Mówi: | Marek Byszewski, prezydent Querona Piotr Czarnas, prezes zarządu Querona |
Wirtualne systemy odpowiedzią na wyzwania firm w gromadzeniu danych. Analityki biznesowej uczą się od Polaków nawet w Japonii
Dużym wyzwaniem współczesnego biznesu jest sprawne korzystanie z potężnej liczby gromadzonych danych. Pomagają w tym rozwiązania integrujące bazy danych i przedstawiające wyniki w czytelny sposób. Business Intelligence pozwala nie tylko na dostarczenie informacji, lecz także na wsparcie decyzji na różnych szczeblach prowadzenia biznesu. Choć większość firm ma wdrożone systemy zarządzania danymi i narzędzia raportowe, dane te często pochodzą z różnych źródeł i nie są ze sobą zintegrowane, a to może utrudnić podejmowanie trafnych decyzji biznesowych.
Popyt na nowoczesne systemy informatyczne typu Business Intelligence do zarządzania przedsiębiorstwem jest coraz większy. Niedawno stosowane były głównie przez specjalistów i analityków, obecnie coraz częściej sięgają po nie osoby na kierowniczych stanowiskach. Standardowe rozwiązania nie zawsze się jednak sprawdzają. Przyszłością analityki danych jest idea Agile, czyli adaptacyjnego Business Intelligence. Projektowane rozwiązania pozwalają usprawnić ten proces dzięki importowaniu danych ze wszystkich baz, dodatkowo zapewniając bezpieczeństwo danych i dostęp do nich z dowolnego urządzenia.
– Integrując ze sobą dwa systemy, zawsze tworzymy trzeci system, do którego niestety trzeba za każdym razem skopiować dane. Takie rozwiązanie nie zapewnia takich możliwości, zwinności i nie reaguje tak szybko na zmiany rynkowe, jak można byłoby sobie tego życzyć. Dlatego trzeci system, który integruje dwa pozostałe, jest systemem wirtualnym. Udaje inny system, umożliwia więc zintegrowanie ze sobą np. dwóch bardzo dużych zbiorów danych bez konieczności kopiowania danych i różnego rodzaju problemów, z którymi mamy do czynienia w klasycznym rozwiązaniu – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Marek Byszewski, prezydent firmy Querona.
Rozwiązania klasy BI koncentrują się na procesie przekształcania danych w informacje oraz wiedzę, która może być wykorzystana do zwiększenia konkurencyjności firmy. Pozwalają na ujednolicenie i powiązanie wskaźników zgromadzonych w różnego rodzaju bazach danych z systemem informatycznym przedsiębiorstwa. W ten sposób dają użytkownikom dostęp do wykresów i wizualizacji, które zawierają kluczowe dla firmy dane np. o sprzedaży, wynikach handlowców czy otoczeniu rynkowym, ułatwiając podejmowanie strategicznych dla rozwoju firmy decyzji.
– Innowacyjne rozwiązania pozwalają bardzo szybko integrować ze sobą różne źródła danych. W naszym rozwiązaniu wspieramy ponad 100 typów źródeł danych, w ciągu kilku minut można zintegrować ze sobą dane z narzędzi typu Salesforce, Marketo, systemów bazodanowych typu Oracle SQL Server lub jakichkolwiek innych, bez konieczności kopiowania danych. Gdy zachodzi taka konieczność lub poprawienia wydajności rozwiązania, dajemy możliwość użycia 10 silników do przetwarzania danych, w tym również chmurowych, całkowicie przezroczyście dla użytkownika – tłumaczy Marek Byszewski.
Nowe systemy stanowią swoistą wirtualną bazę danych, która jest miejscem służącym do wyszukiwania wszystkich źródeł danych korporacyjnych. Umożliwiają import wszystkich źródeł danych, dostęp do wszystkich źródeł danych w czasie rzeczywistym i połączenie danych w ramach wielu źródeł. Usprawnienie procesu dostępu i integracji różnych źródeł i baz danych pozwala na znaczną oszczędność czasu, co przekłada się na sprawniejsze funkcjonowanie firmy i możliwość podejmowania szybszych decyzji biznesowych.
– Taki system może wdrożyć dowolna firma, która chciałaby jak najszybciej stać się firmą sterowaną danymi. W obecnej ekonomii niestety wszystko opiera się na danych, bez nich nie ma nowoczesnej analityki, nie ma sztucznej inteligencji, wszystko jest zasilane danymi – przekonuje Marek Byszewski.
Eksperci zauważają, że logiczne systemy zarządzania danymi (hurtownie danych) i narzędzia wirtualizacji danych pozwalają szybciej i łatwiej realizować projekty Business Intelligence i big data. Querona łączy wiele źródeł danych, konsoliduje je i umożliwia prezentację wyników w różnych narzędziach. Rozwiązanie to sprawdza się nie tylko w Polsce, lecz także w Japonii.
– Na zaproszenie polskiej ambasady w Japonii wystartowaliśmy w konkursie dla polskich firm oferujących rozwiązania istotne dla branży fintech. Japońskie firmy, głównie banki i firmy ubezpieczeniowe, zagłosowały między innymi na nas, przedstawiliśmy rozwiązanie usprawniające analitykę, jedna z największych firm marketingowych w Japonii podjęła z nami współpracę – wyjaśnia Piotr Czarnas, prezes firmy Querona.
Według firmy analitycznej Gartner, rynek rozwiązań klasy Business Intelligence na świecie przekroczy w 2017 roku wartość 18 miliardów dolarów.
Czytaj także
- 2024-12-27: Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
- 2025-01-17: Styczeń powinien przynieść wzrost popytu na hipoteki i sprzedaży mieszkań. Klientom pomogłyby obniżki stóp procentowych
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-11-28: P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
- 2024-12-09: Zaangażowanie północnokoreańskich żołnierzy eskaluje konflikt w Ukrainie. Europosłowie wzywają do większej współpracy obronnej w UE
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2025-01-03: W Polsce brakuje ośrodków interwencji kryzysowej. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje o zmiany w prawie i zwiększenie finansowania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy
Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym przewiduje objęcie podatkiem akcyzowym nowych kategorii wyrobów, w tym wielorazowych papierosów elektronicznych czy podgrzewaczy tytoniu. W tym pierwszym przypadku ustawodawca chce opodatkować nie tylko samo urządzenie, ale także POD, czyli wkład do niego. Organizacje przedsiębiorców i plantatorów tytoniu ostrzegają, że to prowadziłoby do sytuacji, w której jeden produkt byłby opodatkowany dwu-, a nawet trzykrotnie, z negatywnymi skutkami dla obrotu gospodarczego w Polsce.
Problemy społeczne
Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.
Prawo
Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
Rząd pracuje nad skróceniem tygodnia pracy, a szefowa resortu pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zadeklarowała, że zmiana miałaby wejść w życie jeszcze w obecnej kadencji Sejmu. Choć eksperci i pracodawcy są w tej kwestii podzieleni, to przykłady z innych rynków, m.in. Islandii, Wielkiej Brytanii i Portugalii, pokazują, że taki model ma wiele korzyści, zarówno po stronie pracowników, jak i firm.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.