Mówi: | Adrian Bukowski, Fortum dr Kamil Kulesza, Instytut Matematyczny PAN |
Grywalizacja staje się coraz częstszym narzędziem motywacji pracowników i klientów. Pomoże także zaoszczędzić na rachunkach za ogrzewanie
Światowy rynek grywalizacji zanotuje w najbliższych latach niemal dziewięciokrotny wzrost. To coraz częściej wykorzystywana przez firmy z różnych branż i ciesząca się dużym zainteresowaniem odbiorców forma wpływania na kształtowanie zachowań klientów czy pracowników. Łączy elementy rywalizacji, rozrywki i systemu motywacyjnego. Na grywalizację zwraca uwagę również sektor energetyczny. Dzięki niej odbiorcy korzystający z aplikacji klienckiej mogą zdobywać rabaty i dodatkowe usługi, ucząc się jednocześnie zrównoważonego zarządzania energią.
– Jest taki trend w dużej liczbie aplikacji, żeby zatrzymać lub przyciągnąć użytkownika, dając mu możliwość rywalizowania, zdobywania punktów, zdobywania jakichś poziomów doświadczenia. Chcemy w ten sposób zachęcić wszystkich użytkowników, żeby próbowali zrozumieć, na czym polega świadome używanie ciepła – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Adrian Bukowski, przedstawiciel firmy Fortum.
Grywalizacja jest coraz chętniej wykorzystywana przez firmy z różnych branż. Cieszy się dużym zainteresowaniem odbiorców, bo łączy elementy rywalizacji, rozrywki i systemu motywacyjnego. Dzięki wprowadzeniu grywalizacji użytkownicy mogą uzyskiwać rabaty lub dodatkowe usługi. Wypełniając poszczególne zadania, zdobywają punkty, które później można zamieniać na profity.
– Chcemy uświadamiać ludzi, że jest coś takiego jak ciepło, że o to ciepło ludzie muszą się w pewien sposób troszczyć. Żeby np. nie otwierali okien, jak mają rozkręcone kaloryfery, żeby nie przegrzewali mieszkań, żeby sprawdzali, czy wilgotność w mieszkaniu jest odpowiednia. To ma wpływ na ich zdrowie, czyli w pewien sposób na bezpieczeństwo. Dużo ludzi o tym nie wie i to jest nasze podstawowe zadanie – twierdzi Adrian Bukowski.
Nadrzędnym celem akcji jest walka z niską emisją i zapobieganie marnowaniu energii. Zadania, które klienci Fortum będą otrzymywać w aplikacji, mają im pomóc zrozumieć, w jaki sposób efektywnie zarządzać energią w domu. To m.in. dążenie do utrzymywania temperatury w pomieszczeniach na optymalnym poziomie. Zakładany przez inicjatorów efekt długofalowy to trwała zmiana nawyków u odbiorców energii. Pozwoli to nie tylko na wypracowanie oszczędności, lecz także poprawę stanu środowiska naturalnego.
– W 70 proc. to mieszkańcy sami przegrzewają swoje mieszkania. Tymczasem mogą zaoszczędzić już na samym tym fakcie, że gdy wychodzą z domu, to mogą przykręcić kaloryfer, ale niekoniecznie muszą otwierać okno. Jak otwierają okno, to też muszą się zastanowić, po co oni to okno otwierają. Jeżeli tylko przewietrzyć, to na krótko, ale jeżeli na dłużej, to niech już przykręcą ten kaloryfer. Niech mają tę świadomość, że tam też są ich pieniądze, tam też jest ich zdrowie – tłumaczy ekspert.
Istnieje wiele aplikacji i projektów, które starają się zastosować grywalizację w różnych gałęziach przemysłu, w tym w przemyśle energetycznym. Międzynarodowy projekt FEEdBACk zakłada powstanie platformy grywalizacji, która będzie wysyłała użytkownikom spersonalizowane wiadomości i zarządzała rywalizacją tak, by efektywność energetyczna została osiągnięta bez pogorszenia komfortu. Projekt FEEdBACk będzie prowadzony w trzech różnych regionach klimatycznych (klimat oceaniczny w Porto, klimat śródziemnomorski w Barcelonie i klimat kontynentalno-oceaniczny w Lippe) oraz w trzech różnych typach budynków (odpowiednio usługi, szkoły i mieszkania).
Grywalizacja wykorzystywana jest także jako narzędzie w systemach premiowych dla pracowników. Grupa Neuca, największa w Polsce hurtownia farmaceutyczna, stworzyła Kosmiczną Grywalizację, której uczestnicy otrzymują punkty m.in. za sprzedaż wyznaczonych preparatów czy przekonanie klientów do udziału w szkoleniach. W zamian za zgromadzone punkty pracownicy mogą zdobywać premie, nagrody rzeczowe czy wywalczyć sobie wymianę służbowego auta. Zastosowanie grywalizacji w biznesie jest coraz szersze.
– Mamy różnego typu urządzenia, które np. pomagają nam jeździć bardziej ekologicznie samochodem czy np. dokonywać lepszych wyborów w momencie, kiedy udajemy się na wypoczynek i chcemy znaleźć hotel. Grywalizacja to sposób wciągnięcia użytkownika w taki rodzaj postępowania, w którym będzie on działał na swoją korzyść. Efekty to zaoszczędzona energia, czyli korzyść w skali planety, i mniejsze rachunki dla użytkownika – ocenia Kamil Kulesza z Instytutu Matematycznego, Polskiej Akademii Nauk.
Według Market Insights Report światowy rynek grywalizacji został w 2017 roku wyceniony na kwotę 2,2 mld dol. Do 2023 roku ma jednak osiągnąć niezwykle dynamiczny wzrost sięgający średniorocznie 44 proc. Prognozowana wycena na rok 2023 to 19,4 mld dol.
Czytaj także
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-03-26: Brak różnorodności szkodzi firmom. Nowa dyrektywa może je skłonić do zmiany podejścia
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
- 2025-02-11: Nowe inicjatywy KE będą odpowiedzią na kryzys konkurencyjności. Pomóc ma przemysł zielonych technologii
- 2025-02-05: Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2025-01-16: Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Edukacja

W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.
Lotnictwo
Coraz więcej dronów dzieli przestrzeń powietrzną z załogowymi statkami powietrznymi. Powstaje system do koordynacji lotów

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wspólnie z Centrum Informacji Kryzysowej CBK PAN tworzy system, który ma zapewnić bezpieczną koordynację lotów statków załogowych i bezzałogowych. To priorytetowe zadanie, z uwagi na fakt, iż coraz więcej dronów, zarówno używanych przez cywilnych operatorów, jak i służby, operuje w przestrzeni powietrznej. System wykorzysta zarówno potencjał ekspertów, jak i ułatwiające ich pracę rozwiązania informatyczne.
Ochrona środowiska
Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE

Sześć farm wiatrowych o mocy 83,5 MW znalazło się w portfolio Grupy Enea. Spółka Enea Nowa Energia kupiła je od European Energy Polska i zapowiada, że to nie koniec tego typu transakcji. Ten rok ma być intensywny dla spółki pod względem rozwoju OZE. Celem strategicznym jest osiągnięcie 2,1 GW mocy zainstalowanej w zielonych źródłach w 2030 roku i 4,9 GW pięć lat później.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.