Newsy

Sztuczna inteligencja walczy z cyberatakami w bankowości. Stworzenie cyfrowego DNA klienta pozwoli rozróżnić go od hakerów

2020-03-09  |  06:00

Hakerzy coraz częściej atakują systemy bankowe i klientów banków. Cyberataki wykorzystują nowoczesne technologie, często stosuje się podczas nich także dane klientów, w tym loginy, hasła czy dane biometryczne. Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja pomagają jednak walczyć z cyberprzestępcami. Buguroo, korzystając z biometrii behawioralnej, jest w stanie zbudować unikalne profile każdego klienta bankowego. Cyfrowe DNA pochodzi z setek źródeł  od sposobu, w jaki klient przesuwa mysz, do prędkości i rytmu, z jakim wpisuje np. swoje imię.

– Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są jednymi z tych metod, które dają nam pewną przewagę w walce z pojawiającymi się, coraz nowszymi oszustwami. Ponieważ oszustów jest zdecydowanie więcej niż osób, które się bronią, istnieje potrzeba, żeby zautomatyzować te procesy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje podczas Digital Finance Summit 2020 Mateusz Chrobok, wiceprezes ds. biometrii behawioralnej w Buguroo.

Według raportu opublikowanego przez Bank Rezerw Federalnych w Nowym Jorku tylko jeden cyberatak wymierzony w jeden z większych amerykańskich banków mógłby mieć ogromny wpływ na globalny system finansowy. Mimo rosnącej świadomości zagrożeń cybernetycznych banki muszą się mierzyć z coraz większą liczbą ataków. Zagrożeni są także ich klienci, którzy mogą łatwo paść ofiarą hakerów. Za pomocą skradzionych poświadczeń mogą oni uzyskać nieautoryzowany dostęp do kont użytkowników, wykorzystując automatyczne żądania logowania. Dzięki nowoczesnym narzędziom haker może rejestrować nawet miliony złamanych haseł i nazw klientów.

– To jest ciągły wyścig zbrojeń, jeżeli chodzi o uczenie maszynowe. Generatywne sieci neuronowe służą do tego, żeby przełamywać ochronę po stronie właśnie uczenia maszynowego. W tej chwili już to się dzieje, hakerzy bazują na informacjach, które są dostępne w internecie, ponieważ wycieka bardzo dużo np. pierwszych faktorów uwierzytelniania –  wskazuje Mateusz Chrobok.

Niedawno w Wielkiej Brytanii wyciekły odciski palców ponad miliona osób, a także informacje o rozpoznawaniu twarzy, niezaszyfrowane nazwy użytkowników i hasła oraz dane osobowe pracowników banków. Wzrosła też liczba ataków phishingowych na pracowników banków. Hakerzy nakłaniają w nich do otwarcia fałszywego łącza, co prowadzi do instalacji złośliwego oprogramowania, które następnie zamraża system w ramach ataku ransomware. W ten sposób cyberprzestępcy również są w stanie wykraść dane klientów banków, w tym loginy, hasła i inne systemy uwierzytelniania.

– Z jednej strony mamy duże serwisy, które zbierają te dane i je gubią, narażając nas na ataki, a z drugiej strony mamy obrońców, którzy poszukują nowych metod, żeby uwierzytelniać, nie tylko na podstawie np. PESEL-u. Jest to bardzo pozytywne z perspektywy użytkownika – ocenia ekspert.

Teoretycznie klienci mogą liczyć na zwrot pieniędzy, jeśli okaże się, że hakerzy wykorzystują np. luki w bankowości elektronicznej. Nie zawsze jednak odzyskanie środków jest proste, sprawy najczęściej kończą się w sądzie. Stąd pojawiają się rozwiązania, które maksymalnie chronią banki i przede wszystkim klientów.

– W Europie jest coraz więcej regulacji, które zwracają pieniądze nawet w przypadku, gdyby się coś stało. Jednak to jest kolejna furtka, bo pojawiają się przypadki, tzw. fraudy osób pierwszych, które działają na zasadzie: „A gdybym powiedział bankowi, że to nie byłem ja, i wyciągnął te pieniądze?”. Rozwiązania uczenia maszynowego, np. biometria behawioralna, może to potwierdzić – mówi Mateusz Chrobok.

Buguroo specjalizuje się w opracowywaniu rozwiązań zapobiegających oszustwom dla sektora bankowego. Wykorzystują one sztuczną inteligencję i modele głębokiego uczenia się. Stosując biometrię behawioralną, można zbudować unikalne profile każdego klienta bankowego na podstawie jego tempa i rytmu pisania czy sposobu poruszania kursorem. Pozwala to bankowi rozróżnić oszustów od klientów.

– Im więcej mamy transparentności w tym, w jaki sposób przeprowadzamy transakcje, uwierzytelnianie, tym lepiej jesteśmy w stanie ocenić, jak pewne serwisy czy dostarczyciele usług funkcjonują – podkreśla wiceprezes ds. biometrii behawioralnej w Buguroo.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji

Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.

Edukacja

Zaspokajanie potrzeb behawioralnych kota pomaga w budowaniu z nim pozytywnych relacji. Kluczem jest poznanie jego typu osobowości

Dobrostan kotów w dużej mierze zależy od właściwej opieki. Niezwykle istotne jest zaspokajanie ich potrzeb behawioralnych, wśród których ważne jest poczucie bezpieczeństwa, ale również m.in. prawidłowa dieta czy też instynkt łowiecki. Dla opiekunów pomocne w tym może być poznanie typu osobowości swojego kota. Już 7 sierpnia 2025 roku w specjalnej strefie WHISKAS przed wejściem do centrum handlowego Westfield Arkadia w Warszawie każdy będzie mógł wziąć udział w specjalnym Quizie Osobowości Kota i spotkaniu z behawiorystą.

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.