, m.in. z systemów CRM czy poprzez śledzenie tzw. ciasteczek (cookies), natomiast pozostałe ze źródeł zewnętrznych, m.in. agregatorów czy hurtowni danych. Integracja tych wszystkich informacji przy wykorzystaniu analityki big data pozwala stworzyć możliwie pełny portret użytkownika, do którego adresowane są reklamy. Składają się na niego m.in. dane demograficzne, intencje zakupowe, zainteresowania, odwiedzane strony czy geolokalizacja. Istotne jest jednak to, aby podmiot zajmujący się targetowaniem nie naruszał prawa danego kraju, a zebrane dane były w pełni anonimowe. Dlatego istotną rolę odgrywają odpowiednie narzędzia.

– Ważne, aby integrowały dane z różnych źródeł po to, aby zbudować profil użytkownika 360 stopni. Z pomocą przychodzą narzędzia, które budują profile bliźniacze do użytkownika. Nawet gdy nie wiemy wiele o danej grupie docelowej, możemy na tę grupę ekstrapolować zachowania w oparciu o zachowania grup, które już znamy – tłumaczy Bartosz Wieczorek.

Skuteczność reklam internetowych drastycznie słabnie. Dlatego na rynku internetowym powstało zapotrzebowanie na nową, innowacyjną formę promocji. Data-driven marketing opiera się na analizie danych, dzięki czemu znacząco poprawia efektywność reklam.

– Od lat efektywność reklam w internecie spada, stąd z pomocą przychodzi data-driven marketing. Tylko precyzyjne targetowanie reklamy i sposób, w jaki przekaz ma być dostosowany do użytkownika, zwiększy efektywność reklam. W zakresie reklamy display, efektywność reklam precyzyjnie targetowanych wzrasta o 30–50 proc., w zakresie innych kanałów komunikacji jesteśmy w stanie notować podobne wyniki – wyjaśnia Bartosz Wieczorek.

Ekspert z firmy Together Data wylicza szereg zmian, jakie powinny zajść, by reklamy typu display osiągały jeszcze lepsze efekty.

– Ogólnie reklama display w tym momencie musi być bardziej precyzyjnie targetowana, a kreacja reklamowa dostosowana do miejsca, w którym się wyświetla. Wszystkie kanały komunikacji powinny być zintegrowane, cały proces komunikacji dostosowany do medium, w którym dana reklama się wyświetla, oraz do zachowania użytkownika, który ma być odbiorcą reklamy – twierdzi Bartosz Wieczorek.

Precyzyjne użycie danych o użytkowniku oraz budowanie profilu 360 stopni, pozwala zwiększyć efektywność reklam w różnych kanałach o nawet 30 proc. W konsekwencji dotarcie do konkretnego klienta i zachęcenie go do zakupu jest o wiele łatwiejsze.

– W przypadku e-mail marketingu, kiedy prowadzimy retargeting e-mailowy i użyjemy danych, aby precyzyjnie targetować wysyłkę mailingu do użytkowników, którzy są potencjalnie zainteresowani danym produktem lub usługą, jesteśmy w stanie uzyskać 20–30 proc. wyższe wskaźniki otwarcia korespondencji mailowej. Tym samym można osiągnąć wyższe współczynniki konwersji i zakupu danego produktu, który będzie reklamowany w tym kanale – podsumowuje Bartosz Wieczorek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.