Mówi: | Katarzyna Królak-Wyszyńska |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Innovatika |
Codziennie upada ponad 120 tys. firm. Zaprojektowanie start-upu na zamówienie zmniejsza ryzyko i zwiększa szanse na sukces nowego rozwiązania
Codziennie powstaje nawet 137 tys. start-upów, rocznie ok. 5 mln. Aż 90 proc. z nich kończy się niepowodzeniem, co oznacza, że każdego dnia upada nieco ponad 123 tys. firm. W dużej mierze to efekt nieprzemyślanych działań i brak strategii tworzenia produktu i wprowadzenia go na rynek. Możliwość założenia start-upu na wymiar, gdzie specjaliści zajmą się wszystkim – od analizy pomysłu, po testowanie produktu – to rozwiązanie przede wszystkim dla korporacji. W Europie wiodące firmy, od Bosch po Barclays, inwestują w przedsięwzięcia, aby być na bieżąco z innowacjami.
– Startup as a Service to usługa budowania start-upu, nowego przedsięwzięcia na zamówienie. Wyobraźmy sobie korporację, która działa w bardzo specyficznym kawałku rynku, ale widzi, że jest szansa gdzieś obok. Nie ma swoich własnych kompetencji, które są zupełnie inne niż wymagane i chce zbudować nowe przedsięwzięcie w oparciu o te szanse, które widzi. Wtedy może pomyśleć o takiej usłudze – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Katarzyna Królak-Wyszyńska, prezes Innovatika.
Wiele historii firm z Doliny Krzemowej koncentruje się na narracji założyciel-bohater. Start-upy, które zmieniają oblicze wielu rynków, to jednak często zasługa olbrzymich korporacji, które w ten sposób chcą być na bieżąco z innowacjami. Powstające start-upy to dla nich szansa na zwiększenie konkurencyjności i wyprzedzenie w technologicznym wyścigu innych firm. Wystarczy wspomnieć, że duże korporacje zainwestowały w ubiegłym roku ponad 50 mld dol. w start-upy (dane CB Insights), przy 36 mld dol. w 2017 roku.
Sukcesu nie zagwarantują tylko zainwestowane pieniądze – oprócz tego ważny jest pomysł, zagospodarowanie niszy i odpowiedni zespół. Tu pomocą służą usługi typu Startup as a Service, które analizują potencjał rynku.
– Pierwszy etap jest związany z upewnieniem się, że ta szansa jest na tyle duża, że da się na tym zarobić. Często się zdarza, że przekonujemy naszego klienta, że znaleźliśmy szansę dużo większą gdzieś obok. Kolejny krok polega na zbudowaniu koncepcji, którą staramy się sprawdzić, ale bez wydawania pieniędzy na kodowanie, infrastrukturę. Upewniamy się, że nasza koncepcja ma faktycznie sens i że spodziewamy się, że reakcje odbiorców będą takie, jak chcemy. Wówczas przechodzimy do następnego kroku – MVP, czyli minimum viable product. To jest produkt, który już dostarcza wartość odbiorcom – mówi Katarzyna Królak-Wyszyńska.
Cały ciężar powstania start-upu biorą na siebie firmy, które profesjonalnie zajmują się wprowadzaniem start-upów i ich rozwiązań na rynek. Badają rynek konsumentów, sprawdzają, czy znajdzie się miejsce na nowy produkt lub usługę, i dopiero, kiedy wszystkie etapy zakończą się sukcesem, rozpoczyna się właściwy proces, czyli budowania i wdrażania biznesu.
Firm, które specjalizują się w budowaniu start-upów, funkcjonuje na świecie już wiele. W Polsce jednak to rozwiązanie dopiero zaczyna budzić zainteresowanie. Dotychczas największe firmy budowały nowe pomysły na własną rękę. Często tworzyły konkursy dla start-upów, gdzie te najlepsze mogły skorzystać w przyszłości z funduszy i wsparcia korporacji. Tworzenie innowacji w ramach ogromnych firm często jest bardzo trudne, potrzeba świeżej krwi, problemem często jest też chęć chronienia biznesu, a inwestycje w nowe rozwiązania mogą się okazać problematyczne, zakończyć się porażką. Tymczasem doświadczenie pokazuje, że tylko platformy zbudowane z kilku firm podbijają rynek, te, które zamykają się na nowe rozwiązania, zostają z tyłu.
Niedawno głośno było o firmie Unilever i wprowadzonym na rynek interaktywnych szczoteczkach do zębów dla dzieci – maluch porusza szczoteczką i w ten sposób kieruje też bohaterami gry na telefonie. Pomysł i produkt zbudowała zewnętrzna firma właśnie na potrzeby Unilever.
– Na świecie bardzo wiele korporacji albo nawet wręcz prywatnych inwestorów nie ma kompetencji albo czasu, żeby nowe biznesy budować w sposób efektywny, oszczędnościowy. Wolą outsourcować, wolą powołać zespół, dać komuś odpowiedzialność zbudowania tego biznesu, niż wpasowywać się w pewne procedury wewnętrzne, które mogą być bardzo skomplikowane – przekonuje ekspertka.
Korzystanie z pomocy specjalistów zdecydowanie zwiększa szansę na sukces start-upu. Zwłaszcza że statystyki są bezlitosne – szacuje się, że nawet 90 proc. z nich upada. Moya K. Mason wylicza w swoim badaniu, że codziennie na całym świecie powstaje nawet 137 tys. firm, jednak ponad 123 tys. – upada.
– W Startup as a Service wykonujemy pewne działania w powtarzalny sposób i proces jest bardzo pilnowany – ocenia Katarzyna Królak-Wyszyńska. – Nie powoduje też zmniejszenia kosztów budowania przedsięwzięcia, natomiast zmniejsza ryzyko popełniania błędów albo nietrafionych inwestycji – dodaje ekspertka.
Czytaj także
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-05-23: Zespół Kombii: W tym roku świętujemy 50-lecie naszej współpracy. Jesteśmy nadal w tym zawodzie z miłości do muzyki i do naszych fanów
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Transport
Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.