Mówi: | Jacek Krajewski, business development manager, Emplocity, Arkadiusz Talun, współzałożyciel Emplocity |
Do 2025 roku 75 proc. pracowników na świecie będą stanowili millenialsi. Coraz większe znaczenie będą miały nowe technologie
Rynek pracy przechodzi duże zmiany – nie tylko pod kątem liczby, lecz także jakości kandydatów. Wskutek rosnącego zapotrzebowania na specjalistów rynek pracy staje się rynkiem kandydata. Pojawia się coraz więcej innowacyjnych rozwiązań, które upraszczają proces rekrutacji nowych pracowników, oszczędzając czas zarówno pracodawcy, jak i kandydata. Jednym z takich narzędzi jest Emplocity.
Najnowsze badania wskazują, że na rynku pracy dochodzi do zmiany pokoleniowej – rynek pracy przejmują tzw. millenialsi, czyli pokolenie ludzi urodzonych między 1980 a 2000 rokiem. Jak wynika z prognoz firmy badawczej PwC, pokolenie Y w 2020 roku będzie stanowić połowę globalnej siły roboczej. Według szacunków firmy doradczej Deloitte do roku 2025 przejmą oni 75 proc. całego rynku pracy.
– W tym momencie mamy do czynienia z rynkiem kandydata, to kandydat dyktuje reguły gry na rynku pracy. Z jednej strony mamy zmiany pokoleniowe, z drugiej strony jest rewolucja technologiczna, która sprawia, że dotychczasowe metody poszukiwania zarówno pracy, jak i pracownika muszą ulec zmianie – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jacek Krajewski, business development manager, z firmy Emplocity.
Ekspert zauważa, że z punktu rozwoju sektora HR istotne są innowacyjne rozwiązania, które skracają dystans pomiędzy kandydatem a pracodawcą, oferując temu drugiemu szereg użytecznych informacji o zatrudnieniu. Nowe narzędzia sprawdzą się wszędzie tam, gdzie jest spore zapotrzebowanie na specjalistów.
– Te innowacje najszybciej będą dotykać, takich sektorów jak: IT, logistyka czy produkcja. Ponadto skorzystają z nich inżynierowie, finansiści i ekonomiści, tutaj jest ogromny wyścig o pracowników i konkurencja. Warto podkreślić, że w tym momencie według badań średni czas rekrutacji w Polsce wynosi aż 70 dni – twierdzi Jacek Krajewski.
Jednym z najbardziej innowacyjnych rozwiązań wykorzystywanych w sektorze HR jest Emplocity – platforma, która opiera się na algorytmach sztucznej inteligencji, czyli zaawansowanym przetwarzaniu danych oraz przeszukiwaniu źródeł niedostępnych dla tradycyjnych technik rekrutacyjnych. Dzięki nim platforma zagwarantuje wszystkim kandydatom nie tylko wymarzone stanowisko, lecz także oszczędność czasu. Zdaniem Arkadiusza Taluna, współzałożyciela Emplocity, potencjał tego typu rozwiązań jest ogromny.
– Jest bardzo duży potencjał dla narzędzi z zakresu uczenia maszynowego w procesach rekrutacji zarówno po stronie pracodawców, jak i kandydatów. Obecnie procesy rekrutacyjne są bardzo nieefektywne. Najlepiej pokazują to badania, także te zlecone przez naszą firmę, które pokazują, że najwięcej czasu zajmuje proces preselekcji kandydatów. Jest to bardzo żmudna, niewdzięczna praca, ale jest ona niezbędna – przekonuje Arkadiusz Talun.
Proces wysyłania CV za pomocą ogłoszeń zamieszczonych na portalach czy serwisach społecznościowych już wkrótce może odejść w zapomnienie. Innowacyjne rozwiązania, takie jak Emplocity, mają za zadanie ułatwić życie zarówno kandydatowi, jak i pracodawcy, zwiększając efektywność działań.
– Jeśli ktoś szuka pracy, przegląda portale ogłoszeniowe, wysyła CV, jest to tak naprawdę pełen etat, trzeba to robić 24 godziny na dobę, co jest bardzo trudne. Technologia może tu pomóc, za pomocą zautomatyzowanych systemów wykorzystujących uczenie maszynowe, czyli sztuczną inteligencję, tworzymy osobistego doradcę zawodowego, który nie tylko pozwoli znaleźć pracę, lecz także pomoże podjąć właściwe decyzje zawodowe na przyszłość – tłumaczy Arkadiusz Talun.
Aplikacja znacznie ułatwia znalezienie pracy bezrobotnym. Według szacunków Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w lipcu 2017 r. zarejestrowanych było 1,14 mln bezrobotnych. Zyskać mogą na niej również pracodawcy, bowiem algorytm poszukuje najlepszych kandydatów, weryfikując ich umiejętności i doświadczenie, a także badając ich aktywność na różnym polu.
– Mechanizmy sztucznej inteligencji wykorzystywane są w analizie historii zatrudnienia kandydatów, nie tylko w kontekście konkretnych zawodów i firm, lecz także miejscowości. Ponadto można porównać, jak dany kandydat pasuje do danej firmy na tle innych osób, które w danej firmie już pracowały. Na tej podstawie możemy dość dokładnie określić, jakie jest prawdopodobieństwo, że dany kandydat zostanie zatrudniony przez konkretną firmę – wyjaśnia Arkadiusz Talun.
Rynek pracy staje się rynkiem kandydata. Wpływ na taki obraz ma przede wszystkim rosnące zapotrzebowanie na specjalistów z rozmaitych segmentów gospodarki. Tymczasem według badań Amway Global Entrepreneurship Report 2016 (AGER) w Polsce 71 proc. osób ma pozytywne odczucia odnośnie do zakładania własnego biznesu. Wśród osób przed 35 rokiem życia 82 proc. Polaków deklaruje pozytywne nastawienie do przedsiębiorczości.
– Rynek pracy już się zmienia, przechodzimy w rynek kandydata. Coraz więcej sektorów gospodarki zmaga się z problemem znalezienia właściwych kandydatów, te narzędzia pozwalają się firmom odnaleźć w tej nowej rzeczywistości. Zmieniający się rynek wymusza na firmach postęp, bowiem muszą docierać do kandydatów nieoczywistych, muszą znajdować nowe drogi, aby tych pracowników pozyskać. Ten rynek już się zmienił i wymaga od firm zastosowania nowych technologii – mówi Arkadiusz Talun.
Czytaj także
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-04: Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-06-25: Polskie uczelnie nie są wolne od mobbingu. Środowisko akademickie pracuje nad dobrymi praktykami w polityce antymobbingowej
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-27: Parlament Europejski przeciwny centralizacji polityki spójności w UE. Apeluje o jej większą elastyczność
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Konsument
Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.