Mówi: | Piotr Bochenek |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | SkyCash Poland |
Za pomocą urządzeń mobilnych płaci prawie 80 proc. polskich konsumentów. Przy weryfikacji płatności aplikacje wykorzystują selfie czy odcisk palca
Już blisko 80 proc. użytkowników smartfonów i tabletów płaci za pomocą urządzeń mobilnych. W taki sposób można zapłacić nie tylko za zakupy w zwykłym sklepie, lecz także za bilety i transport publiczny. Ponadto elektroniczne bilety często można kupić taniej niż w innych kanałach dystrybucji, w dodatku za pomocą jednej aplikacji. Dzięki nowym technologiom, takim jak biometria, korzystanie z płatności mobilnych jest coraz bardziej bezpieczne.
– Płatności mobilne są obecnie innowacyjną usługą. Przede wszystkim klienci otrzymują usługę tu i teraz, usługa dostarczana jest natychmiast, klienci oszczędzają czas i pieniądze. Skycash agreguje usługi wokół transportu zbiorowego i publicznego. Klienci wiedzą, że przemieszczając się z miasta do miasta, z punktu do punktu, mogą z takiej usługi skorzystać – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Piotr Bochenek, członek zarządu SkyCash Poland.
Jak wynika ze statystyk firmy badawczej Statista, w 2016 r. z mobilnego internetu korzystało niespełna 18 mln użytkowników. Według jej przewidywań w roku 2017 r. przybędzie ponad 5 mln nowych użytkowników i liczba aktywnych użytkowników mobilnego internetu wzrośnie do przeszło 24 mln. Oprócz przeglądania portali społecznościowych i informacyjnych, to właśnie płatności mobilne są jedną z najpopularniejszych czynności.
– Płatności mobilne są wykorzystywane praktycznie wszędzie. Skycash skupił się na usługach publicznych, natomiast usługi, które można opłacać za pośrednictwem telefonu, są wszelakie. To dobra użytkowane na co dzień. Płatności mobilne zastępują dotychczasowe płatności gotówkowe i bezgotówkowe, to inny format – przekonuje Piotr Bochenek.
Z raportu „Visa 2016 Digital Payments Study” wynika, że liczba osób korzystających z płatności mobilnych się potroiła. Polska znajduje się wśród pięciu krajów, które najszybciej rozwijają się na rynku nowoczesnych form płatności. Blisko 80 proc. konsumentów przyznaje, że płaci przy użyciu urządzeń przenośnych. Takie płatności wciąż jednak ewoluują, a twórcy aplikacji pracują nad ułatwieniem i przyspieszeniem płatności przy wykorzystaniu nowych technologii. Dotychczas stosowane metody weryfikacji, które wymagały podania hasła, mogły odstraszyć część potencjalnych klientów ze względu na czas.
Według raportu „Security of Mobile Payments and Digital Wallets” firmy Enisa z biometrycznej metody odcisku palca korzysta m.in. Apple Pay, Google Wallet oraz Samsung Pay. W 2016 r. firma MasterCard wydała mobilną aplikację MasterCard’s Identity Check, w której uwierzytelnić płatności można za pomocą selfie.
– Trendy to przede wszystkim bezpieczeństwo, stabilność aplikacji i stabilność dostarczanych usług. W kwestii bezpieczeństwa najbardziej popularna dzisiaj jest biometria, która mocno wchodzi do aplikacji używanych na rynku płatności mobilnych. Mowa o możliwości płatności za pośrednictwem selfie czy odcisku palca, który jest interpretowany przez urządzenie mobilne – tłumaczy przedstawiciel SkyCash.
Obecnie z aplikacji SkyCash umożliwiającej zakup biletów na trasie w obrębie miasta i biletów międzymiastowych korzysta 1,5 mln użytkowników. Ich liczba wciąż rośnie, zwłaszcza ze względu na jej szeroką dostępność.
– Korzystać może każdy, kto ma smartfona z dostępem do internetu wykorzystującego jedną z trzech popularnych platform: Androida, iOS i Windowsa. Wystarczy zainstalować aplikację, zarejestrować się, zweryfikować, jeżeli jest taka potrzeba, i płacić za wszystko to, co dostarczają aplikacje – wskazuje Bochenek.
Z badania Visa wynika, że w Europie ponad połowa użytkowników urządzeń mobilnych regularnie płaci za ich pomocą. Dla porównania w 2015 roku ich odsetek sięgał 18 proc. Spada natomiast liczba osób, które deklarują, że nie będą dokonywać płatności za pomocą urządzeń mobilnych (w ciągu roku spadek z 38 do 12 proc.). Klienci coraz chętniej płacą mobilnie, zwłaszcza że często wiąże się to z promocjami i zniżkami.
– Koszt jest identyczny jak w każdym innym kanale dystrybucji, nie ma znaczenia, czy jest to płatność kartą, gotówką, czy jest to płatność mobilna. W naszym systemie operatorzy, którzy dostarczają nam bilety, tworzą specjalne bilety, które są czasami tańsze ze względu na mniejszy koszt ich dystrybucji – podsumowuje Piotr Bochenek.
Czytaj także
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-07-17: Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-07-23: Piotr Zelt: W te wakacje gram wyjątkowo dużo spektakli. Znajdę jednak czas na wyjazd nad morze, żeby popływać z córką na desce
- 2025-06-10: Piotr Zelt: Pęknięcie w Polsce jest bardzo głębokie. Myślę, że strona zwycięska w tych wyborach zadba o to, żeby te podziały były coraz głębsze
- 2025-05-19: Piotr Kupicha: Feel to jeden z ostatnich bastionów żywego rock’n’roll’owego grania. Myślę, że to jest klucz do tego, że jesteśmy na scenie już 20 lat
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii
Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Prawo
Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.