Mówi: | Piotr Nędzewicz |
Firma: | Poznański Park Naukowo-Technologiczny |
Polska awansuje w rankingu innowacyjności, problemem wciąż jest jednak komercjalizacja badań. Pomagają w tym parki naukowo-technologiczne
Dzięki parkom naukowo-technologicznym polscy naukowcy mogą konkurować z innowacyjnym dorobkiem krajów zachodniej części Europy. Choć Polska awansuje w rankingach innowacyjności, problemem jest niski wskaźnik komercjalizacji badań naukowych. Parki naukowo-technologiczne tworzą przestrzeń do współpracy świata nauki i biznesu. Obecnie w Polsce działa 80 przemysłowych i technologicznych parków. Wspierają początkujące firmy, ułatwiają pozyskanie finansowania i umożliwiają prowadzenie badań.
– Parki naukowo-technologiczne stanowią przestrzeń do tego, aby łączyć świat nauki z biznesem. Jest to platforma, która umożliwia wdrażanie rozwiązań powstających na uczelni. Ale nie tylko na uczelni. Także pomysłów, rodzących się w głowach naukowców, przedsiębiorców czy wynalazców. W parkach tę wiedzę można odpowiednio zweryfikować i znaleźć podmioty, w których takie pomysły będą miały zastosowanie, które będą mogły być rozwijane już w formie działających firm czy rosnących przedsiębiorstw – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Piotr Nędzewicz z Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego.
Polska stopniowo awansuje w rankingach Jest jednym z najbardziej innowacyjnych państw w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W tegorocznym rankingu Bloomberg Innovation Index awansowała na 22. pozycję, wyprzedzając m.in. Rosję, Hiszpanię, Luksemburg, czy uznawaną za jedną z bardziej innowacyjnych gospodarek, Estonię. Wąskim gardłem innowacyjności jest jednak komercjalizacja badań naukowych i współpraca świata nauki i biznesu.
Pod względem nakładów prywatnego biznesu na badania i rozwój, w Unii Europejskiej wyprzedzamy jedynie Rumunię i Grecję – wynika z raportu „Polska. Badania i rozwój w przedsiębiorstwach 2016” firmy doradczej Deloitte. Parki naukowo- technologiczne i przemysłowe pozwalają to zmienić, nie tylko wspierając transfer z nauki do biznesu, ale też inwestując w młody biznes.
– Na terenie parku mamy kilkadziesiąt firm we wczesnych etapach rozwoju, niektóre z nich już znalazły swój model biznesowy, działają rozwijając się organicznie, zdobywając kontakty. Park stanowi też przestrzeń do tego, aby te kontakty mogły być nawiązywane szybciej, żeby weryfikować pomysł, rozwijać różne działalności. Mamy też firmy, które są bardzo ambitne, które pozyskały kapitał od inwestora – twierdzi Nędzewicz.
Co najmniej w połowie przypadków nowe technologie tworzone są przez naukowców prowadzących badania w jednostkach akademickich. Komercjalizacja jest wówczas dużo trudniejsza, bo świat nauki słabo rozumie wymagania biznesu. Również same uczelnie często nie są zainteresowane współpracą. Raport Najwyższej Izby Kontroli o komercjalizacji badań naukowych wskazuje, że nawet jeśli uzyskiwały one patenty, to miały niski potencjał komercjalizacyjny.
Według danych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, w Polsce funkcjonuje obecnie 80 parków technologicznych i przemysłowych. Pierwszym polskim parkiem technologicznym był powołany w maju 1995 r. Poznański Park Naukowo-Technologiczny. Jednym z zadań stawianych tego rodzaju instytucjom jest pomoc w rozwiązaniu problemu finansowania młodych firm i znalezienie odpowiedniej przestrzeni do prowadzenia badań.
– Inwestorem jesteśmy również my, jako Poznański Park Naukowo-Technologiczny. Mamy fundusz zalążkowy, kilka rokujących firm z obszaru chemii, biotechnologii czy IT. Jest to dosyć nietypowa przestrzeń, zarówno w Poznaniu, jak i w skali całego kraju, tego typu laboratoriów jest stosunkowo niewiele, a jest to przestrzeń, którą można wynająć. Firmy, które potrzebują takiej infrastruktury mogą się do nas zgłosić – poza tym, że znajdą przestrzeń umożliwiającą realizowanie badań, PPNT zapewnia też całe otoczenie doradcze – wskazuje przedstawiciel PPNT.
Poznański Park wykonuje też szereg analiz, usług badawczych i opracowuje nowe technologie. Zespół ekspertów jest w stanie dostarczyć rozwiązania technologiczne, które usprawniają dany produkt lub metodę produkcyjną dla klientów z różnych branż przemysłu, m.in. biotechnologicznego, spożywczego, kosmetycznego, czy chemicznego. Można też uzyskać porady dotyczące własności intelektualnej.
– Firmy, które bazują na rozwiązaniach wymagających prac badawczo-rozwojowych, mogą uzyskać od nas informację dotyczącą także ochrony własności intelektualnej. Mogą też znaleźć dzięki nam partnerów, u których te prace mogą zostać wdrożone czy też licencjonowane. Na bazie tego, co powstaje w laboratorium, pomagamy im budować firmy i przenosić technologie do rozwiązań stosowanych w biznesie – podkreśla Piotr Nędzewicz.
Czytaj także
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-05-19: Piotr Kupicha: Feel to jeden z ostatnich bastionów żywego rock’n’roll’owego grania. Myślę, że to jest klucz do tego, że jesteśmy na scenie już 20 lat
- 2025-05-16: Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-08: Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-03-20: Piotr Zelt: Planuję wziąć udział w wyścigach kolarskich Gran Fondo. Trenuję cztery razy w tygodniu
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-04-15: Piotr Zelt: Na Święta Wielkanocne zamierzam wyjechać na narty w Alpy. Jak mam czas, to pracuję jako instruktor narciarski
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Transport
Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.