Mówi: | Łukasz Kroplewski |
Funkcja: | wiceprezes zarządu ds. rozwoju |
Firma: | PGNiG |
PGNiG stworzyło pierwszy w Polsce inkubator dla start-upów z sektora energetyki
Korporacje i start-upy coraz częściej i chętniej podejmują współpracę. Spółka PGNiG stworzyła właśnie pierwszy w Polsce inkubator przedsiębiorczości dla młodych naukowców i innowacyjnych przedsięwzięć z sektora naftowo-gazowniczego. W zamian za wiedzę, wsparcie ekspertów i dostęp do swojego zaplecza, chce zyskać nieszablonowe pomysły i innowacje, które pomogą prześcignąć konkurencję. Do 2022 roku gazowa spółka zamierza przeznaczyć na rozwój innowacji, współpracę ze start-upami i działalność badawczą około 680 mln zł.
– Start-upy wnoszą powiew świeżości do biznesu, w którym funkcjonujemy. Ropa i gaz to rynek globalny i wbrew pozorom bardzo konkurencyjny, wszyscy gracze obserwują się nawzajem. Liczę na to, że współpraca ze start-upami pozwoli nam o krok wyprzedzać konkurencję. To główne założenie biznesowe. Jesteśmy potężną grupą, złożoną z wielu spółek. Aby się rozwijać i zwiększać swój potencjał, musimy inwestować w najnowocześniejsze technologie. Dzięki start-upom możemy je rozwijać pod swoimi skrzydłami – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Kroplewski, wiceprezes zarządu PGNiG ds. rozwoju.
Współpraca korporacji i start-upów to coraz chętniej i coraz częściej rozwijany model biznesowy. Korzystają na nim obie strony: młoda, innowacyjna spółka zyskuje finansowanie i wsparcie, a duża firma dostęp do know how i najnowszych technologii, które pozwalają jej zwiększyć przewagę konkurencyjną.
W ramach takiej współpracy ciekawe pomysły chce rozwijać PGNiG. Gazowa spółka otworzyła InnVento, pierwszy w Polsce inkubator przedsiębiorczości dla młodych i innowacyjnych spółek w sektorze naftowym.
Partnerami InnVento są Izba Gospodarcza Gazownictwa, Instytut Nafty i Gazu oraz Agencja Rozwoju Przemysłu. Dzięki temu program stanowi wypadkową wiedzy i możliwości eksperckich kilku organizacji. Patronat nad przedsięwzięciem objęło Ministerstwo Energii.
– InnVento odpowiada na wyzwania, jakie stawia przed spółkami Skarbu Państwa Ministerstwo Energii w aktualnie wdrażanym dokumencie „Innowacje dla energetyki”. Patronat Ministra Energii jest dla nas bardzo ważnym wsparciem – mówi przedstawiciel PGNiG.
Projekt InnVento jest skierowany do młodych naukowców i początkujących przedsiębiorców z branży energetycznej. W ramach inkubatora uzyskają dostęp do zaplecza merytorycznego, infrastruktury technicznej, powierzchni biurowej oraz wsparcie administracyjne, m.in. z zakresu prawa i księgowości.
– Niejednokrotnie nam, dużym przedsiębiorcom, wydaję się, że mamy to, czego chcemy. Natomiast młode, kreatywne start-upy otwierają nam oczy na nasze potrzeby. Liczymy, że będą wspierały nas przy wyprzedzaniu konkurencji, która nigdy nie śpi. Dodatkowo być może w przyszłości start-upy będą budowały portfel grupy PGNiG – mówi Łukasz Kroplewski.
Największym plusem dla młodych spółek będzie pomoc w nawiązywaniu kontaktów biznesowych i znalezieniu finansowania zewnętrznego. Gazowa spółka udostępni im też dostęp do swojego zaplecza i niektórych baz danych, zapewni wsparcie mentorów, ekspertów i coachów.
– InnVento oferuje młodym naukowcom i przedsiębiorcom przestrzeń ok. 600 mkw. Możemy pomieścić tu kilkanaście start-upów. Dodatkowo zapewniamy wsparcie znakomitych specjalistów, naszą infrastrukturę i potencjał. To same korzyści – wylicza wiceprezes PGNiG Łukasz Kroplewski.
Obszary, które gazowa spółka chce rozwijać w ramach inkubatora InnVento, to m.in.: technologie wydobywcze i innowacje w wykorzystaniu gazu ziemnego, nowe źródła energii, nowe produkty i usługi dla klientów końcowych oraz ochrona środowiska w sektorze energetycznym.
InnVento, pierwszy w Polsce inkubator dla start-upów z sektora naftowego, to nie jest jedyny projekt gazowej spółki. PGNiG współtworzy też program akceleracji MIT Enterprise Forum Poland, który ma przyspieszyć komercjalizację pomysłów technologicznych. Niedawno zakończył się nabór do drugiej tury programu w ramach ścieżki dla start-upów energetycznych. Dla młodych firm z tej branży PGNiG organizował też Warsztaty Innowacyjnych Pomysłów, które są platformą współpracy, wymiany technologii i pomysłów.
– W ramach wspomnianych warsztatów oraz MITEF, współpracujemy już z kilkoma start-upami i przedsiębiorcami. Ta współpraca daje wymierne korzyści, konkretne rezultaty. Pilotujemy, a za chwilę będziemy wdrażać te pomysły, które dotyczą obrotu detalicznego, customizacji, big data, internetu rzeczy, zagadnień bezpośrednio bądź pośrednio związanych z ropą i gazem – mówi Łukasz Kroplewski.
Na innowacje oraz działalność badawczo-rozwojową gazowy gigant zamierza przeznaczyć w latach 2017–2022 około 680 mln zł. Co roku planuje inwestować około 100 mln zł w innowacyjne projekty oraz współpracę ze start-upami.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-21: Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Transport
Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.