Mówi: | Rafał Plutecki |
Funkcja: | szef Campus Warsaw |
Firma: |
Google powiększa kampus w Warszawie i zmienia sposób wspierania polskich start-upów technologicznych
Campus Warsaw powstał z inicjatywy Google'a i działa od listopada 2015 roku, jednak nieco ponad miesiąc temu zaszły w nim ważne zmiany. Dzięki otwarciu nowego budynku zdecydowanie zwiększyła się przestrzeń dostępna dla użytkowników Campusu, ale najważniejsze jest jednak ogłoszenie nowych programów wsparcia dla start-upów.
– Campus Warsaw otworzyliśmy w listopadzie 2015 roku, czyli już półtora roku temu. Od tego czasu 21 tys. osób przeszło przez mury Campusu i wzięło udział w różnego rodzaju programach akceleracyjnych, work-shopach czy eventach. Ponadto mamy 10 tys. zarejestrowanych członków. Co ciekawe, 18 proc. z nich to obcokrajowcy, którzy każdego dnia pracują tutaj razem z nami – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Rafał Plutecki, szef Campus Warsaw.
Ważnym wydarzeniem w życiu Campus Warsaw okazało się niedawne otwarcie nowego budynku, który oferuje zdecydowanie większą przestrzeń. Oznacza to m.in. możliwość organizowania wydarzeń z udziałem nawet 200 osób (poprzednio maksimum wynosiło 80 osób), salę warsztatową dla około 40 osób, ponad 140 biurek i 15 sal spotkań. Najważniejsze jest jednak ogłoszenie nowych programów wsparcia dla start-upów na różnych etapach rozwoju.
– Nowy budynek otworzyliśmy miesiąc temu. Jest to dwa razy większa przestrzeń i będziemy działać już w innym modelu. Będziemy chcieli dużo mocniej partycypować w sukcesie start-upów poprzez otwarcie takich programów jak Campus Residency czy Launchpad Start. Wybieramy 10 start-upów do każdego naboru i poprzez tego rodzaju programy będziemy wspierać bezpośrednio ich sukces – wyjaśnia Rafał Plutecki.
Głównym celem placówki Campus Warsaw jest promowanie i wspieranie przedsiębiorczości Polaków. I nie tylko Polaków, bo 18 proc. członków społeczności Campusu stanowią obcokrajowcy. Wszystkich użytkowników i wszystkie start-upy łączy jednak wspólny mianownik – technologie.
– Przede wszystkim chcemy wspierać przedsiębiorczość, jeżeli chodzi o tę technologiczną część, start-upową część tego, co możemy zrobić dzięki technologiom. Wiemy, że przedsiębiorczość jest takim sposobem na pozytywną zmianę wielu rzeczy w Polsce i na świecie, więc mamy nadzieję, że ta przedsiębiorczość będzie budować nowe miejsca pracy, powodować, że nasz kraj będzie jeszcze bardziej konkurencyjny – wyjaśnia Rafał Plutecki.
Zarówno liczba uzyskanych środków wsparcia, jak i miejsc pracy jest dla organizatorów Campus Warsaw jest powodem do dumy.
– Według badania, które przeprowadziliśmy w zeszłym roku, start-upy w naszych programach otrzymały ponad 6 mln dolarów wsparcia finansowego od różnego rodzaju funduszy venture capital. Dzięki wysiłkom Campusu i przedsiębiorców, którzy biorą udział w naszych programach, powstało ponad 600 miejsc pracy – wymienia Rafał Plutecki i dodaje, że plany na przyszłość są jeszcze bardziej ambitne: – Chcielibyśmy w ciągu roku, żeby około tysiąc start-upów przechodziło przez nasze warsztaty, natomiast będziemy wybierali od 50 do 100 start-upów, które otrzymają bezpośrednie wsparcie od Google’a czy Ekosystemu.
Inicjatywa Campus Warsaw z założenia jest dosyć prosta, opiera się na skrupulatnej selekcji start-upów – wybór pada na projekty z największym potencjałem. Następnie dany start-up jest mocno wspierany, tak by miał szansę osiągnąć międzynarodowy sukces.
– Ta ścieżka rozwoju zawsze dotyczy pewnej skalowalności międzynarodowej. Jeżeli otwierają zagraniczne biura, zaczynają obsługiwać międzynarodowych klientów, ta ekspansja zaczyna być naprawdę potężna, bardzo szybka. Bardzo przyjemnie jest obserwować, jak ta cała rzesza międzynarodowych klientów może być obsługiwana przez firmę kilku-, kilkunastoosobową z Warszawy – opowiada Rafał Plutecki.
Czytaj także
- 2023-06-02: Start-upy nie narzekają na brak dostępu do finansowania. Równie ważny jest dla nich mentoring i wsparcie ekspertów
- 2023-05-29: Sztuczna inteligencja i cleantech w centrum zainteresowania funduszy VC. Polskie start-upy nieźle sobie radzą w obu tych branżach
- 2023-05-18: Podsumowanie Thursday Gathering - marzec 2023 [relacja]
- 2023-05-22: Podsumowanie Thursday Gathering - kwiecień 2023 [relacja]
- 2023-05-16: Polskie społeczeństwo coraz bardziej podzielone politycznie. Według ekspertów pomóc mógłby lepszy podział władzy między centrum a samorządy
- 2023-05-11: Rafał Zawierucha: Chętnie zagrałbym skoczka narciarskiego. Opanowałem już uśmiech Piotra Żyły, a teraz mistrz uczy mnie, jak pokonać lęk wysokości
- 2023-04-27: Rosną inwestycje w start-upy pozytywnego wpływu. Ich celem jest przeciwdziałanie globalnym problemom, zwłaszcza w obszarze klimatu
- 2023-05-11: Kreatywność wśród najbardziej pożądanych cech na rynku pracy. Za kilka lat sztuczna inteligencja może to zmienić
- 2023-04-24: Start-upy aktywnie włączają się w walkę ze zmianami klimatycznymi. Branża climate tech rośnie w siłę
- 2023-04-03: Sztuczna inteligencja i innowacyjne technologie coraz bardziej zmieniają medycynę. Polskie start-upy odnoszą na tym polu duże sukcesy
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Dorośli i młodzież rozmijają się w postrzeganiu cyberzagrożeń. Dzieci najbardziej boją się hejtu ze strony rówieśników
W Polsce cyberprzemoc dotyka przynajmniej raz w miesiącu 13 proc. dzieci w wieku szkolnym, czyli nawet dwukrotnie częściej niż w innych krajach Europy – wynika z danych projektu EU Kids Online, przytaczanych w raporcie Fundacji Orange „Dojrzeć do praw”. Jak wynika z wypowiedzi dzieci i młodzieży uczestniczących w badaniach jakościowych przeprowadzonych na potrzeby tego raportu, to właśnie cyberprzemoc rówieśnicza i mowa nienawiści są największym zagrożeniem w sieci, którego się obawiają. Podobnie jak upubliczniane screeny wiadomości prywatnych czy filmów i zdjęć robionych z ukrycia, z czym wiąże się narażenie na kpiny i hejt. Z jednej strony młodzi są zmęczeni korzystaniem z sieci, ale z drugiej – czują przymus bycia ciągle online, obawiając się wykluczenia z grupy.
Partner serwisu
Firma
Wpływ sztucznej inteligencji na rynek pracy nie jest powodem do paniki. Żadna ze zmian technologicznych nie wywołała masowego bezrobocia

