Mówi: | Konrad Traczyk |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Hash.fm |
Nowe technologie mogą wspierać influencerów w jeszcze mocniejszym oddziaływaniu na rynek reklamy
Media społecznościowe zmieniają oblicze reklam. Marketerzy są w stanie skutecznie analizować dane z przeszłości i przewidywać sukces przyszłych kampanii marketingowych opartych na influencerach. Sprzyjają im nowe technologie. Technologia analizuje trafność kontekstualną, dzięki czemu marki mogą identyfikować odbiorców, ich profil i osobowość na poziomie social mediów. Z kolei sztuczna inteligencja może analizować miliardy danych i pomóc skutecznie budować kampanie reklamowe. Przeniesieniu reklamy do mediów społecznościowych sprzyjają też możliwości, jakie mają influencerzy. W ciągu kilku minut są w stanie stworzyć profesjonalne filmy wideo.
– Influncerzy to osoby, które urodziły się z telefonem w ręku, są więc głęboko zakorzenione w świecie technologii, możliwości kryjących się w poszczególnych kanałach social mediowych, czy to Instagram, czy Tik Tok, czy Snapchat, czy YouTube. Korzystanie z tych nowinek technologicznych jest dla nich zupełnie naturalne, a wręcz to oni są osobami, które są w stanie spopularyzować pewne rozwiązania – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Konrad Traczyk, prezes zarządu Hash.fm.
Influencerzy gwarantują coraz większe zyski dla firm reklamowych. Dlatego w wielu branżach to właśnie media społecznościowe znajdują się w centrum komunikacji i sprzedaży. Osoby odnoszące największe sukcesy w mediach społecznościowych mają miliony subskrybentów, to zaś sprawia, że są spełnieniem marzeń dla reklamodawców. Szacuje się, że na świecie codziennie z mediów społecznościowych korzysta niemal trzy miliardy osób. To wszystko potencjalni klienci. Agencja marketingowa Mediakix szacuje, że w 2018 roku tylko na Instagramie reklamodawcy mogli wydać ponad 1,6 mld dol. na reklamę z wykorzystaniem influencerów.
Nowe technologie pozwalają niemal całkowicie wyeliminować przypadek w reklamie w social mediach. Dzięki dokładnej analizie danych można ocenić, kim są klienci danej marki czy jakie są ich zainteresowania. To zaś umożliwia dobranie influencera pod profil klientów, odpowiednie media społecznościowe i sposób komunikacji.
– Często w naszej pracy spotykamy się z takimi sytuacjami, gdzie marketerzy, reklamodawcy chcą wykorzystywać te kanały na własne potrzeby, ale nie wiedzą, jak to robić. Często korzystamy wówczas właśnie z ekspertyzy influencerów, dla których to jest naturalne środowisko i oni często są w stanie doradzić, powiedzieć coś, czego pracownik agencji reklamowej czy pracownik działu marketingu po prostu nie może wiedzieć – wskazuje Konrad Traczyk.
Dla firm istotny staje się dokładny pomiar działań i określenie grupy klientów. Pomocne są w tym zwłaszcza sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Przykładem mogą być interfejsy API Watson uruchomione w chmurze IBM, które aby dopasować marki do skutecznych influencerów, analizują ostatnie 22 tys. słów umieszczonych na Twitterze, Instagramie, Facebooku, YouTube i innych social mediach. Dodatkowo analiza psychograficzna identyfikuje 47 cech osobowości. To wszystko pozwala przewidzieć, czy dany influencer rzeczywiście będzie odpowiadać profilowi danej marki czy kampanii.
Reklamie w mediach społecznościowych sprzyjają same platformy, które oferują użytkownikom coraz to nowsze technologie, które maksymalnie upraszczają i zwiększają atrakcyjność udostępnianych filmów i zdjęć.
– Youtuberzy tworzą dość długie formaty wideo, często mają profesjonalne ekipy filmowe, zaplanowany plan zdjęciowy, operatorów, kierowników produkcji. Rzeczywiście, często używają sprzętu filmowego już na bardzo wysokim poziomie. Z drugiej strony mamy instagramerki, które korzystają z aplikacji, które nadają konkretne filtry na zdjęcia, czyniąc je jeszcze bardziej atrakcyjne i jeszcze bardziej nowoczesne niż to, co oferuje sam Instagram, albo stosują nakładki na smartfony, które powodują, że selfie wygląda lepiej niż zrobione w świetle sztucznym – wymienia ekspert.
