Mówi: | dr hab. Tomasz Gackowski |
Funkcja: | medioznawca |
Firma: | Centrum Analiz Medialnych, Uniwersytet Warszawski |
Centrum Analiz Medialnych będzie biometrycznie badać reakcje graczy i odbiorców. To szansa dla biznesu na lepiej zaprojektowane produkty
Branża mediów i rozrywki w Polsce rozwija się w tempie 3,4 proc. i osiągnie wartość 11,5 mld dolarów w 2021 roku. Głównymi sektorami napędzającymi rynek mediów i rozrywki są wideo w Internecie, reklama internetowa i gry wideo. Dynamicznie rozwijającą się branżą jest także e-sport. Centrum Analiz Medialnych UW za pomocą najnowocześniejszej aparatury będzie badać reakcję odbiorców komunikatów medialnych i graczy.
Według raportu „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2017 – 2021” firmy badawczej PwC, w 2021 roku wartość rynku mediów i rozrywki w Polsce będzie wynosić 11,5 mld dolarów. Tempo wzrostu tego sektora w latach 2016-2021 ma utrzymywać się na poziomie 3,34 proc. średniorocznie. Globalny rynek mediów i rozrywki ma rosnąć średniorocznie w tempie 4,2 proc. Prognozy PwC wskazują, że trzema głównymi segmentami napędzającymi rynek mediów i rozrywki na świecie są wideo w Internecie, reklama internetowa oraz gry wideo.
– Głównym celem Centrum Analiz Medialnych jest pogłębienie badań na temat tego, jak człowiek zanurza się w przestrzeń grową, przestrzeń medialną. Media od wielu lat próbują przedłużać zmysły człowieka, my te zmysły i sposób reakcji na to jak człowiek jest zanurzony w przestrzeń medialną chcemy badać. Chodzi przede wszystkim o badania biometryczne – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Tomasz Gackowski z Centrum Analiz Medialnych Uniwersytetu Warszawskiego.
Segment wideo w Internecie ma rozwijać się w perspektywie najbliższych lat w tempie 12,2 proc., by osiągnąć wartość 157 mln dolarów w 2021 r. Rynek reklamy internetowej w Polsce był warty w 2016 r. 838 mln dol., jednak jego wartość do 2021 roku ma wzrosnąć niemal dwukrotnie i osiągnąć 1,5 mld dolarów. Polski rynek gier wideo w 2016 r. miał wartość 366 mln dol., co sytuowało go w pierwszej trójce największych rynków w Europie Środkowej i Wschodniej. Do 2021 r. ma on rosnąć w tempie 9,4 proc. średniorocznie, by osiągnąć wartość 574 mln dol. We wszystkich trzech rynkach ważny jest odbiorca i jego emocje. Ich badaniem zajmie się Centrum Analiz Medialnych UW.
- Będziemy badać elektroencefalografem aktywność elektryczną mózgu. Systemami galwanicznymi będziemy badać impedancję skóry, tzn. na ile gruczoły potowe rzeczywiście produkują więcej potu w momencie zaangażowania człowieka w dany przekaz, który mu wyświetlamy. Jednocześnie będziemy także mierzyć puls serca, a także będziemy monitorować mięśnie twarzy pod kątem prawdopodobnie przeżywanych emocji – wyjaśnia Tomasz Gackowski.
Dynamicznie rozwija się sektor e-sportu. Według analityków PwC, wartość dziesięciu kluczowych dla tego sektora rynków w 2021 roku ma wynieść 874 mln dolarów. W latach 2012-2021 wartość rynku ma zwiększyć się niemal 20-krotnie. Głównym powodem tak szybkiego rozwoju jest globalizacja rynku – miejsce zamieszkania graczy czy widzów nie ma znaczenia, wystarczy dostęp do Internetu. Według PwC, rynek e-sportu jest niezwykle atrakcyjny dla sponsorów, których przekaz może trafić do różnorodnej, ale mocno zaangażowanej grupy odbiorców. Z drugiej strony wciąż jest mocno niestabilny.
Centrum Analiz Medialnych będzie badało m.in. kwestię odbioru rynku e-sportowego. Laboratorium wyposażone jest w unikalną na skalę Europy Środkowo-Wschodniej aparaturę do badań odbioru mediów. W jego ramach prowadzone będą badania odbioru gier wideo, w tym reakcji emocjonalnych graczy, ale również badania odbioru komunikatów perswazyjnych, w tym reklamowych.
- Centrum obecnie posiada jedno z najbardziej innowacyjnych oprogramowani i urządzeń. To zarówno rozwiązania wirtualnej rzeczywistości, związane z headsetami, czyli różnego rodzaju goglami. Mamy zintegrowane systemy do pomiarów fizjologicznych aktywności człowieka, czyli zarówno elektroencefalograf, najnowsze okulografy wysokohercowe, tzw. pięćsetki, glassy do badań okulograficznych (śledzenia gałek ocznych – przyp.red.) czy face-tracking – wymienia ekspert.
Badania mogą dać odpowiedź reklamodawcom, jakiego typu komunikaty się sprawdzają. Efekty prowadzonych badań będą wymierne jednak przede wszystkim dla biznesu i firm, projektujących różnego rodzaju rozwiązania, takie jak gogle VR, konsole do gier, czy nawet same gry wideo.
- Dla biznesu będzie to wiedza, która pozwoli tworzyć i upowszechniać wysokomarżowe produkty, dla których pewność, że człowiek będzie chciał do nich wracać będzie znacznie wyższa dlatego, że wynikała będzie z przeprowadzonych badań – podsumowuje przedstawiciel Centrum Analiz Medialnych.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
Zaledwie 23 proc. światowej produkcji farmaceutycznej pokrywa Europa. Bardzo dynamicznie rośnie potencjał wytwórczy Azji i może się ona wysunąć na pozycję lidera. Ministrowie zdrowia krajów Unii Europejskiej są zgodni co do tego, że Europa powinna się stać atrakcyjnym rynkiem inwestycyjnym dla przemysłu farmaceutycznego i dążyć do samowystarczalności w produkcji leków i substancji czynnych niezbędnych do ich wytwarzania. Wciąż jednak przedsiębiorcy napotykają bariery biurokratyczne, a wsparcie krajowe i unijne dla inwestorów jest nadal niewystarczająco atrakcyjne.
Konsument
Za pół roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Polacy obawiają się jego uciążliwości

1 października br. w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Nie wszyscy konsumenci zdają sobie sprawę z tego, jakimi regułami będzie się rządzić. Eksperci podkreślają jednak, że podejście społeczeństwa jest pozytywne, choć wdrażaniu systemu towarzyszą pewne obawy. Ich zdaniem nie da się pewnie uniknąć na początku błędów i frustracji, ale pozytywne jest już to, że system zacznie działać.
Edukacja
W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat

Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.