Sztuczna inteligencja jest w stanie optymalizować procesy oraz ułatwiać przewidywalne, powtarzalne zadania. Dlatego z czasem może wyprzeć część zawodów, choć w ich miejsce pojawią się nowe. Eksperci różnią się też w ocenach, które profesje czekają największe zmiany albo całkowita automatyzacja. Wśród tych „nietykalnych” wymienia się m.in. te, w których niezbędne są typowo ludzkie cechy, jak inteligencja emocjonalna, nieszablonowe myślenie albo umiejętności nawiązywania relacji międzyludzkich. AI raczej nie wyprze też zawodów takich jak hydraulik, murarz czy elektryk. Powody do obaw mogą mieć jednak matematycy i księgowi, chociaż eksperci wspominają raczej o zwiększaniu ich produktywności, a nie znikaniu tych zawodów z rynku.
Finanse
Start-upy nie narzekają na brak dostępu do finansowania. Równie ważny jest dla nich mentoring i wsparcie ekspertów

Polskie start-upy dobrze sobie radzą na europejskim i globalnym rynku, chętnie kierują swoje rozwiązania do dużych firm i korporacji, a ich domeną jest głównie software – wynika z ostatniego raportu Fundacji StartUp Poland. Jak wskazuje założyciel funduszu EEC Ventures Konrad Sitnik, tym, co warunkuje sukces, jest przede wszystkim determinacja founderów i dobry, skalowalny model biznesowy. – Ostatni element do tej układanki to jest mądry inwestor, który poza pieniędzmi zapewni również mentoring i wsparcie intelektualne – mówi ekspert. Taką rolę chce pełnić Tauron, który ze start-upami ściśle współpracuje już od kilku lat, oferując im autorski program akceleracyjny.
Współpraca

Obsługa konferencji prasowych
Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.