Newsy

Konsultacje społeczne przenoszą się do sieci. Nowa internetowa platforma pozwala mieszkańcom kontaktować się z samorządami i wyrażać opinie

2018-07-20  |  06:00

Coraz bardziej zwiększa się dostępność cyfrowych usług w administracji publicznej. Projekt mDokumenty pozwala m.in. potwierdzić swoją tożsamość za pomocą smartfona, a większość spraw z urzędami można już załatwić za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Cyfrowa transformacja wchodzi także do samorządów. Platformy internetowe coraz częściej służą do wymiany informacji między mieszkańcami a władzami samorządowymi i urzędami. Świetnie sprawdzają się np. w zbieraniu opinii o zagospodarowaniu danego terenu, a także przy obsłudze budżetu obywatelskiego. Polski startup stworzył platformę, dzięki której mieszkańcy mogą wypowiadać się w ważnych dla nich kwestiach.

– Stworzyliśmy platformę internetową do usprawniania komunikacji między mieszkańcami a władzami miast, dzięki czemu mieszkańcy mogą wypowiadać się na ważne dla nich tematy w dowolnej chwili, poprzez narzędzia internetowe takie jak ankieta oraz dyskusje, wykorzystujące dodatkowe funkcje, takie jak mapy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Dariusz Walczak ze startupu Lopi.

Tradycyjnie organizowane konsultacje społeczne, czyli spotkania samorządów z mieszkańcami, na których dyskutowane są np. plany zagospodarowania przestrzennego, organizowane są coraz rzadziej. Dyskusja przenosi się do Sieci, a forum do wyrażania swoich opinii przez mieszkańców stają się internetowe platformy, takie jak Lopi. Narzędzie służyć ma także do zbierania i analizy lokalnej wiedzy na temat życia mieszkańców, takiej jak sposób odpoczywania, podróżowania czy wykonywania zakupów, w celu lepszego zarządzania miastem.

– Najważniejszym i najczęstszym zastosowaniem jest wspomaganie procesu planowania przestrzennego, gdzie mieszkańcy mogą się wypowiedzieć na temat planów zagospodarowania. To najczęstszy przypadek, ale robimy również inne wdrożenia, np. badania dotyczące gospodarki komunalnej czy badania odnośnie ustawy reklamowej, czy transportu w mieście - tematyka zależy od problemu występującego na danym obszarze – przekonuje Dariusz Walczak.

Przykładem platformy służącej do zbierania propozycji w ramach budżetu obywatelskiego może być serwis Idea Kielce. W stolicy województwa świętokrzyskiego konsultacje społeczne odbywają się za pośrednictwem specjalnie stworzonej strony internetowej, poprzez którą mieszkańcy mogą zgłaszać swoje propozycje do budżetu. Co więcej, strona umożliwia również głosowanie na zgłoszone i zatwierdzone inwestycje. Ogłaszane są na niej wyniki każdej edycji budżetu obywatelskiego. Idea Kielce jest również miejscem przeprowadzania innych konsultacji społecznych, np. związanych z koncepcją budowy przebiegających przez miasto dróg.

– To się wpisuje w ideę smart city, również w ideę e-demokracji, staje się to coraz bardziej popularne, ludzie chcą się wypowiadać, chcą aby ich głos miał znaczenie. Jest to popularny trend, w Polsce możemy zaobserwować to na przykładzie budżetów obywatelskich, praktycznie większość dużych miast już takie konsultacje przeprowadza, myślimy, że kolejne będą właśnie dotyczyły przestrzeni miejskiej, więc mamy nadzieję na taki sam wzrost popularności jak w przypadku budżetów obywatelskich – twierdzi ekspert.

Lopi ma już na koncie około 30 wdrożeń w polskich miastach. Twórcy chcą także rozszerzyć swoją działalność na kraje europejskie i Stany Zjednoczone.

Według analityków MarketandMarkets, globalny rynek platform do komunikacji opartych na chmurze osiągnie wartość prawie 4,5 mld dol. w 2021 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Polityka

Poparcie Europejczyków dla Ukrainy pozostaje silne. Bardziej kontrowersyjna jest kwestia jej wejścia do NATO

Silne poparcie dla Ukrainy w Europie sprawia, że politycy prezentujący odmienną wizję nie mają przestrzeni na próby wykorzystywania prorosyjskich postaw w kształtowaniu polityki zagranicznej. Badania naukowców z Uniwersytetu w Exeter przeprowadzone w kilkunastu europejskich krajach wskazują, że poparcie dla Ukrainy i polityki skupiającej się na pomocy zaatakowanemu krajowi jest szerokie, ale najsilniejsze w państwach mających doświadczenia z polityką Kremla w czasach Związku Radzieckiego. Najsilniejsza polaryzacja nastrojów w Europie jest zauważalna w kwestii ewentualnego przystąpienia Ukrainy do Paktu Północnoatlantyckiego.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.