Newsy

Powstaje coraz więcej start-upów. Większość bez zewnętrznych źródeł finansowania nie ma szans na rozwój i przetrwanie

2017-06-28  |  06:15

Powstaje coraz więcej start-upów, bardzo innowacyjnych, jednak wiele z nich boryka się z problemem zdobycia odpowiedniego dofinansowania. To uniemożliwia ich szybki rozwój. Mogą one jednak liczyć na wsparcie funduszy, które zapewniają nie tylko środki do działania, lecz także wsparcie merytoryczne.

Środki, które udaje się pozyskać start-upom, są kluczowe dla ich rozwoju. W przypadku start-upu Yestersen pieniądze pozyskane od inwestora umożliwią budowę nowej platformy, pozwolą rozwinąć logistykę oraz szereg działań marketingowych.

– Zdecydowaliśmy się dofinansować Yestersen, dlatego że jest to jedna z czterech wiodących platform handlu meblami typu vintage. Spółka rozwija się bardzo dynamicznie, rośnie w granicach kilkudziesięciu procent miesiąc do miesiąca, kwartał do kwartału. Jesteśmy przekonani, że firma ta może odegrać rolę wiodącego gracza na rynku europejskim – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Dariusz Lewandowski, CEO firmy ARIA.

ARIA to przykład funduszu, który wspiera innowacyjne rozwiązania z sektora nowych technologii. Inwestor poszukuje start-upów z największym potencjałem. Najczęściej są to młode firmy, które zgłosiły lub otrzymały patenty.

– Mamy już w portfelu przedsięwzięcia, które cieszą się unikalnymi zgłoszeniami patentowymi bądź przyznanymi patentami. Kierujemy swoją uwagę na rozwój technologii, na wejście na konkretne rynki, na to, aby wynalazcy mieli szanse sprzedawać technologie – wyjaśnia Dariusz Lewandowski.

Założyciele start-upów, wynalazcy czy twórcy w pierwszej fazie realizacji swoich projektów potrzebują szeroko rozumianego wsparcia w budowie biznesu zarówno finansowego, jak i merytorycznego. Dlatego fundusze wspierają precyzyjnie wyselekcjonowane projekty na wielu płaszczyznach.

– Dziewięciu na dziesięciu właścicieli projektów, którzy się do nas zgłaszają, potrzebują bardzo silnego doradztwa, jeżeli chodzi o finansowanie. Dla nas są to zagadnienia bardzo proste, a mogę sobie wyobrazić, że tak jak dla nas, finansistów, pewne kwestie technologiczne mogą być bardzo trudne, tak dla wynalazców, założycieli, kwestie związane z finansowaniem są trudne. Obiektywnie muszę przyznać, że to są sprawy bardzo istotne z punktu widzenia własnościowego – przekonuje Dariusz Lewandowski.

Ekspert nie ma wątpliwości, że bez zewnętrznych źródeł finansowania wiele start-upów nie byłoby w stanie się w ogóle rozwijać. To właśnie inwestor jest jednym z kluczowych czynników, które wpływają  na sukces start-upu.

– Doskonale rozumiemy, że właściciele zarządzający firmami chcą utrzymać poczucie, że ta organizacja, którą zbudowali, to ich organizacja. My to doskonale rozumiemy, wspieramy ich w tym, aby czuli, że rzeczywiście pracują dla siebie, ale też musimy wszyscy pamiętać, że tak jak bilans musi się zawsze zgadzać, zawsze się bilansować, tak źródła finansowania, które w tym bilansie się znajdują, są jednym z istotniejszych źródeł sukcesu. Stąd też nasza inwestycja w taki projekt jak Yestersen, gdzie bez finansowania ten projekt najzwyczajniej nie przeszedłby do kolejnego etapu – podsumowuje Dariusz Lewandowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Bankowość

Polacy obawiają się o swoje cyberbezpieczeństwo w obszarze finansów. Połowa odczuwa braki w wiedzy na ten temat

47 proc. Polaków stwierdziło, że cyberbezpieczeństwo to zagadnienie w obszarze finansów, w którym odczuwają największe braki w posiadanej wiedzy – wynika z raportu „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024” realizowanego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji GPW. Choć bankowość elektroniczna jest już standardem, tylko 0,5 proc. badanych odpowiedziało poprawnie na pytania dotyczące różnych aspektów zabezpieczeń. Są jednak dziedziny, o których wiemy coraz więcej – to m.in. płatności bezgotówkowe.

Konsument

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ws. sztucznej inteligencji będzie ogromną zmianą na tym rynku. Brakuje wciąż regulacji dotyczącej praw autorskich

W połowie marca Parlament Europejski przyjął rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji – AI Act. Nowe przepisy mają z jednej strony ułatwić wdrażanie nowych technologii opartych na SI, a z drugiej – wyeliminować te z nich, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa czy prywatności obywateli. Eksperci uważają, że wyzwaniem będzie wdrożenie nowego prawa na poziomie krajowym i jego odpowiednia interpretacja, ale jest to potrzebna regulacja, zwłaszcza w kontekście tak szybkiego rozwoju SI. W kolejce do opracowania czekają następne przepisy dotyczące między innymi ochrony własności intelektualnej.

Konsument

Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia

Studenci, którzy postrzegają siebie jako autentycznych w mediach społecznościowych, są mniej zestresowani i cieszą się lepszym zdrowiem psychicznym, niż ci, którzy na platformach posługują się wizerunkiem wykreowanym. Autentyczność w rzeczywistym świecie nie ma jednak takiego wpływu na dobrostan psychiczny. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez naukowców z USA we współpracy z polskimi i niemieckimi kolegami. Badacze przyjrzeli się też różnicom między tymi zależnościami badanymi u pokolenia Z i pokoleń wcześniejszych. Z ich obserwacji wynika, że „zetki” uważają siebie za bardziej autentycznych w mediach społecznościowych niż starsi uczestnicy badania.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.