Odpowiednie aplikacje działające w oparciu o blockchain pozwalają wyeliminować przeciążony łańcuch dostaw reklam, umieszczając treści wideo na stronach internetowych wydawców, co zapewnia dodatkową oglądalność twórcom treści. Technologia blockchain skraca też czas potrzebny na rozpoczęcie kampanii marketingowych. Reklamie sprzyja też fakt, że filmy wideo są już w pełni profesjonalne, np. dzięki aplikacji multimedialnej TikTok, dzięki której można tworzyć i udostępniać krótkie filmiki wideo oraz teledyski.
Aplikacja umożliwia synchronizację ust do różnych utworów muzycznych i dźwięków, a wbudowane filtry twarzy, efekty specjalne (drżenie, farbowanie włosów itd.) czy naklejki 3D sprawiają, że filmy łatwo edytować, a narzędzia do edycji umożliwiają szybkie przycinanie czy duplikowanie klipów. Dzięki połączeniu sztucznej inteligencji i technologii przechwytywania obrazu tworzenie filmów wideo zajmuje zaledwie kilka minut.
– Tiktokerzy sami z siebie są już osobami, które mają bardzo duże umiejętności, jeżeli chodzi o montaż wideo zrobiony bezpośrednio w tej aplikacji na smartfonie. To jest szokujące, bo z perspektywy osób ze świata reklamy widzimy efekty, które jeszcze jakiś czas temu, żeby je uzyskać, trzeba było mieć stół mikserski, zaawansowaną ekipę, a teraz 12-latek pokazuje coś, co po prostu powoduje, że spadamy z krzesła, a on to sobie zrobił po prostu w tej apce w 15 minut – mówi Konrad Traczyk.
Czytaj także
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2024-12-10: Katarzyna Ankudowicz: Jak ludzie odbiorą moje rolki, to jest ich sprawa. Muszę stawić czoło krytyce
- 2024-12-18: Piotr Szwedes: Teraz znowu zrobił się trend na brzydotę. Pokazujemy coś brudnego, siebie bez makijażu, że jesteśmy tacy prawdziwi
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-08-12: Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor
- 2024-07-15: Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
- 2024-05-23: Obawiamy się o nasze dane, ale udostępniamy je chętnie w social mediach. Eksperci ostrzegają przed nieprzemyślanym relacjonowaniem życia
- 2024-06-03: Polacy nie mają świadomości, jak wiele informacji na swój temat udostępniają w internecie. Dane te są wykorzystywane przez cyberprzestępców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
Bank Gospodarstwa Krajowego i spółka Tauron podpisały umowę pożyczki, dzięki której spółka dostanie 11 mld zł na modernizację i unowocześnienie swojej sieci elektroenergetycznej oraz dostosowanie jej do rosnącej liczby źródeł OZE. To rekordowa kwota i największe jak dotąd finansowanie inwestycji wspierającej transformację energetyczną w Polsce. Środki na ten cel pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
Infrastruktura
Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla rosnącej populacji będą filarami zbliżającej się rewolucji rolniczej. Wysiłki rolników będą nakierowane na ograniczanie zasobów wodnych, śladu węglowego przy jednoczesnym zwiększaniu plonów i ochrony roślin przed szkodnikami. Trudno będzie to osiągnąć bez innowacji – zarówno cyfrowych, jak i biologicznych. Rolnicy w Polsce są otwarci na nowe rozwiązania, ale potrzebują do tego wsparcia eksperckiego i finansowego.
Telekomunikacja
Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
– Patrzymy na innowacje globalnie. To oznacza, że Grupa Orange inwestuje tutaj, w Polsce, w 300-osobowy zespół, który tworzy usługi skalowalne wykorzystywane przez całą grupę – mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor Orange Innovation Poland. Poza Francją to największy zespół badawczo-rozwojowy operatora. Polscy inżynierowie specjalizują się m.in. w AI, cyfrowej transformacji biznesu i sieci czy automatyzacji procesów. CERT Orange Polska – czyli jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange – wyznacza trendy w tym obszarze dla innych europejskich rynków. Jak wskazuje ekspert, globalne podejście zwiększa efektywność kosztową i buduje kulturę eksperymentowania.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.